"Към днешна дата няма точна статистика на сградите, в които функционират асансьорни съоръжения. Правила съм си труда да проверя в НСИ дали има такава статистическа извадка, дали са правени подобни проучвания, колко са сградите в режим на етажна собственост с височина предполагаща монтаж на асансьори. Тези данни се въртят в общественото пространство от много години, но те са хипотетични", подчерта Фролошка.
Тя посочи, че когато се прави паспортизация се прави цялостна оценка на сградата, както и на асансьорните съоръжения. Те са на специален режим, защото се водят съоръжения с повишена опасност и поради тази причина имат по-особен статут в рамките на сградата. Относно това, че в Държавен вестник са били обнародвани промените в Закона за етажната собственост Фролошка каза:
"Когато правим промени в законовата уредба, всички ние винаги се надяваме, че те ще доведат до нещо по-добро. Вероятно ще има някакво подобрение, но аз лично не вярвам, че то ще бъде в онзи обем, в който всички ние бихме искали."
Тя отбеляза, че проблемите, които са свързани с вземането на решения в етажната собственост произхождат по-скоро от това, да бъде определен конкретния проблем. Кой е конкретният проблем - там е конфликтната точка. Обикновено как можем да решим кой проблем да бъде приоритизиран и кой трябва да бъде решен първи, кой трябва да бъде решен втори. И оттам вече да бъдат събрани парите за отстраняването на съответния проблем. В повечето случаи кавгите тръгват от там. Схващането на фондацията и моето лично схващане е, че проблемите трябва да бъдат решавани по един много по-строен начин. И държавата и общините трябва да влязат в ролята си, като бъдат планирани мерки, чрез които етажните собствености, блоковете и сградите да бъдат поддържани по един адекватен начин. Това ще се случи през техническите паспорти", каза Фролошка.
Тя отбеляза, че често пъти се пропуска това, че след ремонт съоръженията трябва да минат през повторна проверка и изпитания за да се установи, дали всички ремонти са извършени качествено и дали съоръжението работи в съответствие с изискванията и неговата техническа документация. Чрез вписване в ревизионната книга съоръжението се пуска в експлоатация, като годно и безопасно за употреба.
Относно дигитализацията в другите държави Фролошка каза:
"За щастие, докато ние си говорим за чисто механични подобрения на нашите много стари асансьори, за които има предложения как да бъдат обновявани, но тези предложения все още не се възприемат, в малко по на запад ориентираните държави хората вече си говорят за изграждане на хъбове и за виртуално проследяване в реално време на съоръженията. Как те функционират, дали в някои от тях има грешки, като по този начин се установява и превенцията да не настъпят някакви фатални ситуации и съответните проблеми могат да се проявят в действителността. Ние не можем да говорим за безопасност с прилагане на привременни мерки."
По темата се включи и инж. Григор Къшов. По думите му законодателят е определил асансьорите като съоръжения с повишена опасност, но състоянието им зависи от собствениците и поддръжката.
"Най-честото, което сме засичали е липсата на годишен технически преглед. Всеки асансьор, също като леката кола един път в годината трябва инспектор да го прегледа целия, да установи дали той е безопасен, или не е безопасен и съответно да бъде спрян от експлоатация. Това често се пропуска. Иначе понякога има неработещи системи и неработещи устройства, поради което съоръжението отново се спира", посочи той.
Освен това каза, че за да се премахнат злоупотребите с фиктивни прегледи предстои да бъде внедрена дигитализация. Инж. Къшов отбеляза, че новите асансьори са по-добри от старите, защото отговарят на съвременните изисквания, но при старите може да се извършат преустройства. Това означава, че при повреда старите компоненти се подменят с чисто нови. По отношение на липсата на квалифицирани кадри той подчерта, че както в много други браншове, така и тук има липса на инспектори.
"Фирмата трябва да се състои най-малко от двама души със съответната правоспособност и квалификация. Законово никъде не е определено каква бройка асансьори може да поддържа. Но чисто от практиката мога да ви кажа, че когато един човек започне да поддържа прекалено много асансьори страда качеството, а конкурентната среда е много голяма и съответно клиентите започват да бягат", каза той.
След 31 декември 2023 година изтича крайният срок за монтиране на предпазен щит под асансьорните кабини. Инж. Къшов категорично заяви, че след края на този срок съоръженията без такива щитове ще бъдат спирани, а фирмата и етажната собственост ще бъдат наказвани.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Споразумението между САЩ и Европа или сделката, ако използваме лексиката на Доналд Тръмп, без да знаем детайли по нея, изглежда по-добре отколкото можеше да бъде след заканата за 30% мита на стоките, изнасяни от ЕС отвъд Атлантическия океан. Договореното все още трябва да бъде прието от страните членки, но имаше и доста по-лош сценарий за..
Проблемът с пожарите у нас става все по-сериозен. Те стават повече на брой, по-интензивни и унищожават все повече площи, особено от горите, отчитат от WWF България. За последните 15 години у нас са възникнали и гасени над 7 хиляди горски пожара . Според решение на Народното събрание от 19 юли 2024 г. Министерският съвет е задължен да..
Карнавални шествия, големи марионетки, куклен театър и цирк са сред събитията, с които Фестивалът за улични изкуства 6Fest (ШестФест) ще направи лятото в София по-артистично. В парковете 6Fest ще представи дневно и светлинно шествие с три от своите големи карнавални кукли, както и работилница по улични и карнавални изкуства, насочена към деца и..
Годишната профилактика на "Топлофикация София" продължава и от днес до 8 август (петък) 2025 г. с временно спиране на топлоподаването тя ще засегне: ж.к. "Банишора", ж.к. "Света Троица", ж.к. "Фондови жилища", част от ж.к. "Илинден", ж.к. "Зона Б–5", "Зона Б-5-3", "Зона Б–18", "Зона Б–19"; ж.к. "Надежда" - 1, 2 и част от 4, ж.к...
Два месеца след като беше представена публично, интерактивната карта “Черна писта“ - разработена от 18-годишния Мартин Атанасов, е била посетена от над 300 хил. души. Платформата визуализира повече от 177 000 пътнотранспортни произшествия, регистрирани от 2021 г. насам, и показа как статистиката се превръща във видима и разбираема информация,..
Център "Амалипе" си партнира с Министерство на труда и социалната политика и Държавната агенция за закрила на детето в системните усилия, които държавата планира за превенция на ранните бракове.На срещата е поставен акцент върху превенцията на ранните бракове и съответно ранните раждания. На 22 юли става ясно, че център “Амалипе” ще си партнира с..