Тя изтъкна като основна причина промяната в живота на всички, която е свързана с технологиите и промяната в начина, по който общуваме. По думите й факт е, че е трудно да се опише откъде идват тези отношения.
"Това, на което се натъквам и с което си имаме работа в училище е все по-голямото безсмислие. Това е една агресия, която сякаш е изпразнена от смисъл на пръв поглед. Това е наистина една промяна. Обикновено има някакви истории, които могат да бъдат разказани от децата, можем да разговаряме за тях. Докато сега нещата са много повече раздробени на отделни ситуации. Ето, както и тези казуси, тези случаи. Нещо, което ми се струва важно да кажа е фактът, че поне този случай от Перник беше свързан с момче със специални образователни потребности, аз си мисля, че това има значение за този случай. Агресията може да бъде събудена от уязвимостта на другия", каза психологът. И допълни:
"По силата на такива проективни измерения, които са несъзнавани, като че другият си ти. И това е много непоносимо, защото целта не е просто да бъде наранен този друг човек, а той да изчезне, да бъде унищожен. Това е нещо, което мога да добавя в един дори по-клиничен план в тази обща картина на агресията и това, което в училище срещам като училищен психолог."
Маринова поясни, че малко се знае за това, как едно училище създава своя вътрешна човешка мрежа от хора, които да се ангажират с подобни отношения, не само от гледна точка на мястото на психолога. Самата организация и този тип взаимодействия, които са ключови за да може да има ефективност на този вид усилия са свързани с хоризонталните взаимодействия в дадено училище, екипността.
"Ако по този начин се назовава трудното поведение на едно дете като "агресивно", то няма много шанс да промени поведението си. Защото веднага има една стигма в инситуционалното пространство на училището, която го поставя като проблемен ученик или ученичка и някак изниква много бързото и спешно налагане на санкция. Това не дава много възможности да се срещне, да се опознае това дете, да се включат психолозите", посочи специалистът.
Относно водените политики на национално ниво против насилието Маринова подчерта, че в рамките на самото училище те много зависят от хората, които работят там, както и от директора. Тя отбеляза, че една голяма пречка, която стои пред училищните психолози е, че няма професионална мрежа и места, където хората да могат да адресират определени въпроси, да се обогатяват и да сверяват опита си. Такъв тип липси се натрупват, а се изисква вземането на бързи решения.
"Иска се веднага всичко да бъде подредено в графици, списъци, таблици, а нашата работа на психолозите не е такава. Голяма част от времето е свързана с договаряне между ръководството на училището и конкретния специалист, или специалисти. Много често има едно напрежение", каза Маринова. Тя добави, че няма гарантирано пространство и часове на нивото на превенцията за социални и емоционални умения, които са част от ключовите компетентности в образователната система, където да могат да се включат психолози. По думите й все повече училища разчитат на вътрешните си изобретения, проекти, ресурси и партньори, които могат да имат, за да се осигуряват такъв вид срещи.
"Все по-разширено е сътрудничеството, което изграждаме с родители, включително чрез една инициатива, която правим. Тя е свързана до голяма степен и с превенцията, но повече разчита на неформалните мрежи между младите хора и юноши, които имат една инициатива "Приятел за изслушване". Това са по-големи гимназисти, които работят в по-тесни контакти с нас, психолозите и са обучени и подготвени. Те могат да разговарят със самата юношеска група, с учениците от прогимназията, където нещата са доста сложни, защото думите на възрастните по-трудно стигат до тях", каза Маринова.
От гледна точка на стандартизирането на професията "училищен психолог" тя отбеляза, че в момента тече инициатива на училищни психолози да се създаде една по-ясна регулация по отношение на функциите не само на психолозите, но и на педагогическите съветници. Много често тези профили се припокриват и не е много ясно какво прави единият и другият, поясни тя.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
"Мерудия" се оказва най-добрата подправка за "Таралеща". Затова и двете банди се събират отново на 22 август за общ концерт. Събитието "Таралеща с Мерудия" обещава много лятно настроение с музиката на двете групи, които съчетават автентичен български фолклор с ямайски . Заглавието обаче няма да е единственият кулинарен акцент за вечерта...
В последната неделя на август (на 31-ви) ще се проведе традиционното голямо бягане на Витоша. Стартът на "Витоша рън 2025" ще бъде даден в 9:00 ч., а финалисти ще се отчитат до 14 часа. "Това не е маратон, а планинско бягане, и то в дисциплина изкачване. Това е състезание, в което участват спортисти от най-висока класа заедно с..
Директори на 280 образователни институции бяха избрани при проведените на два етапа конкурси. През юли бяха стартирани общо 442 изборни процедури за държавни и общински училища, както и за ЦСОП, ЦПЛР, РЦПППО и Държавен логопедичен център. Съгласно правилата в първия етап кандидатите решаваха тест, генериран в деня на изпита и който е единен за цялата..
Едно събитие се превръща в традиция за район “Оборище”. Става дума за Голямата маса, която се завръща и ще бъде разпъната отново на 23 август. "Това е третото издание на този формат - Голямата маса, за годината. Миналата година направихме две големи маси. Успехът и медийното отразяване бяха достатъчно голямо и добро, което ни стимулира да мислим..
На 20 август църквата почита св. пророк Самуил и св. 38 мъченици Пловдивски. Празнуват всички, които носят името Самуил, което означава "измолен от Бога“. Самуил е живял през XI в. пр. Хр., и е последният съдия на Израил. "Съдиите” били племенни водачи с жречески и съдийски функции, чиято институция обединявала 12-те еврейски племена и поддържала..
Готов е идейният проект за новия филиал на 131 Детска градина, която ще се намира на ъгъла на улиците "Флора" и "Луи Айер", съобщиха от администрацията на столичния район "Триадица". Имотът беше подготвен с градоустройствена процедура преди около две години. Финансирането идва по програма на Министерството на образуванието и науката. Очаква се..
Сутринта на отделни места в котловините и поречията видимостта ще бъде намалена. През деня ще бъде предимно слънчево с временни увеличения на облачността, съобщават от Националния институт по метеорология и хидрология. Само на отделни места в планинските и източните райони ще превали слаб дъжд. Времето ще остане почти тихо. Максималните температури..