Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Възможно ли е овладяването на CO2 емисиите?

Снимка: Радио София

Тема на дискусията с "WWF България" в предаването "Ритъмът на столицата" е "Индустрия - нулеви емисии". Подробности разказаха доц. д-р Владимир Зиновиев, директор на Научноизследователския център по енергиен бизнес и инфраструктура в УНСС, Румен Карамихалев, директор на една от големите компании в Източна Европа за безвъглеродна стомана, както и евродепутатът Радан Кънев.

По думите на доц. д-р Зиновиев от 70-те години на миналия век разполагаме с достатъчно емпирична информация за климатичните промени. Ясна е причинно-следствената връзка за да се случват те и какъв е подходът, за да бъдат те овладяни и да не се случват с динамиката, с която в момента експонират.

"Един от опорните моменти е процесът на декарбонизация. И за нас, като представители на научноизследователската общност тази тема е изключителен приоритет, защото тя води след себе си една поредица от много други подтеми, касаещи не само как да заменим въглеродноинтензивни генераторни мощности с въглеродно неутрални. В този процес ние реално заменяме базови мощности с непостоянни такива. Ние имаме една изключително сериозна задача, която касае редизайн, промяна на цялостната архитектура на генераторните мощности, на преносни и разпределителни електроенергийни системи и промяна в ролята на консуматорите", посочи той.

Освен това каза, че архитектурата на тази система трябва да включва и техническите и икономическите аспекти, които обуславят промяна в рамките на 5, 10, 15, 20 години.  

Една от най-трудните индустрии за декарбонизация е стоманодобивната. Румен Карамихалев отбеляза, че за съжаление се налага да се произвежда по 240 кг. стомана на човек годишно, което прави около 2 млрд. тона.

"В комплект с тях вървят още 4 млрд. тона въглероден двуокис и един огромен куп от всякаква химия - азотни окиси, серни двуокиси, излишни топлини, мръсни води. Най-общо казано, за да си представи човек колко стомана се произвежда в момента, това са 180 хиляди айфелови кули на година", сподели той.  

По думите му постигането на по-ниски нива на емисии от средните е възможно със замяна на доменните пещи с електродъгови, използването на скрап като изходен материал, сортирането на скрапа и рециклирането на водите в производството. Също така подмяната на фосфорните газове с водород и кислород и електрификацията основно с ВЕИ.


"Преди два-три месеца направихме един завод за "зелен водород" в конгломерат с няколко местни шведски фирми и който се оказа най-големият в Скандинавието към момента", посочи Карамихалев. Той заяви, че има възможност да се достигне до теоретичния минимум на емисиите, който е около 20 пъти по-нисък и каза, че икономиката може да върви ръка за ръка с екологията.

Друг труден за декарбонизация сектор е този на тежкотоварните превози. По темата се включи и евродепутатът Радан Кънев. Той коментира, че това е сектор, който отделя голям процент от емисиите във всяка икономика.

"Интересът този сектор да бъде прочистен и декарбонизиран е несъмнен и много висок. От друга страна обаче е фактът, че не са налични към момента, или най-малкото далеч не са сериозно пазарно разпространени технологии, които могат да заместят дизеловия двигател с вътрешно горене, по отношение на тежкия автомобилен транспорт. Всички държави в различна степен правят опити да пренасочат колкото могат повече товари от пътния към железопътния транспорт. България в това отношение е един лош пример - държава, която много малко е направила през последните години", каза той.  

Освен това посочи, че в Европейския парламент е гласувано предложение, което е камионите да бъдат задвижвани с електрическа батерия или с горивна клетка на водород.

"За съжаление и двете технологии не ги виждаме на улицата. Ние не можем ясно да преценим дали те имат основание за пазарна реализация, като пораждат няколко ключови проблема. На първо място е наличната инфраструктура. Вече е гласуван и приет регламента за инфраструктурата за алтернативни горива, който включва задължения за множество мощни зарядни станции подходящи за камиони. На хартия тази инфраструктура трябва да я има много скоро", сподели Кънев.

Вторият проблем, който той посочи е, че камионите с батерии имат доста нисък пробег, дори и при добри външни условия. Именно той не създава интерес в транспортния бизнес за закупуването на такива машини. Третият проблем е относно ценовата адекватност.

"При така натрупаните проблеми, моето мнение е, че залагането директно на много високи цели - 90% декарбонизация през 2040 година е по-скоро доста рисково. Защото може да доведе до обратен ефект, до натрупване на стари камиони поради липсата на ново производство, безкрайно удължаване на живота им, което е обратен ефект и за околната среда и климата", отбеляза Кънев. Той заяви, че би следвало да се разгледа въпроса и за алтернативните горива, какъвто е био-метанът.

По думите му твърде много от европейските политики за декарбонизация си служат с увеличение на потребителските цени, като метод за стимулиране на по-устойчиво поведение на потребителите и този модел започва да се изчерпва.

"Подобни проинфлационни политики започват да пораждат много високо обществено положение, което може да доведе до ответен удар", каза той.

И допълни, че САЩ и Китай имат много агресивна политика за декарбонизация, но тя е през съвсем обратна логика - неоскъпяване на традиционните технологии и мощно субсидиране на новите технологии.

Доц. д-р Зиновиев посочи, че в сектор "транспорт" най-големият генератор на въглеродни емисии са корабите, а горивото им може да бъде заместено със "зелен амоняк". Другата въглеродно интензивна индустрия е торовата промишленост.

Румен Карамихалев отбеляза, че начинът да се случи промяна в отношението към екология е, преобладаващата част от обществото да разбере защо е нужна и какви са ползите от нея.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Цветан Ангелов

Историята оживява: Цветан Ангелов

Писател, поет, драматург, останал в историята като автор на 60 произведения за деца, включително любимото на всички "Тихо се сипе първият сняг". Това е Цветан Ангелов. За него ни разказват една от дъщерите му, Мария Ангелова и внучката Ана Николова. В звуковото оформление се включва и правнука на Цветан Ангелов - както и трябва да бъде, като става дума за..

публикувано на 05.10.24 в 16:00

Софийски разкази - Кафене България

Легендите за кафенето се носят досега. Ценено е заради артистичния си дух. Да не се бърка с новото на Цар Освободител. На това място е атентатът срещу Стамболов, погрешка е убит вървящият с него Христо Белчев. Три години по-късно се открива кафенето, където години наред съжителстват "противници" като Вазов и кръга "Мисъл". Кои са останалите известни..

публикувано на 05.10.24 в 15:00
Коста и  Елена Цоневи

Адресите на любовта – Коста и Елена Цоневи

Актьорът Коста Цонев беше висок човек. Във всякакъв смисъл. И стърчеше над дребната злоба, смешните дрязги и незначителните драми, съпътстващи  театралния живот. Той беше Дон Кихот и Емил Боев, баща ми бояджията и конят Холстомер, гласът на отец Ередия в „Осъдени души“ и прототипът на Буров в „Жребият“. Красив, рус, талантлив, известен...

публикувано на 05.10.24 в 14:00
С Юлия Владимирова

Визуална поезия

10 издание на Синелибри - с Юлия Владимирова: "Винаги книгата създава по-широк хоризонт, но гледането на филм по книга може да ни впечатли - "Зорба гъркът" с танца на Антъни Куин. И "модната вечер" със "Закуска в Тифани" по случай 100-годишнината на Труман Капоти. Както и прожекцията на "Ребека" на Хичкок по случай неговата 125-а годишнина. Добавям и..

публикувано на 05.10.24 в 11:51
Балканската диета есен

Балканската диета

Сезонната храна и Балканската диета с д-р Райна Стоянова: "Тя е много близка до Средиземноморската, която за поредна година е обявена за диета на годината. Няма вредна храна, има вредни количества. Най-важен е балансът и да се редуцират до минимум вредните навици." Още за съставките на Балканската диета и особеностите при прилагането ѝ - в звуковия..

публикувано на 05.10.24 в 10:30

Действията на всеки от нас имат значение

Годишни награди за биоразнообразие и Природа фест - Радостина Ценова от Фондация "Биоразнообразие" с подробностите: "Стартът на Феста е в 10:30. Продължава до 17:30, от 18 са Наградите. Успяхме за втора поредна година. Предвидили сме много забавления. Идеята е екологичните организации да се представят с характерните им дейности. Действията на всеки..

публикувано на 05.10.24 в 10:26

Създателки и съзидателки

Мария Алкалай за тура, посветен на жените в София, който Сдружение "Възможности без граници" предвижда тази неделя: "Колко паметника има в града, посветени на жени? Нито един, а има жени със сериозен принос в науката, образованието, но за тях не се говори. Отделяме време и внимание на историите на значими жени, които са променили жени. Няма да издам..

публикувано на 05.10.24 в 10:45