Сдружение “За земята“ организира публична беседа на 7 декември, на тема “Транспортната бедност в един град“.
Събеседници в предаването “Радиокафе“ бяха Драгомира Раева и Даниел Попов от екипа на сдружението.
Транспортната бедност е фактор, който засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.
По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.
Важно е транспортът да бъде достъпен за всеки. Но се оказва сложно да се изведе дефиниция за транспортна бедност, но първи стъпки вече са направени с Европейския социален фонд, чиято основна цел е да компенсира щети върху уязвимите групи, както в енергийните, така и в транспортните им нужди.
Според дефиницията, която те изработиха, транспортната бедност е затрудненост или неспособност на граждани, или домакинства да посрещнат разходите за частен, или обществен транспорт, ограничен, или липсващ достъп до транспортна услуга, изтъкна той.
Тази дефиниция от Европейския социален фонд (EСФ) е твърде недостатъчна, но е политическа основа за по-нататъшна работа, твърдят от сдружение „За земята“.
„Бях много заинетересован, когато преди година колеги от Европейската климатична фондация предложиха да финансират едно начално изследване на транспортната дейност в България, Словакия, Словения, Унгария, Румъния и Хърватска – аз се заех с частта за България“, сподели Даниел Попов.
Изследването обхваща дефиницията за транспортна дейност, която придобива не само национален, но и регионален контекст, както и проверка на статистическите данни за състоянието й в България.
„Като разширим понятието, за което тепърва ще трябва да се приеме в България някаква работеща дефиниция, по което дори обсъждане не е започнало, макар да сме отправили предложение към Комисията за устойчива мобилност, то се отнася и до това колко дълго време пътуваме, дали това е адекватно на съвременния начин на живот, как се отразява на работоспособността, на усещането ни за удовлетвореност за услугата“, сподели Драгомира Раева.
По думите й, за София, независимо дали можеш да си позволиш разходите за транспорт, за гориво за личния автомобил, транспортната бедност се отнася за всеки един и тя се изразява именно в това, че нямаме възможност да изберем всички възможни начини за придвижване в града.
„Особено темата, по която ние работим – да се придвижваш пеш, без затруднения, без ограничения и възможността да се придвижваш с велосипед, като транспортната бедност обхваща всички възрастови и социални групи, говорим и за деца, и за възрастни, и за много възрастни хора“, посочи Раева.
Тя уточни, че градският транспорт в столицата става все по-добър, услугите все по-добри.
В тази връзка е предложението в проект на Министерски съвет, публикувано преди 2 седмици, деца до 14-годишна възраст да пътуват безплатно с градски транспорт в цялата страна.
„Общественото обсъждане приключи на 28 ноември само с положителни мнения на гражданите, но тази мярка трябва да бъде гласувана в Министерски съвет , за да бъде одобрено предложението, но мотивацията е да се даде възможност на хората да облекчат бюджета си, избирайки градския транспорт“, подчерта Драгомира Раева.
Общината трябва да насърчи споделените пътувания, това трябва да бъде нейна политика и стремеж, да работи за свързани и безопасни велоалеи. Нужна е и информационно–рекламна кампания за градския транспорт, защото в момента той е добър", смятат от сдружение „За земята“.
Дискусията за транспортната бедност в България е неформална и всеки желаещ е добре дошъл в четвъртък, 7 декември от 17 часа, на ул. “Миджур“ 12.
Още важни аспекти по темата, чуйте в разговора на Боян Бочев.
Започна ремонтът на 153-о Спортно училище в район "Надежда“. Въвеждат се мерки за енергийна ефективност, подменя се и електрическата инсталация на училището, каза пред Радио София кметът на района инж. Димитър Димов. Тъй като училището е спортно, учебният процес там започна на 1 септември. "Това, което остава, тъй като много неща са свършени в..
Очаква се днес парламентът да избере за заместник-омбудсман Мария Филипова, която в момента е председател на Комисията за защита на потребителите. Точката е първа в седмичния дневен ред на депутатите. Омбудсманът Велислава Делчева предлага на парламента да одобри за неин заместник Мария Филипова, която в момента е председател на Комисията за..
Днес ще преобладава слънчево време, с разкъсана средна и висока облачност. Изолирани слаби превалявания ще има само в планините, съобщиха от НИМХ. Ще духа слаб, в Източна България до умерен вятър от изток-югоизток. Максималните температури ще бъдат между 29° и 34°, в София – около 30°. В планините ще преобладава слънчево време, с временни увеличения на..
Отново фокусираме вниманието си върху децата в риск. България е с най-високи показатели сред страните в Европейския съюз относно децата, които живеят в риск от бедност у нас. Разговаряме с представители на Семеен център “Яко детство“, където използват хибриден модел на работа, за да помогнат на тези деца. Как реално този подход допринася..
Блок 58 в Студентски град е една от многото сгради в столичния район "Студентски“, в която се помещават общежития. В последните години многоетажната сграда претърпя ремонти дейности, благодарение на които помещенията придобиха модерен облик. Конфликт на интереси обаче предизвика въпроса: "Кой е редно да обитава общежитията във вход А на блок..
Читалището е типично българска обществена инициатива с учебно-просветителски функции, която има световно културно значение. През 2017 г. е вписана в Регистъра на ЮНЕСКО за опазване на добрите практики и нематериалното културно наследство. Първото българско читалище, наречено "Еленка и Кирил Д. Аврамови" е основано 1856 година в град Свищов по..
Стартът на политическия сезон у нас безспорно предвещава високо напрежение, коментира пред Радио София социологът от Алфа Рисърч Павел Вълчев. "По този начин беше дефиниран и от премиера, и от президента. Виждаме много сюжетни линии, по които може да се каже, че има високи нива на политическо напрежение. Доколко това напрежение ще доведе до..