Сдружение “За земята“ организира публична беседа на 7 декември, на тема “Транспортната бедност в един град“.
Събеседници в предаването “Радиокафе“ бяха Драгомира Раева и Даниел Попов от екипа на сдружението.
Транспортната бедност е фактор, който засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.
По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.
Важно е транспортът да бъде достъпен за всеки. Но се оказва сложно да се изведе дефиниция за транспортна бедност, но първи стъпки вече са направени с Европейския социален фонд, чиято основна цел е да компенсира щети върху уязвимите групи, както в енергийните, така и в транспортните им нужди.
Според дефиницията, която те изработиха, транспортната бедност е затрудненост или неспособност на граждани, или домакинства да посрещнат разходите за частен, или обществен транспорт, ограничен, или липсващ достъп до транспортна услуга, изтъкна той.
Тази дефиниция от Европейския социален фонд (EСФ) е твърде недостатъчна, но е политическа основа за по-нататъшна работа, твърдят от сдружение „За земята“.
„Бях много заинетересован, когато преди година колеги от Европейската климатична фондация предложиха да финансират едно начално изследване на транспортната дейност в България, Словакия, Словения, Унгария, Румъния и Хърватска – аз се заех с частта за България“, сподели Даниел Попов.
Изследването обхваща дефиницията за транспортна дейност, която придобива не само национален, но и регионален контекст, както и проверка на статистическите данни за състоянието й в България.
„Като разширим понятието, за което тепърва ще трябва да се приеме в България някаква работеща дефиниция, по което дори обсъждане не е започнало, макар да сме отправили предложение към Комисията за устойчива мобилност, то се отнася и до това колко дълго време пътуваме, дали това е адекватно на съвременния начин на живот, как се отразява на работоспособността, на усещането ни за удовлетвореност за услугата“, сподели Драгомира Раева.
По думите й, за София, независимо дали можеш да си позволиш разходите за транспорт, за гориво за личния автомобил, транспортната бедност се отнася за всеки един и тя се изразява именно в това, че нямаме възможност да изберем всички възможни начини за придвижване в града.
„Особено темата, по която ние работим – да се придвижваш пеш, без затруднения, без ограничения и възможността да се придвижваш с велосипед, като транспортната бедност обхваща всички възрастови и социални групи, говорим и за деца, и за възрастни, и за много възрастни хора“, посочи Раева.
Тя уточни, че градският транспорт в столицата става все по-добър, услугите все по-добри.
В тази връзка е предложението в проект на Министерски съвет, публикувано преди 2 седмици, деца до 14-годишна възраст да пътуват безплатно с градски транспорт в цялата страна.
„Общественото обсъждане приключи на 28 ноември само с положителни мнения на гражданите, но тази мярка трябва да бъде гласувана в Министерски съвет , за да бъде одобрено предложението, но мотивацията е да се даде възможност на хората да облекчат бюджета си, избирайки градския транспорт“, подчерта Драгомира Раева.
Общината трябва да насърчи споделените пътувания, това трябва да бъде нейна политика и стремеж, да работи за свързани и безопасни велоалеи. Нужна е и информационно–рекламна кампания за градския транспорт, защото в момента той е добър", смятат от сдружение „За земята“.
Дискусията за транспортната бедност в България е неформална и всеки желаещ е добре дошъл в четвъртък, 7 декември от 17 часа, на ул. “Миджур“ 12.
Още важни аспекти по темата, чуйте в разговора на Боян Бочев.
Днес ще се върнем назад във времето на златните години на българския спорт. Периодът на 60-те, 70-те, 80-те години, когато родните спортисти впечатляват не само сънародниците си, но широкия свят. Върховите им постижения обаче не променят човешките качества на голяма част от тях. Българските спортисти от онези години съчетават изключителен талант с..
Александър Шпатов, председател на Сдружение за градски читални, водач на литературни разходки, изследовател на софийското минало, верен фен на футболен клуб “Левски” и писател, автор на книгата “На живо от София”: "Останали са хората, въпреки, че се променяме вътрешно. София е един европейски град и стои по-добре на световната карта. Усещането, че..
Музикантите са заедно повече от 50 години Любовта на Мими Иванова и Развигор Попов далеч не е фойерверк от пръв поглед. Те дълго работят заедно и се уважават като професионалисти преди да се погледнат с други очи. За да се съберат и двамата минават през тежки разводи – Мими с поляка Юрек Рибински, а Развигор с пианистката Теодора. Женитбата им..
Емблематичното чудовище „Франкенщайн“ на Мери Шели оживява в ново издание. Представя ни го Емил Минчев – писател и преводач: „Беше огромно предизвикателство, езикът преди 200 години е доста различен. Франкенщайн въвежда два нови жанра – научната фантастика и хоръра. Да не забравяме, че Мери Шели като го е писала, е била само на 19! За да..
Ролята на псевдонауката в ежедневието ни с , гл. редактор на Българска наука : "Като ученик бях част от недобра образователна система. Идеята ни сега е да има сайт, който да дава достъпна, разбираема научна информация. За съжаление в България сме в челните три места по вяра в дезинформация и споделянето ѝ. Видяхме сериозността с коронавируса...
Game Dev Day 2 , организиран от екипа на Sofia Game Night и Сдружение "Възможности без граници". С подробностите слушаме Хелиана Велинова: "Игрите позволяват грешни решения и виждаш какъв е резултата. Игрите дават възможност да грешим на воля и да видим какво ще стана. Младите играят игри - симулации на човешки отношения. Говорим и за..
Могат ли различията вместо да ни отдалечават, да ни събират и заедно да живеем по-добре? Представяне на детската книжа „Фигури“ от автора ѝ, психологът Слави Стоев: "Идеята за книгата дойде в една хотелска стая, където бяхме карантиниране с детето ми. Рисувахме с него комикси с геометрични фигури. Те са кардинално различни и направих аналогия към..