Не става въпрос за прословутия филм на Стивън Спилбърг, а за истински списък, един от документите, свързани с оръжейна фабрика в Полша, използван за спасяването на повече от 1200 евреи по време на Холокоста.
От направена експертиза е доказано, че е един от оригиналните списъци на Шиндлер.
Продавачът, частен колекционер, представя историческия документ за продажба с първоначална цена от 1,8 милиона долара, се съобщава в сайтовете, които обслужват евентуалните купувачи. Документът е бил обявяван за продажба няколко пъти в миналото на цена от 2 до 2,5 милиона долара, но реална сделка не е била извършена.
Частният колекционер пуска документа за продажба чрез търговска компания като се надява, че намаляването на цената ще помогне за постигане на сделка.
За документа питаме Даниел Коен, музеен работник от втория по големина мемориална център в Израел, свързан с Холокоста – в кибуца Лохамей а Гетаот, където след края на Втората световна война са се приютили освободените от концлагерите на смъртта евреи, оказали се бездомни и ограбени в Европа, защото чужди хора са се заселили в домовете им, от които са били депортирани.
Заради филма на Стивън Спилбърг наричат документа Списъкът на Оскар Шиндлер, обясни Даниел Коен:
"Безспорно, използвайки влиянието си, партийните си връзки и обсипвайки с подкупи началствата, националсоциалистът и бонвиван Шиндлер е успял да наеме стотици евреи във фабриките си. Това ги е защитило от депортация в лагерите на смъртта. Не казвам, че са живели добре, но са останали живи. Според доклада на колекционера, който е закупил списъка от самия му създател Исак Стърн (счетоводител и дясна ръка на Оскар Шиндлер), подобни документи са били изготвяни всеки месец. Те са били подписвани и давани за одобрение от немските власти лично от Шиндлер. Два от тях се намират в Израел – в института за изучаване на Холокоста Яд Вашем и в Йерусалим (Еврейския архив).
Предлаганият на аукциона е оригинален списък от 18 април 1945 г., и включва 801 имена. От тях 299 са на жени и 38 на деца. Дълъг е 14 страници. Други списъци, подписани от Шиндлер, има в Музея на Холокоста във Вашингтон.
Не зная дали няма и другаде по света ,музей да е успал да купи такъв документ. Ние със сигурност го нямаме. Бихме искали да притежаваме, но е много скъпо да го купим. Надяваме се държавата да е заинтересувана и посредством анонимен купувач да се опита да се сдобие с още един оригинал. Знам, че така са постъпили когато е трябвало да купят части от Кумранските ръкописи. Ако Израел се намеси директно, това само би вдигнало цената.
Приемам, че ролята на Шиндлер по време на Втора световна война е нееднозначна. От една страна, за да попадне евреин в неговия списък е означавало да даде, често пъти, разорителен подкуп. По-страшното е за тези които не се имали пари или бижута, та дори златото от коронките от зъбите им не е достигало, за да се откупят по този начин и са били депортирани към лагерите на смъртта. Тук искам да дам пример с България , която е спасили всички евреи от старите си територии (мъже и жени, млади и стари, старци и деца), без да е необходимо те да се откупуват директно."
По думите на Коен, самият Шиндлер не е имал талант на промишленик. Неслучайно, бягайки след войната в Латинска Америка, там живее в бедност. Дори бившите му работници са го подпомагали финансово. Фабриката се е ръководила от евреи. Те са се грижили, доколкото е било възможно, и за социалните нужди на работниците. Но бидейки авантюрист, Шиндлер рискува и създава (за собствени супер печалби), място където макар и шепа евреи, са успели да се спасят, а в Библията пише, че да се спаси един човешки живот, означава да се спаси цяла вселена.
С урбаниста Здравко Петров говорим за някои от сградите по ул.Граф Игнатиев: "Улицата е наследник на стар сокак по направление Самоков. Затова и името ѝ е било Самоковска. Около т.н.Черна джамия (Св.Седмочисленици) е била една от най-богатите турски махали, с мегдан кафене-башъ (пл.Славейков). Улицата започва от отклонението на ул.Алабинска. Там е и..
"Рози срещу насилието“ е активистки проект, създаден с цел повишаване на информираността относно домашното и джендърното насилие. Концепцията е хората заедно да изплетат лилави рози и да ги поставят на видно обществено място в града. Това е форма на активизъм, известна като „yarnbombing“, която използва плетенето като начин да се привлече внимание към..
На 9 и 10 ноември се провежда последният за годината Фестивал на легалните графити Мостъ 3, който ще преобрази железопътния прелез на бул. "Ботевградско шосе". Това събитие събира на едно място някои от най-талантливите графити и стрийт арт артисти, които вдъхват нов живот на градската среда. Портрети на известни български спортисти като Георги..
Силата на промяната: 19 благотворителен бал на фондация „Сийдър“ обединява дарители за по-добро бъдеще на най-уязвимите. Александрина Димитрова, изп. директор на фондацията с подробностите и каузите: :"През годините съдействаме по замяната на държавните институции с центровете от семеен тип. Голяма част от децата са с физически и ментални..
Фестивал на чая FesTEAval събира на едно място любителите на ароматната гореща напитка и обединява култура, образование и изкуство. В рамките на фестивала ще бъдат представени разнообразни чаени предложения от цял свят, комбинирайки както традиционни, така и модерни вкусове. Чаят ще бъде съчетан с културни демонстрации и лекции, за здравословния..
Пътешествие в света на научните загадки и бъдещите технологии, което ще промени начина, по който виждате света около вас, обещават на любопитни зрители и участници организаторите от Ratio на форум в София Тех Парк, която ще се проведе на 9 ноември, събота, след 10:00 часа. Предвидени са завладяващи теми, представени от международни..
Стигнахме ли дъното? - това попитаха седмичните коментатори на "Форум" след случилото се снощи пред Народния театър "Иван Вазов" по повод постановката на Джон Малкович по пиеса на Бърнард Шоу. Протестът, прераснал във физически сблъсък, сякаш е активно мероприятие от гледна точка на политическия интерес, подхвърлиха Тодор Терзиев и Манол..