Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Калоян Карамитов: Необходимо е да се направи рекултивация на цялата територия в район "Кремиковци"

Земеделските земи в целия район превишават с 80% замърсяването с тежки метали

Снимка: Меглена Димитрова, БНР

Район „Кремиковци“ заема 20% от територията на Столичната община, а мястото на бившия металургичен комбинат е най-голямата компактна бивша индустриална зона в обхвата на общината. По население обаче, районът е един от рядко населените.

Инвестициите никак не са много, тъй като няма да обслужват много хора, каза пред Радио София урбанистът Калоян Карамитов от „Екипът на София“.

„Необходимо е да се направи рекултивация на територията и да се възстанови – да изглежда като поляна, ливада, хълмчета. Това е нещото, което не е направено толкова много време, а е задължително, за да се развие района в малко по-добра екологична перспектива. Няма задълбочени изследвания, които да направят оценка колко точно ще струва такъв тип рекултивация. Това е малко по-страшното, защото не си даваме сметка за мащабите на необходимите действия“, обясни Карамитов.

Той добави, че са правени изследвания, които са свързани само със замърсяването. Оказва се, че земеделските земи в целия район превишават с 80% замърсяването с тежки метали.

„Това е малко стряскащо, имайки предвид всички земеделски земи, а тези, които са близо до самия металургичен комбинат, надвишават дори с над 100%. Това означава, че ако искаме да насочим някаква инвестиция, то и самият инвеститор трябва да си направи много добра сметка, защото изчистването на такъв тип територия няма да е много евтино. Проблемът е неглижиран, но това е свързано и с това, че няма голям инвеститор, който да има заявен интерес“, уточни урбанистът.

По думите му, е необходим голям инвеститор, който да се заеме с изчистването на цялата територия.

През 2020 г. Направление “Архитектура и градоустройство” възложи на „Софияплан“ да проучи възможностите за транспортно обслужване на „Кремиковци“ с масов транспорт.

Следвайки предвижданията на ОУП, през 2030 г. територията на НПЗ “Кремиковци” и съседните населени места могат да поемат общо почти 219 000 души – живеещи и работещи на територията. Тези стойности са изключително високи и определеният според ОУП пълен капацитет не е реалистичен за постигане.

Калоян Карамитов добави, че е необходим анализ, при който да се вземат проби от почвите във всички населени места в района и да се направи план за рекултивация.

„Това е обект, който може от стратегическо значение, да привлече инвеститор, който е от висок ранг. Това ми се струва задача към Столичната община и нагоре, т.е. към държавата“, каза урбанистът от „Екипът на София“.

Калоян Карамитов е урбанист с магистърска степен от УАСГ София и специализация от ТУ Виена. Той има опит с анализи на градската среда и мобилността, обработване на пространствени данни, разработване на политики и ангажиране на заинтересовани страни.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Полина Начева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Душата ми е стон

"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.

публикувано на 23.11.24 в 15:00
Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева

Адресите на любовта с „55 изповеди за любовта“

Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..

публикувано на 23.11.24 в 14:00
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов: вестник първи, вестник втори

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..

публикувано на 23.11.24 в 16:00

Премиера на "О(б)твързан" представя Театър "Възраждане"

„О(б)твързан“ –  премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..

публикувано на 23.11.24 в 11:40

Да се зарибиш или да се откажеш

Покана за   София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..

публикувано на 23.11.24 в 11:09
С Жени Илиева

Играчката не е просто забавление, а инструмент за развитие

Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..

публикувано на 23.11.24 в 10:56

Нямаме нужда от дефиниции

Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..

публикувано на 23.11.24 в 10:13