Да се родиш във Виена в музикантско семейство – така започва историята на виолончелиста Томас Аунер, който ще бъде солист на концерта на Радиооркестъра тази вечер, в зала "България". Темата, която разработва за магистратурата си е за развитието на виолончелото като солов инструмент през първата половина на XVIII век във Виена. Специализирал е при Наталия Гутман - легендарно име не само в света на виолончелото, във Виенската музикална академия, а преди това е учил при Стефан Кропфич и Густав Ривиниус (малко отклонение до Саарбрюкен). Най-първи негов учител е баща му, също виолончелист. Томас Аунер е в състава на Виенската филхармония, а в момента е водач на виолончелите в Bruckner Orchestra в Линц.
Носител е на много награди от конкурси като Gradus at Parnassum, Менделсон – Бартолди в Берлин, Рихард Щраус в Мюнхен. Достига до полуфинала на изключително престижния международен конкурс Кралица Елизабет в Брюксел през 2017. Бил е солист на редица оркестри, сред които Кралския камерен оркестър на Валония, Словашкия радиооркестър, Синфониета Баден, Щутгартския камерен оркестър.
Има камерно дуо с пианиста Максимилиан Флидер, което се нарича Beethoven-Duo. Изнасяли са концерти в престижни зали от ранга на Музикферайн във Виена и Pianosalon Christophori в Берлин.
Първият му диск излиза през 2015, а последният (засега) , наречен „217“ – през 2023. Свири на прекрасен инструмент, изработен в Милано през 1604 - Giovanni Grancino Cello.
В София той ще изпълни Първия концерт на Камий Сен-Санс, който представя виолончелото в целия му блясък и многообразие, много френски в същността си, изискан, с безупречна елегантност и финес. Характерните за творчеството на Сен-Санс светлина и благородство са в хармония с тържеството на логиката по един елегантно-интелектуален начин.
Сен-Санс също е бил роден в семейство с много традиции – бащата пишел стихове, майка му рисувала. Впечатляваща музикална дарба на Сен-Санс се проявява много рано и дори го наричали „втория Моцарт“.И животът му се разгръща по подобаващ начин - той е не само един от големите композитори на своето време, но и виртуозен пианист, дългогодишен органист на парижката църква „Мадлен“, отличен диригент, автор на стотици статии и десетки книги, пише поезия и пиеси, интересува се живо от история, археология, философия, древни езици, класическа литература; бил е член на Френското астрономическо общество, като познанията му в света на физиката и астрономия не отстъпвали на тези на учените. Говорел е няколко езика и много е пътувал, гастролирайки и в по-екзотични за времето посоки като Индокитай и Уругвай, Сен-Санс е и основен двигател на Френското национално музикално общество.
На пулта ще застане роденият в Будапеща Гергей Мадараш, главен диригент на Кралската филхармония в Лиеж от 2019. В биографията му има поредица от успешни дискове, както и диригентски позиции на Дижонския оркестър и на Симфоничния оркестър Savaria. Често е канен да дирижира Лондонската филхармония, Филхармоничния оркестър на Френското радио, BBC Симфони и много други. През този сезон Мадараш добавя към „колекцията“ си още няколко оркестъра, включително и Филхармонията на Сау Пауло.
Освен концерта на Сен-Санс, в програмата са включени творби от акад. Георги Минчев („Контрасти“), който навършва 85 години през 2024 и от Феликс Менделсон - Бартолди, определян от Шуман като „Моцарт на 19 век, най-брилянтният сред музикантите“. Роден в богато и културно семейство, Феликс от малък има възможността да общува с личности от калибъра на Карл-Мария фон Вебер, Йохан Гьоте и Хайне, Георг Хегел, Е.Т.А Хофман. Менделсон получава най-доброто възможно образование, отрано пътува из Европа и това формира неговата богата естетика и широк мироглед. Италианската му симфония отразява впечатленията на композитора от „ласкавата“ Италия. От музиката блика щастие и възторг, чиста радост от живота, облечена в изящна форма и романтично въодушевление с елементи от класицизма. И ако за първите три части има само предположения, че са въплъщение на духа на Венеция, Рим и Флоренция, то в последната, по-драматична част ясно се „вижда“ Южна Италия, с директното вплитане на ритмиката на неаполитанските танци sаltarello и tarantella.
За девета поредна година навръх рождения ден на Марин Големинов (28 септември) в Кюстендил бе връчена Националната награда за принос в музикалния живот на името на изтъкнатия български композитор. По традиция церемонията се провежда в художествената галерия на града, носеща името на друг бележит творец, Владимир Димитров-Майстора. Двамата с..
Тази вечер в Зала "България" официално ще бъде открит новият сезон на Симфоничния оркестър на Българското национално радио . Музикантите имаха изяви и преди да се вдигне завесата с концерта за Деня на независимостта на България, с който напълниха залата на Националната опера и който беше излъчен в деня на празника по БНТ. За първия концерт..
Етнобарок ще звучи на Софийски музикални седмици. Концертът е съвместен проект: "Единни в многообразието", с Белгийското председателство на ЕС. Ансамбълът включва Алон Сариел – барокова мандолина и лютня, Юрген де Бройн – лютня, Христина Белева - гъдулка за бароков концерт, Калина Андреева – вокал и контрабас, Ана Янкова – вокал, Борислав..
25 години е младежка възраст за човека, но за рок група това е дълголетие, което си заслужава да бъде отбелязано не само в музикалните енциклопедии. През 2024 г. група "D2" показа в много градове не само жизненост, но и много енергия за срещи с публиката, сред която са фенове от не едно поколение. На 10 май 2024 г. бандата зарадва..
След като активната и емблематична група "Остава" има нов сингъл, какво друго ни остава, освен да поканим фронтмена Свилен Ноев да го представи и да направи премиерата в ефира на БНР-Радио София? Това наистина се случи в сутрешния блок в контекста на разговора с вокалиста. "Обичам края на лятото и есента. При всяка нова песен се..
Братята Ноел и Лиъм Галахър потвърдиха, че тяхната легендарна група Oasis ще се събере отново като вече има планирани концерти за 2025 година. Съобщението дойде точно преди 30-ата годишнина от основополагащия дебютен албум на Oasis - Definitely Maybe, издаден на 29 август 1994 г., и 15 години от последното изпълнение на братята заедно преди..
За недостиг на музиканти в държавните оркестри предупреди министърът на културата Найден Тодоров. В редица филхармонии и опери има чужденци, които обаче работят в България за кратко, с цел да придобият стаж, след което напускат страната, а българските оркестри, заради ниското заплащане, страдат от липса на музиканти. Найден Тодоров съобщи за..