На 29 и 30 май романтичната оперета на знаменития австро-унгарски композитор Франц Лехар "Страната на усмивките" ще има премиера в Националния музикален театър "Стефан Македонски. С тази постановка на ще се честват 25 години от основаването на Студентския съвет при Националната музикална академия.
Франц Лехар е известен на публиката с оперети като "Циганска любов", "Веселата вдовица", "Граф фон Люксембург" и "Страната на усмивките", която композиторът извежда от наивното веселие на стара Виена в един доста по-широк, непредвидим и бурен свят.
"Публиката ще влезе в много различни настроения, ще се смее, ще плаче, ще се радва, ще тъгува, но лиричното отношение на автора, което той показва с музиката си, ще се усеща през цялото време", разказа пред БНР-Радио София Антонио Дачовски – музикант, певец, педагог, а също и асистент-режисьор на спектакъла.
Всеки един от четиримата главни герои има по една ария, която е лирична. Самият Лехар е бил лиричен човек, обичал е да пише музика в по-усамотено пространство. Стремежът му е неговите оперети да бъдат различни от тези на Имре Калман, известен като “царят на оперетата“, чиито произведения винаги са с весел, бурен завършек. По мащабност и музикалност Франц Лехар не отстъпва на Калман, допълва Дочевски.
“Страната на усмивките“ е предпоследното произведение на Лехар. Двамата либретисти, които пишат либретото, завършват оперетата с тъжен край.
"Според нашите партньори от Институт "Конфуций" - Велико Търново, няма китайска история, която да завършва с весел край. Такива са битът и културата на китайците, при тях всичко е драматично", посочи още Антонио Дачовски. По думите му, с добър завършек, макар и тъжен, е финалът, защото няма смърт – "Дългът на сърцето отстъпва пред дълга към родината", гласи краят на либретото.
Деветдесет процента от артистите в постановката са китайци, които пеят и говорят на български.
"Мелодраматичните текстове и ариите са на български, за нас това беше голямо предизвикателство като режисьори и постановъчен екип, както и за тях като артисти.
Участват само студенти от специалностите: класическо пеене, музикално-сценична режисура, балетна педагогика, балетна режисура, българска фолклорна хореография и ударни инструменти, които ще видим в малко по-различна среда за тях, поради спецификата на езика.
"Нашият процес на работа започна от януари, когато имахме само четения на маса, в продължение на 2 месеца само сме чели, изграждали сме емоционалното състояние, каквото трябва да е, всеки един върху българския текст пише за това какво е емоционалното му състояние. Затова мога да кажа с ръка на сърцето, че нашите колеги ще изразят много точно емоциите на героите си", разкри Дачовски.
Режисьор на спектакъла е проф. д-р Виолета Горчева, а диригент - проф. д-р Деян Павлов.
За първи път "Страната на усмивките" се поставя в такъв чуждестранен певчевски състав. Спектакълът е копродукция между Музикалния театър и Националната музикална академия (НМА).
Сюжетът: Четиримата главни герои са Лиза, Густав, Ми, и принц Су Чонг. Представя се любовен триъгълник, между Су Чонг, Лиза и дълга към родината, а Густав и Ми, са другата влюбена двойка.
Действието се развива през 1912 година, когато Су Чонг, бива избран за министър-председател и управлява цялата държава. Разбира от своя чичо, че не може да се ожени за Лиза, защото е европейка, но пък според традицията трябва да сключи брак с четири китайски принцеси. Двете влюбени двойки се разделят, но любовта помежду им остава жива, дори и разделени.
С постановката „Страната на усмивките“ всъщност се отбелязват два юбилея – 95 години от поставянето ѝ на берлинска сцена и 25 години от основаването на Студентския съвет при НМА.
През октомври Академията ще представи в Китай спектакъла „Наследникът“, тъй като е част от Организацията на висшите училища по изкуства в Азия.
Хореография и костюми: Постановка, която смесва културата на Виена, Европа и китайския Изток, каквато е “Страната на усмивките“, предполага пищни декори, костюми и хореография, които стават възможни благодарение на широкото партньорство между редица културни институции.
Повече подробности за творческия процес по работата на спектакъла чуйте в звуковия файл.
"Разговор с психолог. Разбиране и преработка на детските емоции" - е акцентът на организираната тематична среща от Фондация "За нашите деца", която ще се проведе на 22 ноември с родители на деца от 0 до 7 години. Детето показва своите емоции още в утробата на майката, без да има представа и да осъзнава какви са те, това разказа в..
Макар днес да живеем значително по-дълго от нашите предци, основните причини за смъртност остават все същите социално-значими заболявания - сърдечно-съдови, невродегенеративни и метаболитни нарушения. “Когато говорим за анализ на един сложен процес, какъвто е биологичното остаряване, на клетките, тъканите, органите на човешкото тяло и на всички..
Отбелязваме Световната седмица за повишаване осведомеността за правилната употреба на антибиотици. През тази година темата е: “Антимикробната резистентност е невидима, аз не съм“ и има за цел да повиши осведомеността за въздействието на антимикробната резистентност върху живота на хората, като поставя пациентите в центъра на дискусията. Прекомерната и..
Българският фонд за жените отбелазва своите 20 години, 20 години подкрепа за правата на жените в България. Фондът е основан през 2004година от Станимира Хаджичитова и нейни съмишленички. Международната конференция “Феминизмът е за всички“ събра на 14 ноември представители на организации, подкрепени от Българския фонд за жените (БФЖ),..
Фондация за достъп до права (FAR) се присъедини към 29 организации, за да предупреди, че Пактът на ЕС за миграцията и убежището рискува да не успее да защити непридружените деца на границите на Европа. Въпреки че Пактът на ЕС включва редица гаранции за защита на непридружените деца, на практика той вероятно ще изложи децата на още по-големи рискове...
"Мълчанието на майките" е дългоочакваното продължение на криминалната поредица за инспектор Елена Бланко, от испанската литературна сензация Кармен Мола. Също както в предишните три книги – „Кървавата годеница“, "Пурпурната мрежа“ и "Годината на свинята“, историята е едновременно ужасяваща и съкрушаваща. Преводът и този път е на Анелия..
Даниела Белчева е от Варна, живяла е и е работила в Скандинавските страни и откакто си е в България създава фина, елегантна и стилна музика, най-вече на територията на джаза, но не само. За нея 2024 година преминава под знака на третия й албум “Naïve”. Той беше представен в съпътстващата програма на Международния музикален фестивал „Варненско лято“,..