Йоан Влад Трети Цепеш е влашки владетел от българо-кумански произход, наследник на династията Басараба, която е тясно свързана с българския цар Иван Шишман.
Граф Дракула фигурира в историческите хроники с името Йоан Влад Трети. Това е едно от доказателствата за българския му произход, защото до 13 век земите във Влашко са били български и са управлявани от българските боляри. Освен това името Йоан е било задължително за българските владетели, посочват двамата историци.
Съществуват десетки исторически документи, доказващи, че през 14-и век влашкият митнически контрол е бил български, а първият влашки митнически закон е на дядото на Дракула - Мирчо Стари.
Прародителят на Дракула е боляринът Басар, погребан в историческата църква „Св. 40 мъченици“ в Търново. Открит е и неговият пръстен, поясни историкът проф. Пламен Павлов.
“Басар е очевидно или прародител на бесарабите, на династията от българо-кумански произход, или просто е някой от тях. Така че връзките им с Търново са категорични. Това на практика са владетели, които имат и българска идентичност“.
Прототипът на известния от художествената литература и филмите граф Дракула е говорел чист български език, твърди историкът и археолог проф. Николай Овчаров.
“Всички знаят за увековечения в романа на Брам Стокър легендарен „вампир” Дракула. Разказът за него обаче е непълен, ако не се каже на какъв език е говорел и мислел той. Това име е прякор, докато самият герой е историческа личност, живяла в епохата на османското нашествие – княз на Влахия – Йоан Влад Трети Цепеш (1448-1476). Благодатна почва за наблюдения в тази насока дават стотиците запазени грамоти на влашките князе и приближените им аристократи от периода XIV-XVII в. По форма това са кратки официални документи за административни, политически и съдебни дела, за дарения, за покупко-продажби на имоти и др. Още първите изследователи на тези грамоти – Юрий Венелин и Любомир Милетич, категорично ги означават като „влахо-български“ и подчертават, че са писани на български език“, обяснява ученият.
Припомня думи на академик Любомир Милетич:
„Ние вече смеем изобщо да заключим, че във Влашко до края на ХV и най-късно до половината на ХVІ в. още голяма част от болярските семейства е била българска“. Това е голямата болка на историци и езиковеди в днешна Румъния, защото се оказва, че между ХІV и ХVІ в. живеят, управляват, печелят победи или търпят загуби най-великите им национални герои като Йоан Мирчо Стари, Йоан Влад Трети Цепеш Дракула или Йоан Михаил Храбри", допълва проф. Овчаров.
По думите му титулатурата на влашките и молдовските господари в грамотите и други официални документи е много близка с тази на българските царе. Единствената разлика в титулатурната формула на влашките князе и на българските царе е в етническия и географския елемент – Угровлахия вместо България.
Представителите на влашката и молдовската знат се назовават с българската титла „болярин”, която е славянизирана форма на прабългарската „боил”. Подобно на България, във Влахия и Молдова болярите се делят на „велики“ и „мали”. Напълно еднакви са и дворцовите титли като „меченосец“ („мечоноша“) и „столник“. Множество са и примерите при административните служители. Българските длъжности като „съдия“,“десеткар“, “житар“, “сенар“, “винар“ и др. се появяват във влашките и молдовските документи като“съдец“,“десетник“,“житничар“, "сенар“, "винарич“, допълва ученият.
Още интересни подробности в разговора на Гергана Пейкова с проф. Пламен Павлов, историк, преподавател във Великотърновския университет, изследвал историческите хроники от 13-ти и 16-ти век, заедно с проф.Николай Овчаров.
Любомира Вълчева-Нъндлол ни представя Биеналето на стъклото : "Петото издание е продължение на богата история. Стъклото като художествен медиум се утвърждава най-вече в следвоенния период. Биеналето е мост между българските и чуждестранните участници. Обменът е много богат. Имаме около 200 участника от близо 50 държави, показват се творби от..
Иван Пенчев, създател на Кварто квартет и първа цигулка там: "Написах случайно нашето име в търсачката и ИИ ми съобщи, че сме имали концерт в Олимпия - вече всички ни свързват с тази зала, където са свирили Бийтълс и Силви Вартан. Това е възможно най-престижната зала, но персонала не си спомняше някога струнен квартет да е свирил там, това ни кара да..
Цигуларката Зефира Вълова за 19-тото издание на фeстивала " Изкуството на барока ": "Барокът си остава екзотика на нашите територии, но публиката го обикна. Творбите, които изпълняване не са минали през естетиката на романтизма, на 20 век. Създаваме уникални програми, тази години са 7, вкл. с участието на деца изпълнители. Но във всяко издание имаме..
Елена Панчовска за инициативата " По следите на знанието и държавността " на БАН: "Много от членовете-основатели на Българското Книжовно Дружество са сред основателите на новата българска държава. Образователният маршрут съм подготвила и като екскурзовод, но и като човек, който работи в БАН. Започваме от сградата на БАН, чийто първи камък е поставен..
Гвардейският оркестър на България е първото музикално формирование в България, осъществил и първите записи в различни жанрове, които ще чуем тук. Историята на оркестъра е описана в книгата на д-р Галя Грозданова-Радева, тук е и Стефани Михайлова, съдействаща за съставянето и представянето на книгата: д-р Галя Грозданова-Радева: "Военните оркестри са..
Всички знаем кой е легендарният актьор Никола Анастасов. Но колцина си спомнят за съпругата му, една от първите естрадни певици у нас - Мария Косева. Когато се залюбват, тя е много по-известна от него и е на прага на международна кариера. Отказва се от сцената в името на семейството. Живеят заедно 56 години и до края Мария нито съжалява за..
Дни на дълголетието в Боровец от 24 до 26 октомври - при нас е един от лекторите, Красимир Паунов, експерт по спортна физиология и професионален състезател по бодибилдинг: "Спортната физиология изучава как тялото реагира на физическо натоварване. Какво можем да направим за подпомагане на даден мускул за изграждането на здраво и хубаво тяло. Но..