Световна среща на творците от сферата на независимото изкуство IETM Sofia 2024 ще се проведе между 12 и 15 юни в РЦСИ “Топлоцентрала“. Заедно с водещи специалисти и представители на независимата сцена бяха очертани приоритетите на събитието, които включват: статутът на артиста, условията на работа в Европа и в частност – България, менталното здраве и връзката на изкуството с околната среда.
4-дневното събитие IETM Sofia 2024 ще бъде открито с лекция на световноизвестния професор по социология и автор на книгата „Sensing Earth“ („Чувстващата Земя“) – Паскал Гилен, който ще преведе публиката през някои от глобалните предизвикателства на нашето време, достигайки до личната връзка на всеки един от нас с планетата и заобикалящата ни среда.
Експерти от различни области ще споделят своя опит с гилдията в панели, дискусии и активности в рамките на IETM Sofia 2024.
“Положението на независимите артисти в Европа е трудно, макар и в различна степен. Има държави, които преди 10 години бяха за пример (Полша, Чехия, Унгария и др.), а днес те са с огромни бюджетни съкращения – в Швеция това е близо 80%. В сектора на културата към момента липсват норми и обективна посока за развитие“, сподели директорът на РЦСИ “Топлоцентрала“ Веселин Димов.
Под мотото “Burn In, Burn Out“ световната среща IETM Sofia 2024 ще обедини и най-важните си теми, сред които статутът на артиста и неговата реализация, взаимодействието с околната среда, грижата за менталното здраве и мястото на съвременните технологии в създаването на сценичен продукт.
IETM Sofia 2024 е част от годишните срещи на най-голямата мрежа на изпълнителски изкуства в света, чиято централа е в Брюксел.
“Преди 10 години имаше такава среща в София, от която тръгна инициативата за създаването на “Топлоцентрала“ и сега 10 по-късно отново каним тази мрежа в нашето общо творение, което работи от две години и половина, но зад гърба ни са 2300 събития", посочи Веселин Димов.
Той допълни, че след IETM Sofia 2024, група от 20 души, представители на мрежата, ще гостува още два дни в град Варна, където има инициатива съвместно с варненската община за създаване на подобен център.
Панелни дискусии на IETM Sofia 2024:
Как един артист може да живее устойчиво, практикувайки своята професия в контекста на Европа, ще бъде фокус на панела "Как да направим така, че нещата да заработят? Условия на работа и статут на артиста“.
Том Флеминг (Великобритания) и модераторът Елена Поливцева (Белгия) ще ангажират представителите на българската независима сцена в разговор за необходимостта от нови политики, търсене на ефективни решения на познати предизвикателства, застъпничество и подобряване на условията на труд.
Актуалните и за България въпроси ще бъдат разгледани в панела "Дефиниране на статута на артиста“, воден от модераторите Калина Вагенщайн и Стефан Прохоров.
Сесията ще предостави практичен подход, осигурявайки възможност на участниците да заговорят на един език, навлизайки в контекста на средата.
По време на сформираните работни групи участниците ще потърсят нова дефиниция на професията артист, базирана на локалните и културни предпоставки.
“За какво горим и от какво прегаряме“ ще бъде акцент на панела, воден от психолога, психотерапевт и автор на книги - Виргиния Захариева.
Срещата ще предложи на участниците различни практики и перспектива как да съхранят своето ментално здраве във време на динамика, несигурност, високо конкурентна среда.
“Бил съм член на тази мрежа от 15 години, сега съм в борда, посетил съм над 30 срещи, видял съм как тези срещи, освен, че пораждат много вдъхновение, познанства, възможност за бъдещи проекти, те пораждат и промени в градовете в които се случват, катализират процеси“, отбеляза Веселин Димов.
Надяваме се да се съберат около 350 чужденци и около 200-250 българи за тези дни, обясни той. По думите му събитието ще предостави възможност да има повече покани и турнета в бъдеще за български представления.
По темата за IETM Sofia 2024 се включи и Стефан Прохоров от Асоциация "Свободен театър“, която е част от партньорите съорганизатори на конференцията
.„В лично качество ще имам възможността да направя няколко неща, от които най-любимото е обиколка с нашите колеги професионалисти от цял свят из една голяма част от свободните сцени в София. Както добре знаем едно от големите предизвикателства пред независимите артисти е да насочват публиката към местата, на които те представят своите спектакли и проекти“, сподели той.
Повече чуйте в разговора на Лили Големинова в звуковия файл.
Време е за поредното ни гостуване в Сливница. Този път започваме с Младена Шуманова - педагогически съветник в Професионалната гимназия по транспорт и с ученика в 8 клас Александър Русков за създадената преди 2 години междуучилищна телевизия: "60 години сме град, но имаме много история, населено място сме от древни времена, на Римски път сме. В..
Ако приемствеността е едно от най-хубавите качества на БНР, то Радиотеатърът е значима част от сърцевината му. От основателите до техните наследници, от реализиращите го до поколенията, работещи с тях. Слушаме един от тонмайсторите, през чийто пулт е минала голяма част от продукцията на Радиотеатъра - Митко Василев, доцент в НБУ, в разговор с Боян..
Най-старият киносалон в България е “Модерен театър” (известно и като "Цанко Церковски" след 9 септември). Слушаме откъси от рекламен текст за откриването на Кино “Модерен театър”, както и откъси от спомените на Георги Каназирски - Верин за първия кинематограф в София и за първата кръчма, обърната в кино преди създаването на Кино “Модерен театър” в 1908...
Кристина и Михаил Белчеви са заедно от 42 години, а са се разделяли за не повече от четири дни. Животът им е споделена нежност, изпята любов и музика, която докосва струните на душата. И предопределеност свише. Криси чува песента на Лили Иванова “Самота” по текст на Мишо ден преди да се запознаят и си казва „Къде ли са тези сантиментални мъже, които..
„Самотният зрител“ – огледало на обществото ли са новите сериали? Още по темата с Йосиф Аструков , Институт за изследване на изкуствата - БАН: "Темите не са нови, датират още от ТВ - хората са седнали заедно и гледат. Сега всеки се разцепва на малки екрани. Ако гледаш комедия и не ви е смешна, а цялата зала се тресе, и на теб ти става смешно...
Пускането на ИИ “DEEP SEEK” доведе до неочаквани реакции и събития – ЗАЩО? Постига ли се наистина революция с този модел и повдига ли нови въпроси за надпреварата в разработването на технологията? Събеседник по темата ни е д-р Димитър Димитров, част от Института „INSAIT” към СУ „Св. Климент Охридски“: “DEEP SEEK” е модел за разсъждение,..
Графичният роман „Mаус“ на Арт Спигелман излиза за пръв път на български език. Представя ни го неговият преводач - Владимир Полеганов: "Комиксът е подценявана област на изкуството - смята се за явно популярна. Но чрез неочакваната форма се разказва история, която се говори и възприема много трудно. Авторът бавно е осъзнавал какво е да си син на..