В проекта се включват Мария Налбантова, Мартин Пенев, Мартина Вачева, Невена Екимова и Радостин Седевчев. Творбите на младите артисти разкриват какво предизвиква у тях чувство за срам и усещане за вина.
Това е втората част от трилогия на кураторката Галина Димитрова-Димова, в която се разглеждат съвременните разбирания и размишления за човешките чувства и взаимоотношения. Пред Радио София тя обясни, че всеки от поканените художници има изразена критична нагласа и индивидуален подход към създаване на художествено произведение.
"Идеята на този проект беше да засегнем тези две теми, може би нетипични за нашето общество чувства и поведенчески модели, и да видим какво се е променило, ако обърнем поглед назад. Срамът и вината, именно в тази взаимовръзка, са много интересен модел, по който ти можеш да разглеждаш едно общество. Всяко поколение си идва с нови разбирания. Тяхното поколение (на поканените художници) е онова, което не е живяло в социализма, но е минало прехода. Когато ги поканих, аз им поставих тези параметри – да разгледаме срама като морален коректив“, каза Галина Димитрова-Димова.
Интересът към темата за срама и вината идва от разкъсването на българското общество между стереотипи и модели на поведение, които отразяват неизказаните истории и травми от социализма и прехода в страната.
"Срамът се използва като нещо по-скоро наложено отвън, докато вината е вътрешно чувство, тя е много свързана със съвестта, с твоето разбиране за правилно и грешно, за ценностната система. Ако срамът е нещо по-колективно, обществено явление, вината си е строго персонална“, посочи Галина Димитрова-Димова.
Тя добави, че изложбата разглежда и емоционалното наследство, което носи всяко следващо поколение.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..
Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...
Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..
Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век? Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..
Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..
Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..
Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..