Директивата за адекватни минимални заплати в Европейския съюз трябва да бъде транспонирана в българското законодателство, независимо от срока (15 ноември-бел.ред.), независимо от възможните санкции и от това, че България може да се „шмугне“ някак си.
Това коментира пред БНР-Радио София президентът на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов.
Той отбеляза, че у нас сме направили първа крачка с вписването в Кодекса на труда, че минималната работна заплата (МРЗ) е в размер на 50% от средната за страната от предходната година. Но и тази крачка търпи много критики и забележки.
"По МРЗ никога у нас не е имало устойчива политика. Когато се е правело нещо, то е било на парче, в зависимост от временни политически настроения – допълни Манолов. – Държавата ни се хвалеше, че имаме висококвалифицирана работна ръка, ама едва ли не готова да работи за жълти стотинки. В сегашната политическа ситуация не вярвам МРЗ да е сред приоритетите на управляващите."
Според синдикалният президент, не е редно да се предлага и изчислява МРЗ според региона на страната, „защото е важното какво произвеждаш, а не къде. Хората от районите с определена по-малка МРЗ ще избягат“.
По останалите елементи на Директивата нищо не е направено.
Изостанали сме и по отношение на колективното трудово договаряне (КТД). То трябва да покрие 80% от компаниите, които отговарят на условията. Но КТД е пряко свързано със свободата на сдружаване, трябва в съответната фирма да функционира синдикална организация. У нас това се прави на различни нива – общинско, отраслово, ведомствено и т.н.
"Нямам притеснения от дигитализацията като заплаха за работните места, допълни Манолов. И все пак, в бъдеще най-ценен ще стане този труд, който не подлежи на дигитализация."
Още по темата чуйте в разговора на Данаил Конов.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..