Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рискове за безопасността при карането на ел. велосипед или тротинетка

Снимка: Георги Нейков

Наскоро лоша инфраструктура стана причина за инцидент с младо момче, управляващо електрическа тротинетка, при който то за съжаление изгуби живота си.
Това даде пореден повод да се обсъждат и коментират както незавидното състояние на пътища и алеи, така и поведението на някои водачи.

Гост по темата в БНР-Радио София беше Иво Делин от сдружение "Велоеволюция".

Освен проблемите с инфраструктурата, акцент в разговора беше и въпросът до каква степен е редно електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите като средство за придвижване, макар да има съществени разлики, влизат ли в това число и електрическите велосипеди.

Важно е да отбележим, че разликата между велосипеда и тротинетката е в размера на колелото.

Ако искаш да се придвижваш на 2 колела, имаш избор. Но е важно не само с какво, а и как

Заблуда ли е състоянието на инфраструктурата за тези, които карат тротинетка и тези които карат колело?

"Със сигурност. Дори в началото, когато беше първият бум на електрическите тротинетки, много хора смятаха, че това е един бърз и евтин начин на придвижване и попаднаха на по-старите велоалеи в София. Асфалтът по тях е доста кърпен, доста издупчен, с шахти, преправяни по няколко пъти на десетилетие, препятствия, които една мъничка гума с под 5 цола няма как да преминава. Този факт, освен че води до по-некомфортно придвижване, го прави и доста опасно", подчерта Иво Делин.

Част от електрическите тротинетки са доста по-бързи и по-мощни, отколкото би трябвало да бъдат, или поне според позволеното по закон, отбеляза още той.

Електрическите велосипеди са приравнени към обикновените велосипеди, но с две условия – първото е да подпомагат с електрическия си мотор скоростта на движение и това подпомагане би трябвало да е ограничено до 25 км в час, поясни още Делин.

Досега обаче едва ли има санкционирани за превишение на тази скорост, която на практика не се проследява и контролира от никого в България.

Целта на ограничението е да предпазва хората, които имат проблем с придвижването – по-възрастни хора или такива каквито превозват товари, уточниха от "Велоеволюция".

Още конкретика чуйте в разговора на Константин Лавсов в звуковия файл.

Снимка: Даниела Костова
По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Данита Заричинова

Колкото по-малък досег с пластмасата, толкова по-добре за нас

За поредна година в България се провежда инициативата "Юли без пластмаса" като част от глобалното движение Plastic Free July.  Целта е хората да бъдат насърчени да ограничат употребата на пластмасови продукти за еднократна употреба. Световната инициатива "Юли без пластмаса" /Plastic Free July/ съществува от 2011г. Тя призовава милиони хора от цял..

публикувано на 05.07.25 в 10:40

Как да пътуваме спокойно и безопасно с деца, когато отиваме на почивка

Анита Гергова  е майка на четири деца, създател на платформата " Осъзнати родители ". Споделя ценни съвети за лесно и леко пътуване с деца, така че семейната ваканция да се превърне в споделено и приятно приключение за цялото семейство. Предварителна подготовка "Убедила съм се, че когато съм подготвена, стресът е по-малък за..

публикувано на 04.07.25 в 17:17
Пламен Димитров

Пламен Димитров: Атаките над Иран показаха, че за САЩ Израел е по-важен военен съюзник от НАТО

12-дневната война по оста Израел – Иран, с намесата на САЩ за някои приключи неочаквано бързо. Всички обявиха победа. Но тя показа няколко важни неща, коментира пред БНР-Радио София Пламен Димитров от Българско геополитическо дружество . Израел от дълго време беше потенциалната заплаха над Иран, заради ядрената му програма, но една..

публикувано на 04.07.25 в 16:30

"Moving Balkans" - танцов шоукейс с отворена покана към творците

Представяме ви Moving Balkans - танцов шоукейс на държави от Балканите. Регионалната платформа за съвременен танц, Moving Balkans има за цел да провокира съвременния танц, характерен за Балканите - Турция, Гърция, Словения,  Хърватска, Албания, България, Румъния, Босна и Херцетовина, Черна гора, Косово, Северна Македония и Сърбия. Дори..

публикувано на 04.07.25 в 16:06
Снимки: Социологическа агенция „Мяра“

От всички протести обществото подкрепя най-силно акциите на младите медици

Протестите за съдебна реформа извикват автоматична подкрепа, макар и не на нивата по отношение на медиците. Подкрепят 75,2%, не подкрепят 8,7%. Възможно е тук допълнителна роля да изиграва многогодишната принципна нагласа за недостатъчност на справедливост в обществото ни и традиционното недоверие към институциите. "Анкетата ни е..

публикувано на 04.07.25 в 14:55

Румънецът, който почиства обществени места в България

Габриел е румънец, който съдбата е изпратила в България. Животът му до момента, го кара да се занимава с доброволческа работа и в социалните мрежи са популярни неговите постове за почистени детски площадки, които са били оставени на произвола на съдбата, изоставени тротоарни пространства и др. Съпругата му е от Варна и с нея има две деца - близнаци на..

публикувано на 04.07.25 в 12:38

Група Scarlet представи дебютния си сингъл "Слънчоглед"

Младата българска група Scarlet  заслужи вниманието на публиката на няколко пъти във времето - през 2024 година спечелиха Младежкия конкурс за нова песен, организиран от сдружението за автори и композитори  “Музикаутор“, а сега имат чисто нова песен озаглавена "Слънчоглед", с която дебютираха в ефира на Радио София и за която разказаха..

публикувано на 04.07.25 в 12:17