Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рискове за безопасността при карането на ел. велосипед или тротинетка

Снимка: Георги Нейков

Наскоро лоша инфраструктура стана причина за инцидент с младо момче, управляващо електрическа тротинетка, при който то за съжаление изгуби живота си.
Това даде пореден повод да се обсъждат и коментират както незавидното състояние на пътища и алеи, така и поведението на някои водачи.

Гост по темата в БНР-Радио София беше Иво Делин от сдружение "Велоеволюция".

Освен проблемите с инфраструктурата, акцент в разговора беше и въпросът до каква степен е редно електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите като средство за придвижване, макар да има съществени разлики, влизат ли в това число и електрическите велосипеди.

Важно е да отбележим, че разликата между велосипеда и тротинетката е в размера на колелото.

Ако искаш да се придвижваш на 2 колела, имаш избор. Но е важно не само с какво, а и как

Заблуда ли е състоянието на инфраструктурата за тези, които карат тротинетка и тези които карат колело?

"Със сигурност. Дори в началото, когато беше първият бум на електрическите тротинетки, много хора смятаха, че това е един бърз и евтин начин на придвижване и попаднаха на по-старите велоалеи в София. Асфалтът по тях е доста кърпен, доста издупчен, с шахти, преправяни по няколко пъти на десетилетие, препятствия, които една мъничка гума с под 5 цола няма как да преминава. Този факт, освен че води до по-некомфортно придвижване, го прави и доста опасно", подчерта Иво Делин.

Част от електрическите тротинетки са доста по-бързи и по-мощни, отколкото би трябвало да бъдат, или поне според позволеното по закон, отбеляза още той.

Електрическите велосипеди са приравнени към обикновените велосипеди, но с две условия – първото е да подпомагат с електрическия си мотор скоростта на движение и това подпомагане би трябвало да е ограничено до 25 км в час, поясни още Делин.

Досега обаче едва ли има санкционирани за превишение на тази скорост, която на практика не се проследява и контролира от никого в България.

Целта на ограничението е да предпазва хората, които имат проблем с придвижването – по-възрастни хора или такива каквито превозват товари, уточниха от "Велоеволюция".

Още конкретика чуйте в разговора на Константин Лавсов в звуковия файл.

Снимка: Даниела Костова
По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 12.11.25: Каква реформа е необходима за зоните за платено паркиране в София?

Продължава седмицата, в която фокусът на вниманието е върху проблемите в Столичната община. Гост в предаването “Форум” е Вили Лилков - общински съветник  от “Синя София”. Заедно с водещия Константин Лавсов обсъдиха следните теми: Зоните за паркиране в София и реформите в паркирането; Проблемът с безплатното паркиране за електрическите..

публикувано на 12.11.25 в 18:35

На 1 декември влизат в сила новите екоизисквания за автомобилите в София

От 1 декември забраната за навлизане на моторни превозни средства, които не отговарят на екологичните изисквания, влиза в сила за София. От тази година обаче обхватът ще бъде разширен. Вече освен т.нар."малък ринг", където е забранено за навлизане на автомобили, камиони и мотоциклети от I и II екогрупа, ще е забранено и за тези от I екогрупа,..

публикувано на 12.11.25 в 17:01

Искат безпристрастно разследване на случая с прегазеното куче Мая

Близо 170 хиляди души са се подписали до този момент под петицията с искане за безпристрастно разследване на случая с прегазеното куче Мая в кв. "Разсадника" в София. Софийската районна прокуратура вече образува по случая досъдебно производство за проявена жестокост към кучето. С подписката се настоява да се предприемат законодателни промени, които..

публикувано на 12.11.25 в 16:12
Стефания Георгиева - хореограф

Танцовият спектакъл "Верижна реакция" показва взаимовръзката между хората в изборите и действията им

Хореографът Стефания Георгиева бе гост в предаването "Добър вечер, София", за да разкаже за т анцовия спектакъл наречен "Верижна реакция ", който ще се играе в петъчната вечер на 14 ноември, чиято хореография е дело на самата нея, композитор на спектакъла е Добромир Кисьов. "Спектакълът е петдесетминутен, грабва от самото начало...

публикувано на 12.11.25 в 15:51

Новата структура на Общината на фокус в СОС

Новата структура на администрацията в Столичната община ще бъде гласувана на утрешното заседание на Столичния общински съвет. Предложението за промяна идва в средата на мандата на кмета Васил Терзиев, а готвените изменения срещат критиката на някои от общинските съветници. След като дълго време беше обвиняван, че бави новата структура на..

публикувано на 12.11.25 в 15:35

Граждански организации искат безплатни противогрипни ваксини за деца до 7 години

България да осигури безплатни противогрипни ваксини за всички деца до 7 години - такова предложение внесоха в парламентарните комисии по здравеопазване и по бюджет и финанси граждански организации, обединени в инициативата "Цветно утре за нашите деца". Предложението е средствата да бъдат осигурени в бюджета на здравната каса за 2026 г. чрез вътрешно..

публикувано на 12.11.25 в 14:56

Отчетоха рекордно увеличение на контролната дейност на Столичния инспекторат

Столичният инспекторат отчита рекордни резултати за периода ноември 2024 – октомври 2025 г. Данните показват, че контролът върху чистотата, строителните дейности и поддържането на обществени територии в столицата продължава да се засилва, съобщават от пресцентъра на Столичната община 49 526 констативни протокола са съставени за последната година,..

публикувано на 12.11.25 в 14:17