По-малко от 48 часа след като бяха обявени часове за безплатна ехомамография за рак на гърдата в Клиниката по образна диагностика на УМБАЛ „Царица Йоанна - ИСУЛ“ в София се изчерпаха, съобщиха от пресцентъра на лечебното заведение. В рамките на инициативата бяха предвидени 150 безплатни прегледа.
С направление от личния лекар, ехомамографията също е безплатна. Освен това предлагаме и преглед срещу заплащане, обясни началникът на Клиниката по образна диагностика доц. д-р Пламен Гецов. Записването ще стане на същите телефони, добави той.
За извършване на изследвания на млечните жлези общопрактикуващите лекари издават направление, което вече ще е с валидност 60 дни, вместо 30, както беше досега, припомни доц. д-р Пламен Гецов.
Профилактиката, осигурена от НЗОК, включва мануално изследване на млечни жлези всяка година за жени на и над 30-годишна възраст. За жени от 30 до 50-годишна възраст - ехографско изследване на млечни жлези веднъж на две години, за жени от 45 до 69 години - мамография веднъж на две години и за жени на и над 70-годишна възраст- веднъж на три години.
В УМБАЛ „Царица Йоанна - ИСУЛ“ функционира един от големите центрове за комплексно лечение на рак на гърдата в България. Той обединява специалисти от клиниките по хирургия, образна диагностика, онкология и лъчелечение и Отделението по обща и клинична патология.
Според Национален раков регистър от 2017 г. ракът на гърдата е на първо място по честота при жените и представлява 26,8% от всички онкологични заболявания при тях, информираха от ИСУЛ. В България около 68% от случаите заболяването се диагностицира късно – във втори или трети стадий, а в ранен стадий - едва 12%.
В периода 2015-2022 г. през скринингова ехомамография са преминали общо 27 502 жени, посочи заместник-кметът по финанси и здравеопазване в Столична община Иван Василев. Въз основа на данните, предоставени от лечебните заведения, при 18 389 жени не са установени патологични отклонения, тоест са клинично здрави."Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..