С „Празнична музика“ от Васил Казанджиев Симфоничният оркестър на БНР ще открие концерта на 18 октомври от 19 часа в зала „България“ и ще отбележи 90-годишнината от рождението на големия ни композитор, диригент и педагог.
Казанджиев е един от ярките личности, който успява да изгради свой стил и се утвърждава като един от съвременните европейски класици. Автор е на множество музикални произведения: пет симфонии, произведения за симфоничен оркестър, инструментални концерти, музика към филми и театрални постановки, хорови и камерни творби и др.
Следващо произведение в програмата е също толкова изключително и наситено със специфична звукоизобразителност.
„Рапсодия в синьо“ е може би най-популярната творба на символа на американската музика – Джордж Гершуин. Малцина знаят, че гениалният композитор, роден в семейството на емигрирали в Америка руски евреи, пише емблематичното си произведение за изключително кратък срок. Идеята за нея се ражда късно през нощта на 3 януари 1924 г., когато Джордж Гершуин, брат му Айра и поетът Бъди Десилва играят билярд на 52-ра улица на Бродуей. Вниманието на Айра е привлечено от пасаж във вестник „Ню Йорк Трибюн“, който съобщава за концерт на нова американска музика с композитор и диригент Пол Уайтман и неговия оркестър, а Джордж Гершуин работи по нова джаз композиция. Джордж, който за първи път чува за този проект и за участието си в него, учуден приема новината. По това време умът му бил зает с новата му музикална комедия „Сладък, малък дявол“, премиерата на която е трябвало да се състои само след 3 седмици. А сега и да напише изцяло ново друго произведение. В дъното на всичко стоял Пол Уайтман, един от прочутите диригенти през 20-те години на 20-и век, носител на титлата „Кралят на джаза“, който пуска предварителна информация във вестниците и споменава имена на колегите си без дори да ги е питал дали биха се съгласили да участват в проекта му. До обявената дата остава по-малко от месец. Гершуин се съгласява да участва в концерта.
Това, което все пак написва Гершуин, не е джаз концерт, а рапсодия за пиано и джаз оркестър, в която обединява елементите на европейската симфонична музика и американския джаз със своя уникален мелодичен талант. Първоначално композиторът се спира на заглавието Американска рапсодия, но по стечение на обстоятелствата се намесва отново брат му Айра. На изложба на американския художник Джеймс Уистлър той вижда картината му Nocturno In Blue and Green и предлага на брат си Джордж да нарече новата си творба Рапсодия в синьо. Джордж не само се вслушва в съвета на Айра, но приема и друга негова идея като променя звученето на творбата си така, че да използва експресивно-романтична мелодия, която създал импровизирано на едно парти преди време. И макар до онзи момент Джордж Гершуин да не е написал много произведения за пиано, точно тази рапсодия му извоюва феноменален успех и днес носи етикет за шедьовър на американската музика.
В концерта на 18 октомври заедно със Симфоничния оркестър на БНР и гост-диригента от Белгия Мишел Тилкин ще я изпълни изтъкнатата ни пианистка Пламена Мангова.
Знаете ли какво е общото между архитект, секретарка, син на поет и приятел със заекване? Отговорът на тази загадка се крие в заглавието на последното произведение в програмата – в своите „Енигма“ вариации Едуард Елгар отдава закачлива почит на своите приятели, колеги и любими хора чрез поредица от варианти, носещи техните инициали или цветни прякори: RBT, Dorabella, WN и Nimrod. Всички вариации са базирани на тема, импровизирана от композитора една вечер на пианото, която съпругата му Алис много харесала. Твърди се, че Елгар е шифровал и партитурата... Въпреки че енигмата остава неразгадана, композицията заема видно място в репертоара на симфоничните оркестри.
Новият творчески сезон ще започне за камерния ансамбъл "Софийски солисти" с нов диригент - Любомир Денев-син. Заедно музикантите вече имаха предсезонни участия, включително в откриването на Дните на камерната музика в Габрово 2025 на 23 септември. На столична сцена началото ще бъде поставено в Централния военен клуб на 3 октомври от 19 часа. В програмата..
На 1 октомври от 19.00 ч. в зала "България" с изпълнението на "Празненство" от Красимир Тасков, Симфоничният оркестър на БНР с главен диригент Константин Илиевски ще чества 70-годишнината на един от най-значимите съвременни български композитори и пианисти. В програмата е включена и българската премиера на Концерт за маримба и оркестър от..
В очакване на нов концерт с разширен репертоар, показващ магията на филмовата музика на вечния Енио Мориконе и Нино Рота. Новият спектакъл “Ennio Morricone & Nino Rota. Part II“ ще се състои на 27 септември 2025 г. в Зала 1 на НДК. Вечните и най-любими знакови мелодии за всички поколения от „Кръстникът“, „Имало едно време в Америка“, „Добрият,..
Тази вечер от 19 часа в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" Детският радиохор ще представи своя традиционен концерт в рамките на 36-ите Дни на японската култура в България. "Вече десетилетие и повече Детският хор на БНР участва в Дните на японската култура. В тези концерти, а и извън тях, ние показваме красотата на японската..
На 27 септември в зала 1 на НДК, отново ще звучи музиката на Енио Мориконе и Нино Рота. Новият концерт с разширен репертоар "Ennio Morricone & Nino Rota. Part II" ще започне в 19.00 ч. На сцената ще излязат прочутите солисти Нело Салца (тромпет), Лудовико Фулчи (пиано) и Сузана Ригачи (сопран), под диригентството на маестро Марчело Рота и..
След грандиозния успех на летния фестивал “Гала в София 2025” оперните звезди Соня Йончева и Пласидо Доминго ще се завърнат в българската столица, този път заедно с плеяда от оперни мениджъри и млади оперни певци от цялото земно кълбо. От 20-и до 26-и октомври най-престижният конкурс за изгряващи оперни звезди в света – “Опералия” , ще се..
Артистът с най-много кросоувър хитове в историята пристига отново в България за ексклузивно шоу – единствено на Балканите. Националният стадион "Васил Левски" ще се превърне в сцена за най-големите хитове на Енрике Иглесиас на 20 септември. С кариера, обхващаща близо три десетилетия и преминала през различни етапи и стилове, Енрике вкара..