Маестро Антони Вит, който репетира със Софийската филхармония за концерта в четвъртък от 19 часа в зала "България", е смятан за доайен в диригентското изкуство. И не само в родната си Полша – той работи с различни европейски оркестри в Европа, особено често в Испания, където си сътрудничи със Симфоничния оркестър на Навара и ансамбъл "Памплона".
Интересен факт от биографията на Антони Вит е, че освен за музикант, той има диплома и за юрист от Ягелонския университет. В Музикалната академия в родния си Краков той попада в класа по композиция на Кшищоф Пендерецки и това е белязало цялата му кариера по-нататък. Важна за развитието му е и наградата от конкурса за диригенти на името на Херберт фон Караян, защото Вит става негов асистент и така има шанса да се учи от тези две величия в музиката на ХХ в.
За записите на музика от Пендерецки диригентът има множество номинации и е носител на награда „Грами“ през 2013 г. Маесто Вит често представя полска музика, когато гастролира. По повод работата с националния ни оркестър той сподели:
„Помолиха ме да изпълним тази много хубава програма. Но тя е непозната за оркестрантите, което е проблем. Но ние се сработваме добре и съм сигурен, че всичко ще бъде наред за концерта в четвъртък. Музикантите са много добри, отлични, и след известно време те научават творбите в детайли, затова с всяка репетиция нещата стават все по-добре.
Ще започнем нашия концерт с творба на Войчех Килар със заглавие „Кошчелец 1909“. Кошчелец е планина в Татрите, в която Миечислав Карлович загива в лавина през същата тази 1909 г. Затова и комбинацията е много хубава – след Килар да свирим Карлович. Който е съставил програмата, е избрал много добре. За жалост Карлович умира едва 33-годишен. Не успява да напише много музика, но тези „Вечни песни“ са една от най-важните творби в творчеството му. А след паузата ще прозвучи Концерт за оркестър от Витолд Лютославски. Това е пиеса, писана през 1955 – средата на ХХ век, когато в нашите страни господства соцреализмът. Било е един вид задължение на композиторите да се осланят на фолклора, затова в произведението на Лютославски можем да открием много полски народни мелодии. Но то е написано така, че всеки музикант, всяка оркестрова група да е натоварена с нещо важно в партитурата. И именно затова е наречено Концерт за оркестър. Заслужено. Всеки оркестрант има по нещо важно и доста трудно за свирене.“
Антони Вит е смятан за виден адвокат на полския авангард – говорили сме си с него и при предишно гостуване, че Полша става много популярна със своите авангардисти, а според маестрото това е така, защото „Това беше периодът на комунизма, но музиката не беше сила на нашата комунистическа партия – тя имаше други тревоги – с театъра и филмите, с литературата. За музикантите не достигаха ресурси – нека си правят каквото си искат, кой ли ги разбира. Така че имаше наистина добра атмосфера за авангардната музика да се развива.“
Какво обаче, според доайена сред полските диригенти, е положението сега?
„Настоящето за композиторите и техните творби е сложно. Трудно е да си композитор в наше време – и не само в Полша, а в целия свят, защото как да напишеш нещо ново в музиката днес? Но, от друга страна, нивото на музикалния живот в Полша е доста високо, защото имаме много оркестри и те са винаги на отлично ниво, затова публиката може да открие удоволствие и удовлетворение, дори и в по-малките населени места и зали.“
Антони Вит разказа за професионалните си контакти с големия Кшищоф Пендерецки – една от най-важните личности в музиката на ХХ век в световен мащаб. Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Кони Френсис - една от най-големите поп звезди на 50-те и 60-те години, е починала на 87-годишна възраст, пише Ню Йорк Таймс, цитирани от БГНЕС. Новината беше потвърдена от дългогодишния ѝ приятел и президент на "Concetta Records" Рон Робъртс, в публикация във Facebook, която бе споделена и от официалната страница на Франсис. „С дълбока тъга и..
Държавната опера в Стара Загора навършва 100 години с премиера на спектакъла "Цар Калоян" на сцената на Античния форум "Августа Траяна" – на 17 и 18 юли. Операта от Панчо Владигеров с либрето от Николай Лилиев по театралната пиеса на Фани Попова Мутафова "Балдуиновата кула" е символична за Старозагорската опера, която през 1975 година отбелязва своята..
Софийската филхармония предлага през лятото богата програма с изявени представители на класическата музика. Филхармонията ще бъде музикален домакин на фестивала Pravets Art Nights . Правец ще се превърне в сцена на изкуството под открито небе. Между 18 и 20 юли на езерото и на централния площад на града, ще се състои юбилейното 20-ото издание на..
Средновековните църкви "Светите Архангели Михаил и Гавраил" и "Свети Георги" в архитектурния резерват Арбанаси за 15-а година стават сцена на фестивала за камерна музика Arbanassi Summer Music. Той се открива тази вечер и ще продължи до 16 юли. Програмата на международния фестивал за камерна музика в арбанашките църкви умело съчетава..
На 1 юли от 20.00 ч. на площада пред НДК ще се състои концерт на легендарния Оркестър на Дюк Елингтън, който се организира от Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в партньорство със Столичната община, а входът е свободен. Създаден от един от гениите в историята на джаза – Дюк Елингтън, оркестърът и до днес пази духа на неговата..
С тържествени фанфари и с премиерата на операта “Танхойзер“ на 26-и юни беше открит Вагнеровият летен фестивал в Софийската опера. За поредна година форумът събира в България вагнерианци от цял свят – почитатели и музикални критици. Престижът на националния ни оперен театър в този репертоар вече е изграден, а очакванията към всяка нова продукция на..
В ловешкото село Кърпачево тази вечер се открива 11-ото издание на фестивала "Jazz под звездите", който се организира от сдружението "Деветашко плато" и събира изтъкнати български музиканти. Идеята на фестивала е да оживи и популяризира Деветашкото плато и деветте села в нето като интересна и привлекателна туристическа дестинация, поясни..