От 1 януари за пръв път в София влиза в сила забрана за отопление с въглища и дърва.
По думите на зам.-кмета по екологията Надежда Бобчева, ограниченията ще обхванат около 1700 домакинства.
Интересното е, че забраната не обхваща столични райони, в които най-често се забелязва горене на отпадъци, цапащо въздуха (като „Красна поляна“ например)
Засега забраната ще важи за 9 от 24-те столични района – "Средец", "Красно село", "Искър", "Илинден", "Студентски", "Оборище", "Възраждане", "Лозенец" и "Триадица". Обяснението при приемането на наредбата за нискоемисионните зони през 2022 г. беше, че те не са топлофицирани и домакинствата нямат алтернатива.
Глобата за физически лица ще е от 50 до 200 лева, а за юридически – от 1000 до 2000 лева.
Един от софийските райони, в който проблемът с въздуха се изостря през отоплителния сезон, е "Подуяне". Там голяма част от жителите на кварталите „Левски“ и „Христо Ботев“ живеят в къщи и се отопляват на твърдо гориво и не само…
Сигналите към столичния инспекторат от съседи за съседи са ежедневие, провери на място репортер на БНР-Радио София.
"Имаме деца, от 3 години ползваме машини с филтри за въздуха, но не е достатъчно да затваряме прозорците – коментира жителка на "Подуяне". Тя твърди, че често – особено през зимата – въздухът в квартала ѝ е лютив и черен. – И не мирише на дърво, може би се гори пластмаса."
Най-често инспекторите установяват горене на лакиран, боядисан дървен материал или ПДЧ плоскости, които са съставени от дървесни частици с много лепило помежду им.
Проверките се извършват само със съгласието на обитателите, обясни Татяна Асенова, началник отдел Опазване на околната среда към Столичния инспекторат.
До края на октомври са извършени над 490 проверки.
Съставени са 66 акта по Закона за управление на отпадъците. Глобите започват от 2000 лева.
Асенова припомни, че сигнали гражданите могат да подават в контактния център на Столичната община или на нашия телефон 9875555 или по електронната поща.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..