Диабетното очно заболяване възниква директно в резултат на хронични високи нива на кръвната захар, причиняващи смущения в нормалната функция на всички части на окото. Спектърът на диабетното очно заболяване включва диабетна ретинопатия, диабетен макулен едем, диабетна катаракта, свързана с диабет глаукома, диабетен увеит, диабетна кератопатия и свързан с диабет синдром на сухо око. Тези състояния не се изключват взаимно и един човек с диабет може да развие едно или много от тези очни заболявания.
Диабетната ретинопатия е от особено значение, тъй като е водещата причина за необратима слепота сред населението в трудоспособна възраст по света. Продължителността на диабета е основен рисков фактор за развитие на диабетната ретинопатия, поради което със застаряването на диабетната популация съществува повишен риск. Много пациенти с диабетна очна болест може да не изпитат никакви зрителни симптоми до по-късните стадии на заболяването, когато увреждането може да е необратимо, дори и с лечение.
Сдружение Ретина България – гражданска организация на хора, живеещи със заболявания на ретината и членове на семействата им, изразява сериозна загриженост от липсата на стандартизиран системен скрининг за диабетна ретинопатия в България.
Увеличаването на броя на засегнатите от диабет предопределя нарастването на риска от диабетна ретинопатия и от загуба на зрение при много хора.
Надяваме се офталмолозите и специалистите в областта на диабета в България в професионален диалог във възможно най-скоро време да достигнат до подходящото решение за въвеждането на организиран скрининг на диабетната ретинопатия“, посочи д-р Петя Стратиева, председател на Сдружение Ретина България.
Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..
Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...
Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..
Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век? Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..
Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..
Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..
Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..