В сряда вечер местно време пътнически самолет идващ от Уичата, щата Канзас се сблъска с военен хеликоптер, който е бил на тренировъчна мисия. И двата летателни апарата са паднали в ледената вода на реката Потомак. Смята се, че няма оцелели и загиналите са 67 души.
Въздушното пространство в региона е едно от най-сложните за управление в страната. Има части, които са забранени за полети като пространството около летището Рейгън е едно от най-стриктно контролираните в света. Това е едно компактно, но много натоварено летище. Отделно се вижда постоянен трафик от хеликоптери – на полицията, на бреговата охрана, военни, хеликоптерът на президента.
Всеки, който е идвал в американската столица е забелязал сигурно този натоварен трафик от ниско летящи хеликоптери и кацащи/излитащи самолети. Като кошер е, както посочват много. И именно защото е като кошер има изградени мултиппластови системи за безопасност, но тези системи поради някаква причина не са проработили конкретно при ужасната катастрофа в този момент фокусът е насочен към това, какво се случило в контролната кула.
Отделно от няколко години в страната се говори за случаи, които са на косъм от катастрофи, включително и тук на летището Рейгън, когато пилоти прекратяват кацане или излитане в последния момент, за да избегнат сблъсък - случаи, които се сочат като предупреждения за надвиснали опасности. Само 24 часа преди тази катастрофа е имало подобна ситуация, когато друг самолет е трябвало да преустанови кацане, за да избегне сблъсък с хеликоптер.
Постепенно започва да се появява информация за предполагаемите жертви - сред тях деца - спортисти по фигурно пързаляне с мечта да достигнат до Олимпийските игри и родители, които са пътували с тях до американския шампионат по фигурно пързаляне в Уичата, откъдето злополучният полет излита. Сред загиналите също се смята, че има професор, адвокат и стюард, който е обичал пътуванията. На борда е имало както американски граждани, така и китайски, от Филипините, руснаци. Разследването продължава като първоначално заключение се очаква до месец.
Тръмп на пресконференция в Белия Дом влезе в ролята си, която се изисква от един държавен глава при големи трагедии. Той отправи съболезнования, говори за ужаса и се опита да утеши скърбящите. Тръмп направи това в началото, но след това при все че разследването е в първи стадий той отправи обвинения към хора и фактори. Тръмп бързо мина в режим политическа риторика с интерпретации на причините за трагедията в момент на разследвания взе още без заключение и в момент на скръб.
Тръмп вкара познат негов рефрен като обвини програми за разнообразяване работната среда, намекна че пилотът на хеликоптерът може да е виновен и обвини предшествениците си, че са защитавали политики, които насърчават разнообразието на работното място. Тръмп, без да прилага доказателства, заяви, че такива програми водят до спад в качеството на работата. След това запитан заяви, че не знае със сигурност дали политиките за разнообразие са изиграли фактор, но смята, че липсата на компетентност е.
Интерпретациите на Тръмп бяха остро критикувани от демократи и представители на предишната администрация. Лидерът на демократите в Сената Чук Шумър каза, че е едно интернет коментатори да бълват теории на конспирацията, но е съвсем друго „президентът на Съединените Щати, да пуска неоснователна спекулация в момент, в който телата се изваждат и семействата научават. Свива ти се стомаха.“ Бившият секретар по транспорта Пийт Бутиджидж каза „Отвратително е. Докато семействата скърбят, Тръмп трябва да ръководи, не да лъже.“ Сенаторът-демократ Крис Ван Холън нарече коментарите на Тръмп “гротески.”
По-късно на друга пресконференция официални лица от Националния борд по транспортна безопасност не отговориха директно на въпроси за коментарите на Тръмп, но бяха категорични, че е прекалено рано в разследването да се определи дали човешка или технична грешка е довела до сблъсъка.
Повече по тази и други актуални теми от седмицата в САЩ чуйте в звуковия файл.
Във вторник темите от деня в предаването "Форум“ коментира доц. Светослав Живков - историк и част от екипа на "Синя София". Заедно с водещия Константин Лавсов, се спряха на следните теми: - Кризата с боклука в столицата продължава - Работата на кмета Васил Терзиев и на Столичния общински съвет - Президентът Румен Радев върна за ново обсъждане в..
Изкуственият интелект вече оказва реално въздействие върху трудовия пазар и променя начина, по който хората работят, учат и се преквалифицират. Той създава нова ера на кариерния преход, която поставя хората пред безпрецедентно предизвикателство - да се адаптират по-бързо, отколкото технологиите се развиват. Ново проучване на една от..
Тази вечер (14 октовмри), от 18.30 часа, в зала "Джон Атанасов“ на София Тех Парк ще се проведе шестото издание на Tech Park Talks, този път на тема Smart Cities: The Future of Us – Where Technology Meets Humanity ("Умни градове: Нашето бъдеще – където технологиите срещат човечността“). Събитието се организира от София Тех Парк, в партньорство с..
Литературни пътешествия ни срещат и събират с Димитър Кенаров и неговата поетична книга “Разораните градини на любовта“. Той дълго мисли върху заглавието, консултира се и с приятели. “Градината е един много класически топус в поезията, изобщо в литературата и културата, ако тръгнем от райската градина насам. Всъщност реших, че..
Работилница за студенти, на която да представят своите иновативни и най-вече устойчиви решения за града, а и света, в който живеем, се проведе днес в Стопанския факултет на Софийския университет. Събитието е част от проект на фондация "Каузи“ насочен именно към намаляването на въглеродния ни отпечатък, следването на екологични практики и активно..
Международният фестивал "Не сте сами" (You Are Not Alone) ще се проведе между 16 октомври и 16 ноември в РЦСИ "Топлоцентрала". Фестивалът празнува хореографията и меката съпротива, със селекция от танцови представления, срещи и дискусии между артисти и културни дейци, поканени за съвместно мислене, сънуване и въобразяване. “В нашата сфера има..
Кризата с боклука в столичните райони "Красно село” и "Люлин” стана двигател за създаването на интерактивна карта - сайт, който показва къде има контейнери за отпадъци. Идеята е на 31-годишния Красимир Коцев, който е основател на компания за киберсигурност. Целта му е да помогне на живеещите в двата столични района в изхвърлянето на отпадъците...