Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса.
Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия „На ръба“ на 20 май отвежда в света на новата пиеса на композитора Петър Керкелов – творба, вдъхновена от мита за Сизиф, образа на Слепия гъдулар и концепциите за звук и цвят на Василий Кандински:
"Сега съм продуцент, досега не съм била в такава роля. Нито съм написала произведението, нито ще водя дискусията. Бях поканена да изнеса доклад на академичните четения в Академията и понеже подраних, се впечатлих от Петър Керкелов, който съумя да разкаже по изключителен начин за произведение, което е написал и поисках да имаме нещо общо творчески. После чух произведение на Керкелов на фестивала "Неотъпкана пътека" в Ковачевица и там се посближихме.
Петър говори често за Сизиф, Икар, Слепия гъдулар. Но Камю гледа на историята на Сизиф по различен начин - за него Сизиф има момент на свобода, когато камъкът се търкаля надолу. Тогава трябва да намерим времето на нашата свобода. Ако някой може да напише песента, която си е припявал Сизиф, това е Керкелов. В този момент ми се иска хората да си помислят за камъка на ръба. Произведението "Изгубените песни на Сизиф" се пише - то е за пиано, виолончело и електроника. Премиерата ще е на 13 септември в подпокривното пространство на Мелницата в Балчик, възстановена по много хубав начин. Композиторът го нарича "балет от форми" - ще има и визуална инсталация на Петко Танчев. Изпълнителите са Венета Нейнска, пиано и Стефан Хаджиев, виолончело, заедно с електроника, с която ще борави композиторът. "
Защо трябва да я има дискусията и как трябва да се подготви публиката за съвременната композиторска музика - в звуковия файл. "За да видиш и за да чуеш - трябва и да знаеш".
Средата на седмицата и водещата на "Форум" поднесоха пред коментаторите Адриана Диканчева и Никола Атанасов следните теми: На днешната първа задължителна матура по български език и литература над 48 хиляди 12-окласниците (след теста) избираха между интерпретативно съчинение на тема "Разум и чувства" по повестта "Крадецът на праскови"..
В Плевен тържествено беше открит Шестият международен конкурс за млади оперни певци “Гена Димитрова“. Конкурсът се провежда в периода 19 - 22 май 2025 година. Организира се от Плевенската филхармония, с подкрепата на Община Плевен, под патронажа на Министерство на културата. Престижният конкурсен форум беше открит в зала “Музикална слава на Плевен” в..
В най-голямата в страната Клиника по неонатология в СБАЛАГ "Майчин дом" предстои към Интензивното отделение да се обособи Сектор за кенгуру-грижа . Целта е да се подобри грижата за преждевременно родените и да се осигури активно участие на семействата на малките пациенти. Кенгуру-грижата е метод , въведен преди почти 50 години и то в..
От рок към поп-денс се трансформира култовата песен на Б.Т.Р. "Защо". Славчо Николов от рок групата дава идеята на момичетата от трио "Вива" да направят кавър версия на тяхната песен от 2014-та. Двамата, с Алекс Нушев работят по аранжимента и ето, че песента вече има своята денс версия. "Нашата цел беше да е песента на Б.Т.Р., но да си е с..
На 24-ти април започва "Училище за отговорни инфлуенсъри" - първата в България образователна платформа за обучение и сертифициране на създатели на съдържание. Основната цел на платформата е да обучава и сертифицира създатели на съдържание, като насърчава по-осъзната, етична и безопасна онлайн комуникация. Програмата е създадена в отговор на..
Увеличаване на здравните вноски и/или допълнително здравно осигуряване ; ефективен контрол върху разходите – това бе едно от 10-те предложения за приоритети в здравеопазването, които направи Българската болнична асоциация (ББА). Средствата в този сектор от години са недостатъчни. Част от тях не се разходват правилно. " Нека има контрол на..
Гьоте-институт България отново поставя акцент върху фотографското изкуство в своята културна програма, със специална авторска поредица от лекции „Азбучници на войната и мира“. Лекциите проследяват германската фотография преди и след Втората световна война . Лекциите са продължение на инициатива, започнала още през миналата година. “Аз поемам..