В рамките на форума той е присъствал на представянията на нови технически решения. Чрез тях има възможност да достигне до непознати за него детайли в областта на градското колоездене.
Според Дан Колар, в момента държавните институции не подкрепят така решително велосипедното движение, както са свикнали да се случва през последните години. Постигнатият напредък до известна степен се забавя, а на места дори се заличава.
Въпреки това продължават да се влагат средства за велосипедни проекти от местните администрации. Външните инвестициите в Словакия за колоездачна инфраструктура или изобщо за какъвто и да е вид нови съоръжения са от особена важност. Тъй като често общините в страната нямат нужните финанси, за да реализират свои проекти. “Има градове, които са осъзнали нуждата от градско колоездене и защо то е важно. В Словакия се намират от три до пет града - същински пионери в това отношение. Та, когато на тези места видят, че се отделят средства за велосипедни проекти, те са готови да участват в процесите”, кава той.
Понякога подобни прагматични инициативи са необходими, за да се раздвижат темите за алтернативната мобилност. Повечето големи области и градове записват някъде в стратегическите си документи нуждата от развитие на велосипедна инфраструктура. Така, че на теория местната администрация в Словакия подкрепя колоезденето в населените места. Но, на практика понякога реалността е различна.
Град Търнава е един от добрите примери. Постоянно се провеждат различни инициативи за стимулиране на колоезденето. Такъв е реализираният проект “Жълтото колело” - система за колела под наем, която се отличава със социалната си насоченост. За 30 евро ползвате лично базово градско колело в рамките на 1 година. Този проект се оказа изключително успешен, а към момента са наети над 600 велосипеда. Тази година, организаторите на кампанията информират, че ще осигурят велосипеди с по-ниска рамка, които са подходящи и за по-възрастните хора. В момента се обсъжда и възможността за наем на товарни колела.
Друг град, който дава добър пример във велосипедно отношение е Тренчин. Също така по-малки населени места като Малацки. Там живеят малко над 20 хиляди души. В Малацки за около 8 години, хората са успели тотално да трансформират обществените си пространства, включително и напълно завършена и свързана вело мрежа.
В столицата Братислава обаче ситуацията е по-различна - промените се случват по-бавно. И в София, и в Братислава споделените градски пространства са окупирани най-вече от автомобили. Вече повече от 4 години е забранено да се паркира, където и да е върху пешеходни пространства и това подобрява значително ситуацията. Освен това Общинският съвет в Братислава е уредил и различни зони за паркиране. Това се е случило преди около 6 години и е дало добър резултат в развитието на целия град. Мярката се отрази положително включително и върху вело общността. Не говорим за изграждане на нова колоездачна инфраструктура. Но, от друга страна зоните за паркиране дадоха повече възможности за придвижване в столицата.
Тази година фокусът на вниманието е върху Социалния план за климата. Това е нов финансов механизъм изработен от Европейския съюз. Свързан със Схемата за търговия с емисии на Европейския съюз. Също така в него се включват уязвимите домакинства и ползвателите на транспорт. Очаква се покачване на цените на горивата и енергията в резултат на зеления преход. Най-общо казано шофирането ще стане още по-скъпо удоволствие. Този нов финансов механизъм има за цел да компенсира тези покачвания на цените. Да осигури средства за страните членки в борбата срещу транспортната бедност.
В тази връзка колоезденето трябва да бъде част от тези процеси. То може да изиграе ключова роля в справянето с проблемите на мобилността. Така, че това са теми, по които Дан Колар и екипът му работят в момента.
Според него изглежда все по-вероятно в Социалния план за климата на Словакия да бъдат включени средства за велосипедна инфраструктура. Към момента предвидената сума по Плана за климата на страната е в размер на около 1.6 млрд. евро. От една страна това не са особено много средства, но за държава с размерите на Словакия този фонд ще даде резултат.
"Безспорно е важно да говорим как да се справим с транспортната бедност. Независимо дали става дума за този специфичен финансов механизъм. А, колелото е ефективен и сравнително лесно достъпен начин на придвижване. Опитваме се постоянно да дискутираме в публичното пространство какви са ползите от градското колоездене", казва още той.Едно от емблематичните места в столицата - бившата мотописта "Витоша“ е изправена пред опасността да бъде поредното застроено пространство в града. Засега е отправено само писмено желание от страна на собственика на имота, но живеещите в близост граждани организираха подписка, внесени са и възражения по казуса. Според живеещите в близост,..
Народните представители се върнаха на работа след едномесечната си ваканция. Какво да очакваме от новия политически сезон? Според политолога и журналист Ивайло Илиев, мотото на новия сезон ще бъде "Искахме да стане по-добре, но стана както обикновено“. Пред Радио София той коментира, че продължаваме да наблюдаваме все по-необосновано, но все..
Установен и задържан е виновникът за тежкия инцидент от вчера, при който трамвай на градския транспорт излезе от релсите и се удари в подлез срещу Румънското посолство. Това е 22-годишен криминално проявен младеж, който е задържан за 72 часа, като прокуратурата ще иска от Софийския градски съд той да бъде оставен за постоянно в ареста. Предвиденото..
В предаването "Радиокафе“ представяме една инициатива, която дава възможност на младите хора да бъдат чути. Конкурсът “Изкажи се сега: Да дадем гласност на младежките лидери във времена на несигурност “ е част от проекта PulseZ - инициатива за дигитална демокрация, насочена към млади европейци на възраст 16-25 години, особено към тези, които..
Вергиния Янчева - Вержи започва като фотограф, жънейки невероятни успехи в това изкуство, но постепенно се преквалифицира в ментор по личностно развитие и общуване. В тази сфера също вече трупа популярност и помага на много хора и корпорации за по-резултатно общуване. "Когато говорим за ментор говорим за човек, който е минал през нещата и може да ти..
В предаването “Радиокафе“ се отправяме към един свят, където митологията среща футуризма. Балканите стават тема на телепортации, тайни организации и времеви парадокси. Всичко това се случва в графичния роман "Тракиеца“, създаден в сътрудничество между екипа и учениците на Манга академия и сръбския творец Иван Велкович, и е част от идея за по-голям..
Все по-често в ежедневието ни се обсъжда как велосипедът може да бъде алтернатива на придвижване в градска среда. Благодарение на неколкократно проведени шествия и протести през годините, общините започват да гледат по-сериозно на велосипеда като транспорт и да изграждат инфраструктура, каза пред Радио София Иво Делин от сдружение "Велоеволюция“...