В рамките на форума той е присъствал на представянията на нови технически решения. Чрез тях има възможност да достигне до непознати за него детайли в областта на градското колоездене.
Според Дан Колар, в момента държавните институции не подкрепят така решително велосипедното движение, както са свикнали да се случва през последните години. Постигнатият напредък до известна степен се забавя, а на места дори се заличава.
Въпреки това продължават да се влагат средства за велосипедни проекти от местните администрации. Външните инвестициите в Словакия за колоездачна инфраструктура или изобщо за какъвто и да е вид нови съоръжения са от особена важност. Тъй като често общините в страната нямат нужните финанси, за да реализират свои проекти. “Има градове, които са осъзнали нуждата от градско колоездене и защо то е важно. В Словакия се намират от три до пет града - същински пионери в това отношение. Та, когато на тези места видят, че се отделят средства за велосипедни проекти, те са готови да участват в процесите”, кава той.
Понякога подобни прагматични инициативи са необходими, за да се раздвижат темите за алтернативната мобилност. Повечето големи области и градове записват някъде в стратегическите си документи нуждата от развитие на велосипедна инфраструктура. Така, че на теория местната администрация в Словакия подкрепя колоезденето в населените места. Но, на практика понякога реалността е различна.
Град Търнава е един от добрите примери. Постоянно се провеждат различни инициативи за стимулиране на колоезденето. Такъв е реализираният проект “Жълтото колело” - система за колела под наем, която се отличава със социалната си насоченост. За 30 евро ползвате лично базово градско колело в рамките на 1 година. Този проект се оказа изключително успешен, а към момента са наети над 600 велосипеда. Тази година, организаторите на кампанията информират, че ще осигурят велосипеди с по-ниска рамка, които са подходящи и за по-възрастните хора. В момента се обсъжда и възможността за наем на товарни колела.
Друг град, който дава добър пример във велосипедно отношение е Тренчин. Също така по-малки населени места като Малацки. Там живеят малко над 20 хиляди души. В Малацки за около 8 години, хората са успели тотално да трансформират обществените си пространства, включително и напълно завършена и свързана вело мрежа.
В столицата Братислава обаче ситуацията е по-различна - промените се случват по-бавно. И в София, и в Братислава споделените градски пространства са окупирани най-вече от автомобили. Вече повече от 4 години е забранено да се паркира, където и да е върху пешеходни пространства и това подобрява значително ситуацията. Освен това Общинският съвет в Братислава е уредил и различни зони за паркиране. Това се е случило преди около 6 години и е дало добър резултат в развитието на целия град. Мярката се отрази положително включително и върху вело общността. Не говорим за изграждане на нова колоездачна инфраструктура. Но, от друга страна зоните за паркиране дадоха повече възможности за придвижване в столицата.
Тази година фокусът на вниманието е върху Социалния план за климата. Това е нов финансов механизъм изработен от Европейския съюз. Свързан със Схемата за търговия с емисии на Европейския съюз. Също така в него се включват уязвимите домакинства и ползвателите на транспорт. Очаква се покачване на цените на горивата и енергията в резултат на зеления преход. Най-общо казано шофирането ще стане още по-скъпо удоволствие. Този нов финансов механизъм има за цел да компенсира тези покачвания на цените. Да осигури средства за страните членки в борбата срещу транспортната бедност.
В тази връзка колоезденето трябва да бъде част от тези процеси. То може да изиграе ключова роля в справянето с проблемите на мобилността. Така, че това са теми, по които Дан Колар и екипът му работят в момента.
Според него изглежда все по-вероятно в Социалния план за климата на Словакия да бъдат включени средства за велосипедна инфраструктура. Към момента предвидената сума по Плана за климата на страната е в размер на около 1.6 млрд. евро. От една страна това не са особено много средства, но за държава с размерите на Словакия този фонд ще даде резултат.
"Безспорно е важно да говорим как да се справим с транспортната бедност. Независимо дали става дума за този специфичен финансов механизъм. А, колелото е ефективен и сравнително лесно достъпен начин на придвижване. Опитваме се постоянно да дискутираме в публичното пространство какви са ползите от градското колоездене", казва още той.На 16 юли от 19.00 часа в Галерия “Арт 159” ще бъде открита изложбата „Да запазим Корал: „Безполезни изкопаеми НБУ 2025“.Куратори на изложбата са: проф. Борис Сергинов, Методи Методиев, Олга Галчинска, Ева Гебрева и Биляна Калоянова. В експозицията ще се включат над 30 автори – художници, активисти, изследователи и доброволци от НБУ и..
Във възпитанието родителите често трябва да балансират между помощта, улеснението за детето и здравословната строгост. За приучаването към самостоятелност понякога е достатъчно да изчакате, да потвърдите затруднението в дадена ситуация, а когато детето анализира или вследствие дори само на промяна в подхода успее да се справи, то остава не..
За седма поредна година ще се проведе Lago Fest 2025 - Фестивалът на Самоков от 25 до 27 юли. Мултидисциплинарният фестивал отново ще се проведе на добре познатата локация – Туристическата градина в парк “Лаго”. “Когато самоковци са се опитвали да правят комплименти на млади дами, са казвали “Я, каква си лаговица”. Лаговицата е едно много тънко..
В момента 60 от 256 общини в страната са с воден режим. Ако не бъдат взети комплексни мерки, те ще нарастват всяка следваща година и проблемите с безводието ще се задълбочават. Това откроиха експерти от информационната платформа "Климатека" на медиен форум, в който се включиха експертите по води и климат. Те отбелязаха, че по-съществен е..
България е на прага на влизане в еврозоната - стъпка, която се очаква да донесе значителни промени в икономиката. Малко след като получихме окончателното "Да", няколко международни рейтингови агенции повишиха кредитния рейтинг на страната ни на БББ+. А за пръв път в историята ни получихме и оценка A- от агенция "Скоуп Рейтинг". " Очаквам..
Живеещи в района на ул. "Опълченска“ излязоха на протест снощи с искане за преобразуване на едната новоизградена лента за движение във велоалея, а на другата – в разширение на тротоарите, които към момента на места са само по два метра. Протестиращите обясниха, че две нови автомобилни ленти удвояват трафика, а тротоарите остават тесни. Многократно..
"Канализацията в Драгалевци е готова“, казват от строителния надзор, но жителите на квартала не са съгласни с това твърдение. Продължава разкопаването на улиците (по 5 до 8 пъти на някои места), бликат фекални фонтани и се образуват миризливи изворчета, текат цветни поточета по централните улици. Жителите на Драгалевци представиха на..