"Бистра Винарова-Радева (1890-1977). Отвъд портрета" - изложба, която се открива на 7 ноември в Национална галерия "Двореца" проследява през изкуството, историята на една изключителна жена, оставила следа в българската култура.
Проектът "Между изкуството и паметта на Бистра Винарова и Симеон Радев" се осъществява по инициатива на Емил Стоянов, с подкрепата на НФК и със съдействието на Националната галерия, и ДА "Архиви".
В кратка предистория Пламена Димитрова-Рачева – куратор на изложбата "Извън портрета" разказва за начина, по който тя се среща с произведенията на Бистра Винарова и Симеон Радев в ДА"Архиви" през 2010 година, след кончината на техния син – Траян Радев.
"По численост произведенията на Бистра Винарова бяха 747, едно добре запазено творчество, за да може да представи един автор напълно непознат и забравен в България. За мен беше изключително интересно, трудно и голяма чест, да започна да проучвам изкуството й. Останах поразена от това, че толкова години са изминали от кончината й през 1977. Тя е получила държавни отличия и признание в последните години от живота си, тоест, имала е признанието на Съюза на българските художници, но нейното изкуство не е било видимо, архивирано от сина й и след това не е било възможно да се види в цялост", разказва кураторът.
Бистра Винарова–Радева е една от най-изтънчените и ярки фигури в българското модерно изкуство. Художничката се утвърждава като носител на фин психологизъм и емоционална дълбочина, отвъд повърхностния образ. Творческият й период започва от 1915 и продължава до 1964 година, когато е последната й датирана творба.
В ранното си творчество Бистра Винарова усвоява експресивната сила на формата, повлияна от немския експресионизъм и кубизма, които овладява по време на обучението си в Дрезден и Мюнхен. В работите ѝ от този период човешкият образ е изграден чрез геометризирани обеми, ярки цветови контрасти и психологическа напрегнатост. С времето изкуство ѝ се насочва към интимното. В композициите от 40-те до 70-те години, особено в портретите на Симеон Радев, доминират топли, земни тонове, приглушена светлина и вътрешна духовна хармония. Така Винарова преминава от авангардната експресия към вътрешната съзерцателност, от образа като израз на модерното време към образа като духовен портрет.

Изложбата "Бистра Винарова-Радева (1890-1977). Отвъд портрета" представя портретното творчество на художничката – една от най-изтънчените и ярки фигури в българското модерно изкуство. Художничката се утвърждава като носител на фин психологизъм и емоционална дълбочина, отвъд повърхностния образ.
Паралелно с живописните и графични произведения са представени документи, писма и фотографии от Държавна агенция "Архиви", съхранявани в Централния държавен архив – фонд № 77К "Семеен фонд Радеви, Симеон и Бистра (1879–2010)". Сред тях са снимки на семейството на художничката – нейните родители, генерал Върбан и Елисавета (Елиза) Винарови, както и на братята ѝ. Показани са и фотографии от детството, младежките години и периода, когато е съпруга на писателя, историка и дипломата Симеон Радев.
Снимките проследяват артистичното ѝ присъствие – от ателиетата на фотографа Иван Карастоянов, през портретите, заснети от нейните учители проф. Ф. Дорш и проф. Х. Хофман, до кадри от дипломатическите мисии на съпруга ѝ във Вашингтон и Париж. Сред документите се открояват венчалното свидетелство на Бистра и Симеон Радеви (Цариград, 1924) и две писма от Райнер Мария Рилке и Никос Казандзакис, които свидетелстват за международното ѝ признание и духовното ѝ сродство с видни интелектуалци на XX век.
"Отвъд портрета" разкрива света на Бистра Винарова чрез лицата, които я заобикалят – хората, които рисува, и онези, които вдъхновяват художествения ѝ поглед.
Още от разказа на куратора Пламена Димитрова-Рачева, чуйте в разговора на Гергана Пейкова в звуковия файл.
Както вече съобщихме, от сдружение "Национална школа по мениджмънт" в партньорство със столичния район "Възраждане" и 32-ро СУИЧЕ "Св. Климент Охридски" се изпълнява проект "Анти вейп" за обучения на ментори под надслов "Заедно срещу заплахата Вейп". След разговора с психолога Юлияна Добрева по темата, днес се срещаме с ученици, които са..
Академията за творческо писане и арт тренинги на драматурга Яна Борисова обявява Национален конкурс за написване на сценичен монолог – инициатива, насочена към всички, които обичат театъра, думите и изкуството на живия глас. Конкурсът стартира на 15 ноември 2025 г., а крайният срок за участие е 25 декември 2025 г. Финалистите ще бъдат обявени..
България разполага с изключително високо ниво на репродуктивна медицина, изтъкната днес експерти по случай Европейската седмица на фертилитета . Специално събитие, организирано от Българската асоциация по стерилитет и репродуктивно здраве (БАСРЗ), даде начало на националната информационна кампания "Инвитро в България". В него се включиха..
Над 20 жени са убити в България от началото на годината , в резултат на домашно насилие, сочи неофициалната статистика. Последният случай е от този уикенд в София. "Жертвата най-често е пострадала от своите най-близки хора - бивш или настоящ партньор или друг член на семейството. Има и случаи на насилие от син към майка си – коментира..
"Палежите на автомобили в ж.к. "Дианабад" започват да излизат извън контрол", разтревожен е кметът на район "Изгрев" д-р Делян Георгиев. Районната администрация е в постоянен контакт с органите на МВР (Първо полицейско управление), които и в момента разследват деянията, обезпокоили сериозно гражданите. От началото на 2025-а случаите..
Вяра Зайкова е актриса, родена в град Пловдив на 21 септември 1989 година. Завършила е театрален колеж "Любен Гройс" в класа на проф. Надежда Сейкова. Продължава образованието си с магистратура в специалност "Медийно продуцентство за кино и режисура" в университета Съндърланд в Обединеното кралство. " В едни несъзнателни детски години гледах..
Сред над 80 международни заглавия, българският филм "Лабиринтът на София" беше удостоен с първа награда в категорията "Документален филм" на Zagreb TourFilm Festival 2025, проведен в хърватската столица между 15 и 18 октомври. Филмът на режисьора Калоян Николов и оператора Петър Драганов разказва за посещението на японския колектив от илюстратори..