Лауреатските дни „Катя Попова” са един от най-дълголетните музикални форуми у нас. Създадени са през 1966 г. по идея на голямата оперна певица, чието име носят. Артист с неподражаемо очарование и талант, Катя Попова напуска този свят твърде рано, оставяйки неголям брой записи и незаличими спомени сред своите съвременници. Според организаторите, това е първият фестивал в света, който предоставя сцена само на млади изпълнители, получили престижни награди през последните две години.
Съвременна музика, изпълнена на хармоника – не се случва често, но в афиша на Лауреатски дни „Катя Попова” имаше и такава програма. Инструментът, който е от една и съща група с акордеона, беше в майсторските ръце на Никола Пекович от Сърбия. Носител на награди от големи конкурси в Канада, Испания, Русия, Сърбия, Украйна, той е концертирал в цяла Европа, в Китай и др.
За пръв път съм в България – разказва той. Това е безценен опит за мен. Запознах се с много музиканти, чух интересни концерти. Притеснявах се как публиката ще възприеме съвременните автори, които изпълнявам, но получих много топъл прием. Остана време и да разгледам Плевен. Градът ми хареса, но най-много ме впечатли гостоприемството на хората. С удоволствие бих дошъл отново.
Освен международните конкурси, които е спечелила в България, флейтистката Надя Стоилова цени особено много втората си награда от „Концертино – Прага” и първата от „Jeunesses musicales” – Букурещ. Малко над 20-те, тя е студентка в НМА, работи като оркестрант, но най-голямото удоволствие за нея е да свири като солист.
Имах шанс да се насладя на работата с маестро Дафов и Плевенска филхармония. За мен беше прекрасна възможност, чувствах се добре на сцената. По време на репетицията получих много ценни съвети от диригента и благодарение на него бях уверена на концерта. Радвам се, че съм част от Лауреатските дни.
За съжаление, никога не остава време да разгледам градовете, в които свиря. Понякога се връщам специално, като турист. Бих искал да дойда и в България. Аз съм от Харков, Украйна, живял съм малко в Москва, а вече шест години съм в САЩ. Тук във въздуха има нещо, което ме кара да се чувствам почти като в родината си. Чух и другите изпълнители, видях колко сърдечно бяха приети. Аз също се чувствах прекрасно като артист. Наблюдавах хората как слушат, как аплодират. Подобна публика винаги ми дава щастие и надежда за бъдещето.
Много неща са се променили от времето на първите издания, когато фестивалът е бил подкрепян от държавните институции и цялата културна общественост на Плевен. Днес общината възлага част от организацията след конкурс за обществена поръчка. И се надява победителите от престижни състезания да не са запълнили програмата си за няколко години напред с ангажименти към големи импресарски и звукозаписни компании. Основен организатор на последните две издания е Мартин Кърнолски и екипът му от „НеоАртЗона”.