Ваканцията на учениците е към своя край и скоро отново ще удари първият училищен звънец. Децата ще влязат в класните стаи и ще разказват какво им се е случило през лятото. И ако за някои то е било пълно с пътувания и забавления, то за други е било време за работа и помощ в семейството. В малките градове и села, далеч от шума и суетата, животът има различен ритъм. Приоритетите и стремежите на хората са други, но това не им пречи да мечтаят и да се развиват. Кампанията „Забавно лято, грижовна есен“ обръща внимание и помага именно на малкия човек да повярва във възможностите си и да погледне на себе си по друг начин. Повече за кампанията ще научим от нейния координатор Ана Миланова от фондация BCause:
Това е една инициатива, която правим за трета година. Тя постепенно се разраства и включва все повече училища и населени места. Работим с ученици и с възрастни хора в тютюнопроизводителните райони, а от тази година и с млади предприемачи, които имат бизнес-идеи и търсят възможност да ги реализират. Организирахме летни академии, в които децата имаха възможност да прекарат една седмица в приключения и игри, като неусетно научават повече за себе си и отношението си с хората. Също така, за неща, свързани с околната среда, с това защо ученето е интересно и полезно.
От началото на юли досега, летните академии са посетени от над 600 деца от областите Благоевград, Силистра, Кърджали и Хасково. Тази година те се провеждат под мотото „Супер-герои във ваканция“. Децата са разделени на отбори, като всеки от тях има своя задача – да почисти двора на училището, да боядиса пейките и люлките в парка, или да посади цветя. Така, с общи усилия, те допринасят за една по-чиста и красива околна среда.
За първи път тази година организаторите се ангажират да помогнат и на млади предприемачи, които започват свой бизнес. През септември започват индивидуални консултации с 60 от участниците в този модул. Онези, които имат най-добри идеи за развитие на бизнеса си, ще се състезават за финансиране в размер на 20 000 лева.
Инициативата е подкрепена от създателите на интернет платформата „Аз чета“, както и от трима български детски писатели – Радостина Николова, Никола Райков и Диана Петрова. Те разкриват пред децата магичният свят на детските приказки, като ги мотивират да измислят свои собствени герои и истории. Според тях, това е най-добрият начин да провокират интереса им към книгите. Четенето не бива да се случва насила. Досега са проведени пет срещи, които се приемат много добре. Въпросите на младежите са безброй, а желанието им да научат нещо ново е голямо.
Втората част от кампанията е насочена към възрастните хора и техните проблеми. За всички желаещи от регионите, в които се провежда, ще бъдат организирани безплатни медицински прегледи. За тях са ангажирани специалисти от столичната Александровска болница. Според Миланова, ползата за хората в малките населени места е голяма, затова се надява, те да продължат, тъй като здравето на много от тях, не е добро и имат нужда от лечение. Грижата и отношението към възрастните хора и децата показва доколко е развито и прогресивно едно общество. Именно затова инициативата „Забавно лято, грижовна есен“ не бива да остане единствена, а да бъде последвана от множество други добри примери на социална ангажираност и реални действия за подобряване на живота на хората в нужда.