"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро.
В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки.
"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата.
В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.
У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:
"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме".
По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".
Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000.
Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене.
Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си.
Победителите в Първото математическо състезание „Млад математик на Хасково“ бяха наградени днес от кмета на Община Хасково. Научният турнир за деца от първи до седми клас се организира за първи път по инициатива на Съюза на математиците в..
В област София в отсечката от 11-и до 23-и км на АМ „Тракия“ в момента се полага изравнителен асфалтов пласт. Извършва се още демонтиране и редене на бордюри и италиански улеи, както и почистване и подравняване на банкети. За изпълнението на необходимите..
В подкрепа на децата с онкохематологични заболявания, студенти от специалност „Медицина" при Тракийски университет – Стара Загора организират благотворителна футболна среща под надслов „Студентите по медицина срещу рака" . Мачът ще се проведе..
От днес 22.05.2025г. започва прием на заявления за регистрационен номер по избор От днес започва прием на заявления за регистрационен номер по избор от СТ 9501 ТМ до СТ 9998 ТМ. В сектор „Пътна полиция“ гражданите могат да подават заявления за..
Учениците от СУ "Иван Вазов" се включиха в националната инициатива „Върви, народе възродени“, организирана под почетното председателство на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев. Преди месец Петя Цанева, председател на..
Със символична първа копка започна строителството на "Индустриален парк Сливен" – вторият по големина индустриален комплекс в страната, разположен на 2700 декара площ. В рамките на първия етап от проекта се предвижда инвестиция от 30 милиона лева –..
Специализиран мобилен пункт за кръводаряване получи Районният център по трансфузионна хематология (РЦТХ) в Стара Загора. Линейката е закупена със средства от благотворителната кампания "Аз Вярвам и Помагам". Мобилният пункт е първият дарен в страната..
Специална изложба на картини от възпитаници на ОУ „Николай Лилиев“ ще бъде открита утре вечер в Художествената Галерия в Стара Загора. "Това е една от 50-те инициативи, посветени на половинвековния юбилей на школото", разказва директорът Димитрина..
Кметът на хасковската община Минерални бани Мюмюн Искендер е пуснат на свобода, след като изтече осеммесечният срок, след който законово той вече не може да е под домашен арест. Мярката му за неотклонение е отпаднала потвърдиха от хасковската..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net