"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро.
В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки.
"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата.
В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.
У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:
"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме".
По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".
Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000.
Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене.
Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си.
Постоянната комисия по заетостта към Областния съвет за развитие на Област Сливен прие държавният план-прием в неспециализираните професионални и профилирани гимназии и средни училища в област Сливен за учебната 2025/2026 година. Той е изготвен на база..
Възстановяването на селата Воден и Крайново, които пострадаха при пожарите миналото лято продължава, продължава и изграждането на нови къщи на останалите без дом семейства. Близо 40 къщи бяха засегнати при пожарите през юли. 13 от тях са..
Приключват мащабните ремонтни дейности по обновяването на Начално училище „Св.св. Кирил и Методий“ в Тополовград. На 17 февруари сградата ще бъде официално открита с прерязване на лента и водосвет. Близо 200 деца от Тополовград и селата в общината..
Временно движението по път I-5 Казанлък - Стара Загора при км 225 се осъществява в една лента поради катастрофа, информират от Агенция "Пътна инфраструктура". Затворена е активната лента и движението се извършва в изпреварващата лента. Трафикът се..
С ритуално зарязване на лозите в най- стария ямболски квартал местните винари почетоха днешния празник. За поредна година беше избран и Цар на виното, който получи короната от миналогодишния й носител. В центъра на квартал Каргон, в двора на читалище..
Условията и правилата за конкурс за избор на изпълнител на паметника на писателя Радой Ралин в родния му Сливен вече са разписани. Това обяви общинския съветник Пепа Генчева, която е част от инициативния комитет за издигането на паметника. Очаква се в..
Община Елхово се слави с много добри винопроизводители. Отбелязването на Деня на лозарите и винарите започна с традиционния ритуал по зарязване на лозите и поливането им с червено вино, за да е плодородна и новата реколта. „Скъпи съграждани, Уваж..
Янко Тодоров – Полицая обвинен от прокуратурата, че е направил опит да убие ексмитничаря Димитър Николов – Шопа от Свиленград остава в ареста. Това постанови днес дежурен съдия след като разгледа искането на държавното обвинение. Опитът за убийство..
Строителните дейности по ремонта на Спешно приемно отделение на УМБАЛ „Проф. д-р Стоян Киркович“ ще бъдат подновени и ще приключат до 31 юли тази година. Това е заявил в отговор на въпрос на старозагорския депутат Радослав Рибарски новият министър на..
Мащабна залесителна акция се проведе в местността Седми километър до Стара Загора в първия ден на месец февруари. Предвиденият за озеленяване терен е от 140 дка на мястото, където през лятото на миналата година горяха големи горски пожари...
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net