Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Приеха държавният план-прием в училищата в област Сливен

Постоянната комисия по заетостта към Областния съвет за развитие на Област Сливен прие държавният план-прием в неспециализираните професионални и профилирани гимназии и средни училища в област Сливен за учебната 2025/2026 година. Той е изготвен на база..

публикувано на 02.02.25 в 13:48

Продължава възстановяването на селата Воден и Крайново

Възстановяването на селата Воден и Крайново, които пострадаха при пожарите миналото лято продължава, продължава и изграждането на нови къщи на останалите без дом семейства.  Близо 40 къщи бяха засегнати при пожарите през юли. 13 от тях са..

публикувано на 02.02.25 в 12:54

Приключва мащабният ремонт на началното училище в Тополовград

Приключват мащабните ремонтни дейности по обновяването на Начално училище „Св.св. Кирил и Методий“ в Тополовград. На 17 февруари сградата ще бъде официално открита с прерязване на лента и водосвет.  Близо 200 деца от Тополовград и селата в общината..

публикувано на 02.02.25 в 11:15

Катастрофа на пътя Казанлък - Стара Загора

Временно движението по път I-5 Казанлък - Стара Загора при км 225 се осъществява в една лента поради катастрофа, информират от Агенция "Пътна инфраструктура". Затворена е активната лента и движението се извършва в изпреварващата лента. Трафикът се..

публикувано на 02.02.25 в 11:04

Избраха новия Цар на виното в Ямбол

С ритуално зарязване на лозите в най- стария ямболски квартал местните винари почетоха днешния празник. За поредна година беше избран и Цар на виното, който получи короната от миналогодишния й носител.  В центъра на квартал Каргон, в двора на читалище..

публикувано на 01.02.25 в 16:23

Уточнени са условията и правилата за избор на изпълнител на паметника на Радой Ралин в Сливен

Условията и правилата за конкурс за избор на изпълнител на паметника на писателя Радой Ралин в родния му Сливен вече са разписани. Това обяви общинския съветник Пепа Генчева, която е част от инициативния комитет за издигането на паметника. Очаква се в..

публикувано на 01.02.25 в 16:09

Елхово се слави с добри винопроизводители

Община Елхово се слави с много добри винопроизводители.  Отбелязването на Деня на лозарите и винарите започна с традиционния ритуал по зарязване на лозите и поливането им с червено вино, за да е плодородна и новата реколта.  „Скъпи съграждани, Уваж..

публикувано на 01.02.25 в 15:00

Янко Тодоров - Полицая остава в ареста по обвинение за опит за убийство

Янко Тодоров – Полицая обвинен от прокуратурата, че е направил опит да убие ексмитничаря Димитър Николов – Шопа от Свиленград остава в ареста. Това постанови днес дежурен съдия след като разгледа искането на държавното обвинение.  Опитът за убийство..

публикувано на 01.02.25 в 13:43
УМБАЛ

Здравното министерство: Ремонтът на Спешното отделение в Стара Загора ще приключи до края на юли

Строителните дейности по ремонта на Спешно приемно отделение на УМБАЛ „Проф. д-р Стоян Киркович“ ще бъдат подновени и ще приключат до 31 юли тази година. Това е заявил в отговор на въпрос на старозагорския депутат  Радослав Рибарски  новият министър на..

публикувано на 01.02.25 в 13:28

Залесителна акция се проведе в местността Седми километър

Мащабна залесителна акция се проведе в местността  Седми километър до Стара Загора в първия ден на месец февруари. Предвиденият за озеленяване терен е от 140 дка на мястото, където през лятото на миналата година горяха големи горски пожари...

публикувано на 01.02.25 в 12:35