"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро.
В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки.
"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата.
В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.
У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:
"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме".
По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".
Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000.
Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене.
Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си.
Пожарът над старозагорския квартал "Три чучура - север" е локализиран, съобщава секретарят на общината Николай Диков. Пожар над квартал "Три чучура - север" Огънят пламна от мълния в следобедните часове, съобщиха от областната администрация. На..
Пожар над квартал "Три чучура - север " - по информация от Пресцентъра на Областната администрация в Стара Загора е паднала мълния, запалили са се сухи треви и храсти. Преди минути в социалните мрежи бе публикувана снимка, според която огънят вече е..
Свидетел на пожара в местността "Седми километър" край Стара Загора, пожелал анонимност, разказа, че включването на хеликоптер в гасителните действия е изиграло решаваща роля за справяне с критичната ситуация. "Всички дадоха всичко от себе си, но..
Като морално остаряла определи железопътната инфраструктура в България експертът инж. Мартин Янев. Според председателя на Клъстер Зелен транспорт тенденцията у нас е инциденти, подобни на този от петък край Симеоновград, да продължат и в бъдеще. Той..
Въвеждането на мандатност за директорите на училища и детски градини крие риск много учебни заведения да останат без титуляри, заяви в Стара Загора министърът на образованието и науката Красимир Вълчев във връзка с приключващите конкурси за директори в..
В срок до 14 дни Министерството на образованието и науката да предостави цялата база данни, свързана с проведените конкурси за училищни директори в държавни и общински училища на територията на област Стара Загора , изисква с писмено заявление з..
От днес отпада частичното бедствено положение, което Община Стара Загора обяви вчера заради пожара, възникнал край Стара Загора. Няма активни огнища, рискови зони или опасност за хората, обобщават ситуацията от общинска администрация. Теренът е..
И тази година учебна година учениците от старозагорската Професионална гимназия по облекло и хранене „Райна Княгиня“ няма да могат да се завърнат в сградата на училището. Днес министърът на образованието Красимир Вълчев провери на място причините за..
Пожарът, обхванал района на "Седми километър" край Стара Загора, не пощади нищо по пътя си. Освен изпепелени постройки, изгорели ниви, унищожена растителност в огнения капан останаха и десетки – а може би стотици – животни. Повечето от тях нямаха шанс да..
Двама мъже на 40 и 39 години, предизвикали пожар в близост до Стара Загора в неделя, са задържани за срок до 24 часа. Огънят пламна минути след 15 часа вчера в местността "Черния мост", северозападно от Стара Загора. След проведени..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net