Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Нова жертва след пътнотранспортно произшествие в старозагорско

В 01:53ч. на 19.10.25 г. е получено съобщение за пътнотранспортно произшествие в старозагорското село Знаменосец, на ул. "Роза", информират от ОД на МВР - Стара Загора. По първоначална информация е самокатастрофирал лек автомобил "Ауди", управляван от..

публикувано на 19.10.25 в 11:05

Над 500 души в Ямболско вече са получили хранителни и хигиенни пакети от БЧК

Разпределянето на хранителни и хигиенни пакети в Ямболска област протича без проблеми, информират от Българския червен кръст. Над 500 от близо 7200 жители на областта вече са получили пакетите.  Пакети през първата седмица от кампанията се раздават в..

публикувано на 19.10.25 в 10:53

Избират кмет на с. Черногорово, община Димитровград на втори тур

Кмет на димитровградското село Черногорово трябва да бъде избран на втори тур на предсрочните частични местни избори днес. До него на 12 октомври достигнаха кандидатите на ГЕРБ Лидия Молева, която събра 193 гласа, и Христина Статева от Движение за..

публикувано на 19.10.25 в 06:30

Слънчева неделя, повече облаци ще има над планините

Валежите ще спират, най-късно в крайните югоизточни райони. Облачността ще се разкъса и днес ще е предимно слънчево. Преди обяд в планинските райони ще е по-често значителна и там все още ще превалява. Вятърът ще се усилва, ще е умерен, в Дунавската..

публикувано на 19.10.25 в 06:10

Взрив на газова бутилка причини пожар в Казанлък

Взрив на газова бутилка причини пожар в Казанлък. Инцидентът е станал в къща около 18:00 часа на улица "Стара планина". При експлозията и последвалия пожар няма жертви или тежко пострадали хора. На мястото на инцидента са изпратени три противопожарни екипа..

публикувано на 18.10.25 в 20:34

6400 домакинства поискаха помощ за отопление в Ямболска област досега

Над  6400 заявления за целева помощ за отопление  са подадени в Ямболска област от началото на кампанията  до момента.  Крайният срок за подаване на документи е до края на този месец.  Най- много и през тази година са заявленията за отопление на твърдо..

публикувано на 18.10.25 в 17:15

Движението при 29-и км на АМ "Тракия" е възстановено

Възстановено е движението при 29-и км на автомагистрала (АМ)  "Тракия", съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). По-рано днес движението на автомагистралата в посока София край Вакарел беше ограничено поради в ерижна катастрофа, която..

публикувано на 18.10.25 в 11:29

Български производители се представят край сливенското село Мечкарево

Ден на българския производител ще се проведе днес от 11.00 часа  в Изложбения център край сливенското село Мечкарево.  Събитието се организира от Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството със съдействието на Министерството на..

публикувано на 18.10.25 в 10:52
Царски орел, архив

Тополовград чества с фестивал царския орел

В Тополовград отново се провежда ежегодният Фестивал на царския орел, организиран от Българското дружество за защита на птиците и Община Тополовград.  Продукти от 60 местни фирми, произведения на творци от региона, фолклорна програма, дегустация на..

публикувано на 18.10.25 в 10:36

Звезди на спорта вдъхновяват деца и младежи със специални потребности в Сливен

Златните спортисти на България Ружди Ружди, Емона Иванова и Станка Златева ще влязат в ролята на вдъхновители на децата и младежите със специални потребности по време на спортния празник с кауза - „Сливен спортува ЗАЕДНО". Фокусът на събитието е..

публикувано на 18.10.25 в 10:29