Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Назначиха нови заместник областни управители

Петко Карагитлиев и Левент Палов са новите заместник областни управители, става ясно от сайта на Областната администрация на Стара Загора. Назначението им идва след като вчера Министерският съвет освободи Ива Радева /ПП-ДБ/ като областен управител и постави..

публикувано на 04.07.24 в 18:17

Министър Галин Цоков откри Център за иновативни образователни технологии в Стара Загора

Над 8 хиляди бъдещи и настоящи учители ще се обучат в следващите 5 години в Центъра за иновативни образователни технологии на Тракийския университет. Това стана ясно по време на откриването му от министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков...

публикувано на 04.07.24 в 17:19

Община Стара Загора награди първенците от финалния национален етап на Ученически игри 2023/2024 г.

Учениците, завърнали се с първи места от финалния национален етап на Ученически игри 2023/2024 г., бяха наградени на официална церемония днес в общинската зала „П. Р. Славейков“. „Наистина съм с огромно вълнение тук, за да ви наградя, за това, че..

публикувано на 04.07.24 в 16:26

Над 10 нови автомобила очаква да получи полицията в Ямбол

 Над 10 нови автомобила очаква да получи Регионалната дирекция на МВР в Ямбол, повечето от тях са предназначени за „Пътната полиция", информира кореспондентът ни Даниела Костова. Автомобилният парк на дирекцията се нуждае от цялостна подмяна,..

публикувано на 04.07.24 в 15:50

Министерски награди за трима сливенски полицаи

 106 полицаи и служители от Областната дирекция на МВР – Сливен бяха отличени по случай по случай професионалния празник и 145 години от създаването на министерство на вътрешните работи. Наградите са от министъра на вътрешните работи, главния..

публикувано на 04.07.24 в 15:48

Увеличават се осиновяванията от общинския приют за кучета в Казанлък

Увеличават се желаещите да осиновят животни от общинския приют за безстопанствени кучета в Казанлък, като за последните три месеца 35 четириноги са намерили нов дом, съобщават от община Казанлък. Освен задоволителната бройка задомени кучета,..

публикувано на 04.07.24 в 15:36

Боклуци и автомобилни гуми горят край старозагорското село Яздач

Горят отпадъци край старозагорското село Яздач, сред тях и автомобилни гуми, от които излиза черен дим. Сигнал за огъня е подаден около 14:20 часа, съобщиха за Радио Стара Загора от пожарната.  Изпратени са два екипа огнеборци - един от Чирпан и един от..

публикувано на 04.07.24 в 14:44

Тракийски университет организира безплатен скрининг на българите в Албания

Преподаватели и студенти от Медицинския колеж към Тракийския университет- Стара Загора извършиха първи по рода си безплатен скрининг сред българската общност в Албания. Инициативата се проведе на 29 и 30 юни, когато излязоха и резултатите от..

публикувано на 04.07.24 в 12:34

Старозагорка даде над 5000 лв. на телефонни измамници

С над 5000 лв. се раздели старозагорка след като стана жертва на телефонна измама.  На 03.07.2024 г. в Първо РУ - Стара Загора се е явила 65-годишна жена от гр. Стара Загора, която заявила, че на 02.07.2024 г. е получила обаждане по интернет приложение..

публикувано на 04.07.24 в 12:06

Двама в болница след скандал в Паничерево

На 03.07.2024 г., в 15:10 ч., в РУ - Казанлък е получено съобщение от ФСМП - Гурково за приети две лица с порезни рани.  На място е установено, че в с. Паничерево, общ. Гурково, след възникнал скандал, 51-годишен мъж е нанесъл порезна рана в областта..

публикувано на 04.07.24 в 11:47