Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Мъж на 86 година в е болница след прободна рана в корема от непознат

Мъж на 86 години е настанен за лечение в болница без опасност за живота, след като непознат е влязъл в дома му и му е нанесъл прободна рана в корема. Това съобщиха от пресцентъра на Областната дирекция на МВР в Стара Загора. Инцидентът е станал вчера по..

публикувано на 10.07.25 в 11:08

Разбиха нелегална фабрика за цигари в Хасковско

Най-голямата до момента нелегална фабрика за цигари е разбита при акция на ГДБОП и Върховната касационна прокуратура. Фабриката се е намирала в землището на село Момково, област Хасково. На място са били открити над 100 милиона къса цигари от различни..

публикувано на 10.07.25 в 11:08
Снимката е илюстративна, архив.

Овладени са пожарите в Сливенско

Военнослужещи се включиха в доизгасянето на пожара във вилна зона „Батмиш", съобщава Министерство на отбраната. Кметът на Сливен Стефан Радев от личната си страница в социалните мрежи обяви, че всички пожари на територията на общината са овладени...

публикувано на 10.07.25 в 11:06

44-годишен шофьор от Стара Загора е предизвикал катастрофата на магистрала "Марица"

44-годишен мъж от Стара Загора, шофьор на товарен автомобил е предизвикал катастрофа на магистрала „Марица“ край Харманли в посока Свиленград. Той е загубил контрол над колата, излязъл е в дясно от платното и е ударил отзад аварирал и обозначен с..

публикувано на 10.07.25 в 11:05

Потушиха пожар в свиленградското село Генералово

Голям пожар е избухнал снощи в землището на свиленградското село Генералово , съобщават от областната администрация. Преди полунощ заради силните пориви на вятъра и разрастването на пожара кметът на община Свиленград Анастас Карчев е издал заповед..

публикувано на 10.07.25 в 09:39

Три паднали дървета върху автомобили в Стара Загора след силния вятър снощи

Обстановката в Стара Загора след силния вятър снощи е спокойна. В общината са получени 23 сигнала за паднали дървета и клони, които са отработени, съобщи в ефира на Радио Стара Загора заместник-кметът Радостин Танев .  Основните щети са паднали..

публикувано на 10.07.25 в 09:35

Първият обучител по медиация в България: Чрез медиация страните получават повече, отколкото в съда

Промените в Гражданския процесуален кодекс и Закона за медиацията вече са обнародвани в Държавен вестник. Основната новост в сферата на съдебната медиация е въвеждането на задължителна информационна среща , която да проучи възможността спорът между..

публикувано на 10.07.25 в 09:17
Снимката е илюстративна

Над 20 пожара са гасили огнеборците в Старозагорско, изгорели са необитаеми имоти по селата

Спокойна е обстановката в Старозагорско тази сутрин. На 22 сигнала за пожари в областта са реагирали от Регионалната дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" след 17,30 часа вчера в рамките на час , обобщи областният управител на..

публикувано на 10.07.25 в 08:14

В четвъртък: облачността ще е променлива и ще духа умерен вятър

Днес облачността ще е променлива, над много райони намаляваща до слънчево. Изолирани краткотрайни превалявания ще има само в планините в Югозападна България. Ще остане ветровито с умерен, временно силен запад-северозападен вятър. Максималните..

публикувано на 10.07.25 в 06:15

13 пожара са гасили в Сливен снощи

Тринадесет пожара са гасили огнеборците в Сливен и областта снощи , съобщи кметът на Сливен Стефан Радев в профила си в социалните мрежи.  Един от големите пожари извън Сливен бе на гара Чумерна в община Твърдица . Огънят е локализиран, каза за БНР..

публикувано на 10.07.25 в 06:15