Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Година и два месеца затвор за пиян шофьор без книжка

По обвинителен акт на Районна прокуратура – Стара Загора е осъден Ф.А., на 42 г. Той е признат за виновен за това, че на 22.02.2025 г. в радневското село Сърнево, е управлявал моторно превозно средство – лек автомобил, марка „Фолксваген Пасат“, с..

публикувано на 09.04.25 в 12:23

Без телефони в СУ "Васил Левски" в Хасково

Хасковското училище "Васил Левски" e първото в общината, което от днес въведе пълна забрана на телефоните. Устройствата няма да се ползват от учениците дори и в междучасието. Директорът на школото Милена Михайлова смята, че това ще доведе до по-добри..

публикувано на 09.04.25 в 12:15
Роднини и близки даряват кръв за Ели Колева

Родилка от Ямбол се нуждае от кръводарители

33- годишна родилка от Ямбол се нуждае от кръвопреливане, съобщиха нейни роднини. Жената е настанена в Университетската болница в Стара Загора, след усложнения по време на раждане. На родилката е извършено кръвопреливане, към момента няма..

публикувано на 09.04.25 в 11:59

Затворено е едното платно на АМ "Тракия" край Стара Загора

До 18,00 часа ще остане затворен участъкът от магистрала „Тракия“ край Стара Загора в платното в посока София. От Пътната агенция уточняват, че това се налага, във връзка с вземането на сондажни ядки за установяване на дебелината на..

публикувано на 09.04.25 в 10:55

Текат засилени проверки на агнешкото и яйцата за Великден

В ход са засилени проверки преди Великден от Областната дирекция по безопасност на храните Стара Загора. За това съобщи д-р Дамян Миков, директор на контролната институция. Акцентът е върху агнешкото и яйцата, като се следи стриктно за правилното..

публикувано на 09.04.25 в 09:28

"Загадъчната азбука" или глаголица за IV клас

„Загадъчната азбука“ – така сме озаглавили събитието на Радио Стара Загора посветено на първата българска писменост – глаголицата . Организираме го съвместно с Градската художествена галерия като част от инициативата „14 века България в Европа“, в..

публикувано на 09.04.25 в 07:35

Облачно време и минусови температури тази сутрин по пътищата на Старозагорска област

Тази сутрин времето в областта е облачно, а температурите варират от - 6 до 1 градус, съобщават от ОПУ – Стара Загора.  На прохода Шипка пътната настилка е заледена и обработена, видимостта е добра, температурата е – 6 градуса, а на терен за..

публикувано на 09.04.25 в 07:24
Предавател на Радио Стара Загора, FM-97.20MHz, Сливен

Планова техническа профилактика на УКВ предавател на Радио Стара Загора

Днес 9.4.2025 год. сряда, ултракъсовълновият предавател на Радио Стара Загора за района на гр. Сливен с честота 97.2 МHz  е възможно да има прекъсване на излъчването за времето от 09.00 до 17.00 часа, поради редовна годишна техническа профилактика на..

публикувано на 09.04.25 в 06:10

Управителят на общинския превозвач пое вината за инцидента на лифта в Сливен

Отговорността за инцидента на лифта от събота в Сливенския балкан бе поета от управителя на общинската фирма „Пътнически превози" инж. Енчо Петров. Тогава седалка с двама души се удари в предната и това доведе до нараняванията им, като единият е на..

публикувано на 08.04.25 в 19:08

Кметът на Казанлък се срещна с претендентките за Царица роза

За пръв път днес бяха представени претендентките за короната на Царица роза 2025. За престижната титла тази година ще се борят тридесет и четири абитуриентки от Казанлък. Всички те бяха приветствани от кмета на Община Казанлък Галина..

публикувано на 08.04.25 в 19:04