Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Температурите тръгват нагоре

Днес ще преобладава слънчево време с временни увеличения на облачността, по-значителни над източната половина от страната, а в следобедните часове и над планинските райони в Западна България, но ще е без съществени валежи. Вятърът ще е слаб, предимно от..

публикувано на 12.07.25 в 09:41

Полицията разкри мотивите на убиеца на улична котка в Сливен

Непоносимост към котки и здравословни проблеми свързани с животните са мотивите за жестокото убийство на улична котка в Сливен преди седмица. Това обявиха днес от полицията и коментираха, че действията му са били особено жестоки спрямо беззащитното..

публикувано на 11.07.25 в 16:20

Син уби майка си с нож в Сливен

Син е убил майка си тази сутрин в Сливен, съобщиха от полицията. Престъплението е извършено рано тази сутрин около 6.00 часа в квартирата, където двамата са живеели. Сигналът за убийството е подаден на телефон 112. Жертвата е 68-годишна. Не са..

публикувано на 11.07.25 в 16:15

Въведена е временна организация на движението за рок фестивала в Могилово

Временна организация на движението е обявена в района на чирпанското село Могилово за провеждането петото издание на рок фестивала в Долината на виното. Събитието се открива днес и продължава до неделя, като на сцената в Могилово ще излязат 14..

публикувано на 11.07.25 в 16:00

Деца от ЦПЛР Стара Загора се включиха в кампанията "Хайп за доброто"

С рисуване на градските пейзажи на Стара Загора и фотографиране  на различни части от града, децата от Центъра за подкрепа на личностното развитие се включиха в лятната кампания „Хайп за доброто“, организирана от Община Стара Загора. Целта й е да..

публикувано на 11.07.25 в 14:48

Два центъра за специализирани здравно-социални грижи за деца с увреждания бяха открити в Стара Загора

Два нови Центъра за специализирани здравно-социални грижи за деца с увреждания и потребност от постоянна медицинска грижа бяха официално открити в Стара Загора. В тях ще се отглеждат общо 16 деца.  На церемонията по прерязване на лентата присъстваха..

публикувано на 11.07.25 в 14:39
Наградените социални служители, помогнали за извеждането на хора от незаконните домове.

За месец са разкрити 12 незаконни домове за възрастни

За близо месец в страната са разкрити 12 незаконни домове за възрастни хора. В тях са открити над 400 души, някои от които са били в тежко състояние. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов. Днес той награди..

публикувано на 11.07.25 в 14:12

30 килограма канабис иззе полицията в Сливен

30 килограма канабис, на стойност близо 1,2 милиона лева, иззе полицията в Сливен при специализирана операция в началото на седмицата, съобщават от пресцентъра на МВР. При акцията е задържан - 35-годишен мъж. Той е с повдигнати обвинения за..

публикувано на 11.07.25 в 13:45

Община Сливен поиска от държавата 11 млн. лв. за водопровода в село Крушаре

Община Сливен поиска от държавата близо 11 милиона лева за реконструкция на водопроводната мрежа на Крушаре. В края на юни изтече срокът, в който общините можеха да предлагат обекти за финансиране по Националната инвестиционна програма за общински..

публикувано на 11.07.25 в 13:10

Общинските съветници в Болярово одобриха авансови плащания за ремонт на детска градина

Три ключови докладни записки бяха разгледани по време на днешното извънредно заседание на Общинския съвет в Болярово. Две от тях бяха свързани с изпълнението на проект за енергийна ефективност на общински сгради, финансиран по Програмата за..

публикувано на 11.07.25 в 12:30