Много повече практически и междупредметни задачи ще има още от тази година на изпитите за Национално външно оценяване на учениците, които завършват 10. клас. От следващата учебна година за първи път подобен формат изпит ще се проведе и за децата от 4. клас. Учениците, които в момента са в 5. клас, ще бъдат първият випуск, който ще се яви на изцяло нов формат за изпита след 7. клас през 2025/2026. Това обяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на брифинг в МОН, на който бяха представени мерки за промени в училищното образование, съобщават от пресцентъра на МОН.
„Знаем колко важен е изпитът след седми клас. Затова искаме да дадем време за пренастройване на системата и да се помогне децата да бъдат ефективно подготвени за новия формат“, подчерта министър Цоков. Той акцентира и върху мерките, които се взимат, за да се променят учебните програми и да се изработи визия за изцяло нови, за да може образованието да подготвя хора с компетентности и умения за живота.
Екипът на МОН вече е готов с разработването на визия за Стандарт за качеството в училищното и предучилищното образование. Подобен нормативен документ е трябвало да бъде разработен с приетите законови промени през 2016 г., но до сега са липсвали действия в тази посока. „За пет месеца и половина успяхме да създадем концепция, която ще обсъдим в детайли със социалните партньори, работодателите и заетите в системата, за да предложим за обществено обсъждане и конкретните нормативни текстове“, каза министърът.
Според стандарта качествено образование означава приобщаващо и насърчаване на възможностите за учене през целия живот за всички деца и ученици. Придобитите знания и развитите отношения, нагласи и умения следва да допринасят за успешното личностно и професионално развитие на учениците. Качеството в образованието е постигане на разумен баланс между осигуряване на благополучието на децата и учениците, и развиването на техните компетентности. Министър Цоков допълни, че се предвижда този стандарт да има подкрепяща роля и да насърчава образователните институции сами да правят самооценка на силните и слабите си страни и да планират мерки на тази основа. По думите му това е една от най-дълго отлаганите и нужни промени на нашата образователна система.
С помощта на експерти от МОН, учители, директори, социални партньори, бизнес и граждански организации са определени показателите за качество в 4 направления: преподаване, управление на институцията, взаимодействие с общността и резултати на учениците и училището.
Проф. Цоков отбеляза, че когато се говори за качество, то трябва да се измерва според спецификата на отделната институция. Затова училищата и детските градини ще могат да се фокусират върху онези области, които в най-голяма степен ще им помогнат да напредват, като се самооценят. Към системата като цяло обаче ще бъдат зададени минимални очаквания: за обхват, осигуряване на безопасна среда, индивидуализиран подход при обучението, решения, базирани на данни.
„Целта ни е механизмът да започне да действа през 2025-2026 година за всички институции. Планираме той да се изпробва първо чрез Национална програма през 2024-2025, за да се усъвършенства, ако трябва, а ще бъде въведен през 2025/26 учебна година“, разясни проф. Цоков.
През утрешния ден се очакват данните от международното изследване PISA. В тази връзка бяха представени и мерки за подобряване на представянето на българските ученици, които през годините не показват задоволителни резултати на него. Дългосрочните са насочени към промяна обучението и оценяването така че да намали сухото наизустяване и възпроизвеждане на знания и активното учене да се насочи към изграждане на умения за живота и възможности за повече практическо използване на ключови компетентности.
„От следващата учебна година се предвижда въвеждане на подкрепящи мерки за учители и ученици, които да формират у тях умения за живота, които мери и международното изследване PISA, и където нашите 15-годишни младежи са с не добри резултати“, каза министър Цоков. Според него е много важно да се разработи визия за рамкови учебни програми, ориентирани към компетентности, и промяната в тях да се случи през следващите години. Необходима е и промяна в оценяването и въвеждане на инструменти за формиращо оценяване. Тази промяна е свързана и с различен тип тестови задачи основно насочени към решаване на практически проблеми и използване на умения за живота.
„Затова и още през следващата година ще бъдат въведени национални входни нива за деветокласниците, като тестовете ще съдържат повече практически задачи за измерване на умения в предметите български език и литература, математика и по природни науки“, обясни министърът. Предвижда се и включване на български училища в програмата на ОИСР “PISA for Schools”, през която ще се получава много сериозна методическа подкрепа, в това число с примерни тестове и подкрепа за промяна начина на формиране на уменията.
Очаква се до дни да бъде публикувана и Наредба 16, което ще позволи стартиране на конкурсите за директори на училища и детски градини, стана ясно по време на брифинга.
В събитието участваха заместник-министрите на образованието и науката проф. Генка Петрова, Емилия Лазарова, Мариета Петрова и Наталия Митева.
Сградата на Болница „Тракия“ – Център в сърцето на Стара Загора ще засияе в зелено във вечерните часове на съботния 5 октомври. Болницата ще бъде осветена от 35 ярки прожектора в знак на подкрепа за донорството и трансплантацията на органи, които..
Старт на деветото издание на Националния конкурс за рисунка „Моят празник" обявиха днес неговите организатори - Център за подкрепа за личностно развитие и Община Стара Загора. Крайният срок за предаване на художествените творби е 4 ноември 2024 г.,..
Окръжният съд в Хасково пусна под домашен арест кмета на Минерални бани Мюмюн Искендер. Той е обвинен за участие в организирана престъпна група със сина си Али Али и служителя на общината Байрям Иляз. Те също бяха освободени с по-леката мярка "домашен..
Отиваме в община Николаево, за да ви разкажем за нещо, което е много полезно на местните хора. Това е Социалният център за интегрирани услуги. Мястото е създадено с норвежко финансиране и има за цел да помогне на местното ромско население да се..
На 4 октомври, петък, официално ще бъде разкрита обновената фасада на емблематичната Брънекова къща в Ямбол, съобщиха от общинския пресцентър. Началото на церемонията е от 11:30 часа. Тогава ще бъдат отбелязани 108 години от гибелта на бележития общественик..
32-ро издание на изложбата „Есенен салон“ организират местното представителство на Съюза на българските художници и Община Стара Загора. Ежегодната среща на творците с публиката ще бъде открита по традиция навръх празника на Стара Загора, в изложбена зала..
Поредно безплатно пътуване с атракционна цел ще поднесе в дар Община Стара Загора на жителите и гостите на града ни по повод празника 5 октомври. Всички желаещи отново ще могат да се повозят на тролейбуса от 80-те години на миналия век, информира..
Старозагорците и гостите на Града на липите няма да заплащат за кратковременно паркиране в рамките на „Зелена зона“ на 5 октомври 2024 г., събота, по повод празника. От 7 октомври (понеделник) работното време на зоната ще бъде обичайното – от 8.00 до..
Близо 300 души са се събрали на протест пред сградата на Хасковския окръжен съд, където продължава заседанието за мярката за неотклонение на кмета на Минерални бани Мюмюн Искендер, който е и кандидат за народен представител, сина му Али Али и..
Фестивал на знанието се провежда днес в Тракийския университет в Стара Загора. Това е четвъртото издание на престижния форум, в който участие ще вземат всички факултети, колежи и структурни звена, съобщи ректорът на висшето учебно заведение проф. Добри..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net