Едно от нарушенията в кампаниите Черен петък е да се обявява процент сумарно събран между два различни типа намаления. Например търговец е провел есенно намаление и един месец е продавал стоките си с 30% отстъпка. За Черния петък той иска да намали цената с още 20%. Ако между края на есенното намаление и Черния петък няма разстояние от 30 дни и търговецът събере механично 30% плюс 20% и посочи 50% намаление, ще бъде в нарушение на закона. Размерът на отстъпката трябва да се изчисли от цената преди първото намаление. За това предупреждава основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова и даде конкретен пример: „От 29 октомври до 28 ноември има 30% есенно намаление на телевизор за 1600 и той се продава за 1120 лв. От 29 ноември търговецът обявява Черен петък и решава да намали телевизора с още 20% и да го продава за 896 лв. Коректното изчисление на процента на отстъпката следва да бъде от нейната цена преди първото намаление и да е - 800 лв“, разяснява експертът по потребителски права и добавя, че в този случай клиентът губи близо 100 лв.
„Друг трик е да се предлагат големи отстъпки за телевизори, лаптопи, хладилници и печки, които не са с най-доброто съотношение цена-качество. Когато потребителят вижда, че нещо е намалено 60%, разглежда го, ако не го купи директно, вижда, че не го устройва и се насочва към друг модел, който обаче не е с толкова висока отстъпка“, разказва още Руменова. Затова тя препоръчва при покупка на техника да се обръща внимание на съществените характеристики и техническите параметри.
Понякога търговците обявяват например 70% отстъпка за обекта или за електронния магазин, но се оказва, че всъщност намалението важи само за част от стоките. Това подвежда потребителите, които вече почти са взели решение да си купят нещо и могат да направят непланирана покупка в ущърб на икономическите им интереси.
Друго, което прави впечатление, не само покрай кампаниите за Черен петък, но и тогава, е че търговците се опитват да поддържат впечатлението, че непрекъснато стоките им са в намаление. Днес намаляват 10 артикула, утре други 10, защото по закон намалението не може да продължава повече от един месец, но не може да е по-късо от един работен ден. Фактически за по един ден или за една седмица те имат 10 артикула, които са с намаление и заради тях потребителите влизат в търговския обект. Ако не си харесат нищо намалено, е по-вероятно да си купят друго. Това е просто маркетингов трик, който, ако не е придружен с други похвати, вероятно не може да се окачестви като нелоялна практика“, казва още Габриела Руменова.
Санкциите за нелоялни търговски практики по закон могат да достигнат до 70 хиляди лева, но и самите контроли не се насочват към високата стойност на глобите, защото съдът има възможност да я намали. Размерът на наказанието, което се предлага пред съда и след намаляване се потвърждава, е свързан с мотивите, които може да събере контролният орган, с групата потребители, които евентуално биха могли да бъдат засегнати.
В Закона за защита на потребителите е предвидено, че КЗП има право да изиска от търговците или рекламните агенции да оповестяват за своя сметка публично влезлите в сила актове за нелоялни търговски практики и констатирани по надлежния ред нарушения. „Имат право, но никога не се е случвало и нямам представа защо не се прави. Това, според мен, би дало много по-силен ефект за преустановяване на злоупотребите отколкото глобите, които не представляват особен проблем за някои от санкционираните“, коментира още Габриела Руменова.
Петър Йорданов – член на Ловно-рибарско сдружение „Странджа“ – Болярово, ще представи сдружението в престижното ловно състезание „Свети Хуберт“, което ще се проведе на 28 септември 2025 г. в село Избеглии, община Асеновград. В надпреварата Петър ще участва..
В Казанлък тъкат рекордно дълга черга, която да обедини хората и да им покаже, че и от парцали може да се създаде красота. Идеята подсказва кметът на Казанлък Галина Стоянова, която вижда арт проект създаден от българката Ивайла Живкова при..
Суингът е музика, танц, култура, начин на живот. Възниква през 20-те години на миналия век в Харлем – Ню Йорк като уличен танц. Корените му са афроамерикански, но се танцува от всеки, който желае. Суинг буквално означава въртя се, завъртам се, люлея се..
За 36-ти път България е домакин на дните на японската култура. Двадесет и три събития, за три месеца, представят богатството на японската традиция и съвременно изкуство. Те са организирани в седем български града: Варна, Велико Търново, Враца (за първи..
Първи Кулинарен празник на Крутмача в димитровградското село Крепост ще се проведе на 7 септември 2025г. от 11 часа в двора на ОУ "Хр.Ботев". В кулинарния празник ще бъдат представени стари занаятчийски сирена като крутмач, сирене в стомна, в..
Тромпетистът Йордан Йончев – Гъмзата и актьорът Краси Радков превърнаха 36-ото издание на уникалното по рода си Биорали в Гурково в истинско зрелище. Над 6 000 зрители на градския стадион станаха свидетели как двамата слязоха от сцената и се впуснаха..
Казанлъшкото село Голямо Дряново е малко, китно и добре уредено. Жителите го описват с думите "чиста природа и честни хора. Помагаме си. Къщите и колите ни стоят отключени. Живеем, като в старите времена на бабите и дядовците си. Много орехови градини и..
Високопланинското изкачване на Елбрус, първенеца на Европа -5642 м. в Кавказ е една сбъдната мечта за 42-годишната Боряна Инджова от Сливен. Групата, с която изкачва върха се състои от три жени и петима мъже. Организатори на изкачването са..
Скулпторът Тамер Халил от Харманли е автор на новите указателни табели за обекта с национално културно значение "Изворът на Белоногата", които ще указват мястото, възпято от Петко Рачев Славейков за шофьори и пешеходци. Припомняме, че община..
Представителен танцов ансамбъл „Настроение“, гр. Стара Загора с гл. худ. ръководител Красимир Димитров и Фолклорна група при Културно-художествено дружество „Огриджанка“ от Северна Македония, канят жителите и гостите на града да станат част от пъстро..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net