Едно от нарушенията в кампаниите Черен петък е да се обявява процент сумарно събран между два различни типа намаления. Например търговец е провел есенно намаление и един месец е продавал стоките си с 30% отстъпка. За Черния петък той иска да намали цената с още 20%. Ако между края на есенното намаление и Черния петък няма разстояние от 30 дни и търговецът събере механично 30% плюс 20% и посочи 50% намаление, ще бъде в нарушение на закона. Размерът на отстъпката трябва да се изчисли от цената преди първото намаление. За това предупреждава основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова и даде конкретен пример: „От 29 октомври до 28 ноември има 30% есенно намаление на телевизор за 1600 и той се продава за 1120 лв. От 29 ноември търговецът обявява Черен петък и решава да намали телевизора с още 20% и да го продава за 896 лв. Коректното изчисление на процента на отстъпката следва да бъде от нейната цена преди първото намаление и да е - 800 лв“, разяснява експертът по потребителски права и добавя, че в този случай клиентът губи близо 100 лв.
„Друг трик е да се предлагат големи отстъпки за телевизори, лаптопи, хладилници и печки, които не са с най-доброто съотношение цена-качество. Когато потребителят вижда, че нещо е намалено 60%, разглежда го, ако не го купи директно, вижда, че не го устройва и се насочва към друг модел, който обаче не е с толкова висока отстъпка“, разказва още Руменова. Затова тя препоръчва при покупка на техника да се обръща внимание на съществените характеристики и техническите параметри.
Понякога търговците обявяват например 70% отстъпка за обекта или за електронния магазин, но се оказва, че всъщност намалението важи само за част от стоките. Това подвежда потребителите, които вече почти са взели решение да си купят нещо и могат да направят непланирана покупка в ущърб на икономическите им интереси.
Друго, което прави впечатление, не само покрай кампаниите за Черен петък, но и тогава, е че търговците се опитват да поддържат впечатлението, че непрекъснато стоките им са в намаление. Днес намаляват 10 артикула, утре други 10, защото по закон намалението не може да продължава повече от един месец, но не може да е по-късо от един работен ден. Фактически за по един ден или за една седмица те имат 10 артикула, които са с намаление и заради тях потребителите влизат в търговския обект. Ако не си харесат нищо намалено, е по-вероятно да си купят друго. Това е просто маркетингов трик, който, ако не е придружен с други похвати, вероятно не може да се окачестви като нелоялна практика“, казва още Габриела Руменова.
Санкциите за нелоялни търговски практики по закон могат да достигнат до 70 хиляди лева, но и самите контроли не се насочват към високата стойност на глобите, защото съдът има възможност да я намали. Размерът на наказанието, което се предлага пред съда и след намаляване се потвърждава, е свързан с мотивите, които може да събере контролният орган, с групата потребители, които евентуално биха могли да бъдат засегнати.
В Закона за защита на потребителите е предвидено, че КЗП има право да изиска от търговците или рекламните агенции да оповестяват за своя сметка публично влезлите в сила актове за нелоялни търговски практики и констатирани по надлежния ред нарушения. „Имат право, но никога не се е случвало и нямам представа защо не се прави. Това, според мен, би дало много по-силен ефект за преустановяване на злоупотребите отколкото глобите, които не представляват особен проблем за някои от санкционираните“, коментира още Габриела Руменова.
Той е печелил 8 пъти игрите на ума „Последният печели“ по БНТ, а тя веднъж. В битката на градовете в предаването се срещат един срещу друг. Семейство Теневи – колегата Десислав Тенев и съпругата му Мария Тенева са страстни почитатели на куизните..
Доскоро се знаеше, че във въздушната отбрана на София по време на Втората Световна война участие вземат четирима летци от Стара Загора. Истината обаче е, че те са били петима. Името на забравения, пети герой, е Михаил Койчев Банов. Роден е на 13..
Този петък в предаването „60 минути повече Lifestyle“ избрахме темата за капсулните колекции -какво означава това и как преди седмица дизайнерът Соня Карпов представи свои проект с името "Моето френско аз", вдихновен от стила на журналиста Кристина..
На днешния 4 април светът поглежда към онези, които са безмълвни, но са плътно покрай нас, хората. Радват ни се, когато се приберем у дома, дори и да били самички и без храна през целия ден. Правят и пакости, а понякога техните господари решават, че..
Казанлък отново ще бъде домакин на единственото по рода си събитие в България – XIX Международен конкурс по съвременно лютиерство, информират от пресцентъра на общината. Организиран съвместно от Община Казанлък и Националната лютиереска..
Гергана Станчева е на 28 год., „Мисис България 2022". Извън светлините на прожекторите, обаче има лична история, която споделя в ефира на Радио Стара Загора. Преминала е през анорексия и булимия, както и при трудности при забременяването. Има..
Атанас Лазаров е собственик и управляващ директор на Агенция за публични комуникации с над 20 години опит. Носител на престижната награда “Човек на 21 век”, която му е връчена през 2013 от тв легендата Иван Гареловв Резиденция Бояна. 2018 е обявен за..
В Международния ден на театъра Райна Антонова от Регионалния исторически музей разгърна страниците на културната история на Стара Загора за да ни върне в 1883 година, когато Ученолюбивото дружество организира първото театрално представление в града..
Третокласници от Пето основно училище "Митьо Станев" в Стара Загора се запознаха с духовите инструменти и тяхната история. Инициативата е на Общинския духов оркестър и се провежда за втори път пред началните класове, като целта е да се представи..
"Светът е нашата песен!" е нов музикален проект по идея на Александър Симеонов от група „Strykers“. Стилът е мелодичен хард рок, който ни напомня да сме отговорни към природата. Музикантите от група „Strykers“ винаги са се водили от идеята за..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net