Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Четири дебюта на премиерата на „Дон Жуан“ в Миланската Скала

Ла Скала - Милано

На 6-и май завесата на Миланската Скала тържествено се вдигна за премиерата на операта „Дон Жуан“ на Моцарт. Имах удоволствието да присъствам на вълнуващ спектакъл, който отбеляза четири музикални дебюта!

За първи път на миланска сцена дирижира музикалният директор на Парижкия оркестър Пааво Ярви. Обявен за музикално лице на 2016 г. и носител на две награди “Грами”, естонският маестро ни възхити със своята енергия и прецизност в изпълнението. Както при откриването на сезон 2011/2012 г., и този път режисурата на спектакъла беше поверена на Робърт Карсън. Всяка продукция на канадския режисьор прилича на ревю на Джорджо Армани, в което интелект, ирония и елегантност се редуват като модели в колекция, коментира италианската преса. Висока оценка за модерния поглед на Карсън – огледала, завеси и чувство за динамика на сцената. Отсъстваха и критики към вече утвърдените в Ла Скала Майкъл Ливайн и Бригите Райфенстул и техния избор на сценография и костюми.

В ролята на Дон Жуан проследихме дебюта на сцената на миланския театър на считания за един от най-елегантните баритони в музикалния свят – Томас Хемпсън. Независимо от отделни неточности, американският талант ни очарова със силно сценично присъствие и артистичност. Бях изключително напрегнат! Всички добре знаем колко взискателна и същевременно подготвена е публиката на Миланската Скала, споделя Хемпсън. И още един дебют – Хана Елизабет Мюлер беше в ролята на Донна Анна. След силни музикални сезони в Щатсопер в Мюнхен и в Метрополитън, Мюлер се отличи с ясна дикция в изпълнението. Липсата на очаквания драматизъм не успя да засенчи изявата на един от изгряващите тенори в опери на Моцарт – Бернард Рихтер, който бе Дон Отавио. Започнал кариера на актьор с паралелно обучение на пеене във Варшава и Дрезден, Томаш Конечни перфектно изпълни ролята на Командора. Заслужени аплодисменти и за дебюта в Миланската Скала на Анет Фрич, която беше Донна Елвира. Към великолепната изява в ролята на Графинята в “Сватбата на Фигаро” на Фестивала в Залцбург през 2016 г., немският сопран добави още една силна интерпретация и заслужи овациите на присъствашите в залата. Аплодисменти и за зетя на Дон Жуан – Лепорело! Така италианските медии се обърнаха към един от най-ценените бас-баритони – Лука Пизарони, който не в операта, но в живота е женен за дъщерята на Томас Хемпсън. Обичаният италиански изпълнител ни въодушеви със своя мощен глас и перфектна дикция. След силни участия в Ла Скала с “Бохеми” и “Любовен еликсир” през 2015 г., Матия Оливиери бе един великолeпен Мазето, а в ролята на Церлина имахме удоволствието да видим сопрана Джулия Семенцато.

Премиерата на "Дон Жуан" беше един спектакъл, който дълго ще се помни от ценителите на оперната музика, така, както се помнят имената на българските таланти, блеснали в шедьовъра на Моцарт на световната музикална сцена – Анна Томова-Синтова, Аленсандрина Пендачанска и незабравимия Николай Гяуров.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!