„Създавайки яхтите си сме умували всеки детайл, как да го направим, с какви материали, как да ги намерим, от къде. Беше много трудна задача навремето. Важното е, че накрая се получи добър резултат. Първите лодки направени от мен не бяха сполучливи. Трудности много. Нямаш познанията. Нямаш умения. Постепенно качеството се подобряваше. Моят брат много държеше на професионалното изпълнение. Той много обичаше компаниите. Това е неговата яхта. В негова памет направих това плаване. Беше много горд, защото каюткомпанията, колкото и да е малка има помещения за всичко. Десет души могат са се съберат около масата. Да седнат и да си говорят сладки приказки. Яхтата има три отделни спални. Във всяка могат да легнат по двама души. Едната кабина е на носа, а другите две са симетрични в кърмата. Обикновено на яхти с този размер има само две кабини.” Разказва самотният мореплавател д-р Васил Куртев, броени часове след завръщането си във Варна с яхтата "Одесос". Околосветското му пътешествие, започна на 5 август 2015 година. За това време 80-годишният морски вълк е преплавал над 25 000 морски мили. Той е трикратен носител на наградата "Златен глобус" на фондация "Кор Кароли". Призът се връчва за най-добро българско морско ветроходно постижение. Първият печели през 1982 г. за обиколка на Черно море с яхтата "Норд". Две години по-късно е отличен и за участието си в "Остар" със същата яхта. През 2010 г. енаградата му се присъжда за плаването от Каварна до Нюпорт, Роуд Айлънд за периода 1 август 2009 г. – 26 юни 2010 г. с яхтата „Бизоне”.
Пресичате Атлантика за четвърти път. Плаването е вече зад гърба Ви. Кой беше най-трудният преход, кои бяха най-мъчителните мигове, най големите страхове?
Последният етап изненадващо се оказа най-труден за мен. Втората част на Индийския океан, където имаше непостоянни ветрове, слаби, трудно вървеше. Един от последните етапи от Шри-Ланка до влизането към Суец ми отне 44 дни. Това е най-дългият преход в живота ми. Предният, преди години беше 41 дни, когато пресичах Атлантическия океан. Особено трудно беше в Червено море. Пак така. Няма вятър или пък има вятър, но има чести шквалове със силен, внезапен вятър. В Червено море имаше почти непрекъснато насрещен вятър. После спира. Няма вятър. Стоиш на едно място. Има течение, което те дърпа назад. Голям трафик. За самотен мореплавател е наказание. Имах много неприятности. Ветрилото ми се скъса от един шквал. Вярно е, че всичките ми ветрила са стари. Купени са втора ръка. Това, което се скъса беше ново, но и него съм го използвал петнайсет години, така че и то се брои за старо. Скъса се. Подших го. Залепих му лепенки. Втори път се скъса и беше непоправимо.
Имаше ли моменти, в които да съжалявате, че сте тръгнал на това изпитание?
За мене не беше самоцел да пътувам сам. Аз исках да го направя. В края на живота ми да обиколя земята. Защото целият ми живот е преминал в строене на яхти и плаване с тях. Иначе щях да чувствам, че нещо не съм довършил в живота си. Трябваше да сложа едно капаче отгоре. Да обиколя земята.
Щастлив ли сте?
Много. Върнах се вкъщи жив и здрав. Яхтата е тука. Както казах тя е на моя брат и аз направих плаването в негова памет. Племеникът ми беше любезен и ми даде яхтата на баща си. Осъществих плановете си.
Непредвидените трудности в океана възпитават друго отношение, друго поведение, други реакции. Какво прави един яхтсмен, когато всички обстоятелства са против него?
В първия момент те обвзема ужас. Питаш се, какво ще правиш от тук нататък. При мен се случи няколко пъти. На ветровия автопилот в Атлантическия океан се счупи рулят и долната част изчезна. Нито можех да хапна, нито да си почина. Питах се, какво мога да направя. Успях да се справя. Моят брат беше сложил на тази яхта електронен автопилот. Скъп уред. Аз му нямах много доверие, но като се случи така го включих. Преди това го бях изпробвал при слаб вятър. Изтърваше курса и започваше да пиука. Все едно ми каваше, че има проблем. Решавай го! Но при създалата се ситуация ме спаси...
Големите български постижения в яхтеното плаване около света са няколко. Какво искахте да докажете на себе си и на другите с това плаване?
С натрупания опит получаваш увереност, че можеш да го направиш. Попадал си в различни ситуации. Справял си се. Явно можеш. Няколко пъти съм казвал, като ми кажат, че това е океан: Е, океан...Океанът и той е вода. Който е плавал достатъчно и в Черно море ще се справи. Още веднъж ще подчертая, че не съм си поставял задача да правя рекорди или да плавам сам. Тръгнах с друг. Наложи му се да се прибере. Нямаше кой. Появи се желаещ, много искаше, но направихме един преход и се отказа. Върна се. Известно е, че веднъж съм пресичал океана сам. Аз бях подготвен.
Цялото интервю на Матей Тодоров с д-р Васил Куртев, чуйте в звуковия файл:
PIZZZA е една от най-обичаните групи на българската ъндърграунд сцена, а 26-годишната ѝ история я прави и една от най-дълголетните. Съставът ѝ към момента включва Кобо (китара), Кайо (бас), Рамбо (барабани), Витко (тромбон) и Явката (тромпет), а Каската, който до скоро беше фронтмен, вече не е част от бандата. За съжаление се наложи да се разделим..
Студент на Варненския свободен университет /ВСУ/ представя оригинален шрифт на Международното триенале на типографията в Полша. Шрифтът е наречен VFU (Visionary Font Ultra) и е изработен от студента от трети курс в специалност "Графичен дизайн" Володимир Федотов . Той е един от тримата представители на България, избрани за участие в..
Прототип на сензорна витрина за плодове и зеленчуци, която се управлява с помощта на изкуствен интелект, е единият от двамата победители в пилотното издание на иновативната образователна програма GEN I: Иновация Генерация на Schwarz IT България. Тя е разработена от екип от четирима студенти от Икономическия университет и Висшето военноморско..
С нови камбани ще посрещне Великден храмът „Възнесение Господне“ в Суворово. За около месец местните жители са събрали близо 19 хиляди лева, които ще стигнат за изработването на три камбани. В края на миналата година става ясно, че камбаната на храма е спукана. Църковното настоятелство търси съдействие от кмета Данаил Йорданов и..
Пазаруването в магазини на големи хранителни вериги е всекидневие за много хора у нас. Във всички варненски квартали вече има такива супермаркети, които много хора ползват като квартален магазин – не за да пазаруват на едро, а за да си купят продукти, с които да приготвят вечерята след работа. След работа са и най-натоварените часове в..
Увеличаване на всички пенсии, приемане на закон за възрастните хора, който ще даде възможност за социална защита и предпоставка за европейско самочувствие и достоен живот на пенсионерите, безплатни здравни грижи и обслужване в съответствие със стареенето, понижаване цените на лекарствата за пенсионери и инвалиди. Това са част от исканията на..
Разкриването на участъци на полицията и на пожарните служби на територията на курортните комплекси ще даде по-голяма сигурност за безопасността на туристите, които почиват в тях. Това каза в предаването „Новият ден“ Красимира Стоянова от Сдружение „Българска хотелска асоциация“. В курортите край Варна такива участъци има само в к.к. „Албена“,..