Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Интимни фотографски етюди в търсене на деликатността“ - изложба на Димитър Дачев

Изложбата представя творби създадени в период от десет години в жанра на GLAMOUR фотографията. Можете да я разгледате до 20-ти август в центъра на Варна в магаин за фотографски материали на булевард "Княз Борис I"  номер 64.

"GLAM" означава вълшебство, обаяние, привлекателност, разкош. Развитието на този жанр е обусловено от наличието на многобройните лъскави списания. За разлика от модната фотография, където акцентът е предимно върху дрехата, "GLAM" стилът зависи изцяло от вижданията на самия фотограф. Главното при него е акцентът на автора върху модела, изцяло върху неговата външност, а не върху дрехата, фона или обстановката. Затова и в повечето случаи елементите на фона, облеклото и аксесоарите се явяват просто допълнение към красотата и чара на модела.

Димитър Дачев е разпознаваем с работата си върху редица музикални клипове, между които "Двама" на Джанго Зе, "Безкрайност" на Мария Грънчарова, видеo клипове за Music Idol, Любена Нинова, Искра Милкова - вокален педагог в X-factor, автор е на мултимедията в проекта "Живот като на кино" на Мариета Ценова и Деси Тенекеджиева. Работи върху документални филми за музикални фестивали, политически кампании, рекламни кампании и др. Участва в изложбите НЕОХРАНЯЕМА ЗОНА, Contempo, Българска фотографска академия „Янка Кюркчиева“, сребърен медалист е на FIAP за цветна фотография от Международен фотосалон - Варна.Снимка

Създател е на проекта NAKED MEME, a през 2014 година е отличен от журито на национален конкурс "Хартията в съвременното изкуство" на фондация "Йордан Парушев" за синемаграфията "Tear the paper hair".

"GLAM фотографията е трудна, защото е красива лъжа. Благородна е, защото е комплимент. В торбата с трикове са добро познаване на анатомия, светлина, физика, дори математика. Целта е да модулираш по вътрешен усет елементи, детайли и състояния, да ги разкриеш или скриеш като естетичен еквалайзер, давайки на мозъка на зрителя ремикс, от който той да създаде холограма”, казва Димитър Дачев. С него разговаря Ваня Славова:

- Какво включва изложбата?

-Всъщност това е ретроспективна изложба. Работи, които са от последните десет години. Те са се случвали по различни лични поводи. Кураторите са уловили целия процес на развитие на визуалния ми език.

-Вие от канонаджиите или никонаджиите сте? С каква техника снимате?

-В изложбата ще имате възможност да видите поне три кадъра с телефон. Иначе, ако си говорим сериозно, предпочитам "Сони", но аз не мисля, че камерата е определяща.

-Как така? Най-малкото има различни обективи?

-Ако пак се върнем към различните нива на абстракция на абстракция, нещата, които търся да предам като петно, като структура, бих могъл да ги постигна с каквато и да е камера. Включително и с телефон.

Снимка-В тази връзка обаче не всеки, който снима с телефон е фотограф и може да прави изложби...

-Напротив! Аз мисля, че фотографията е дял от съвременните визуални изкуства и даже не трябва като артисти да се ограничаваме само с нея. Точно това, че днес фотографията е толкова достъпна, се явява най-трудно преодолимото препятствие към създаването на радващи изображения. Защото преди десетилетия, когато фотохимичните процеси са били единственият способ за създаване на изображение, почти всичко такова, дори дефектно, е било радващо окото. В момента летвата е вдигната много по-високо. За да зарадваш окото на зрителя трябва да дадеш много абстрактни пластове. Повече от един технически перфектен образ.

-Да. Това отново е доказателство, че не всеки може да го постигне, макар и да снима с телефон, правейки всеки ден по сто снимки.

-Вижте как технологията е направила селекция на уменията, които са били необходими преди и сега, за да бъде разказана добре една визуална история.

-Добре. Каква е вашата визуална история в тази изложба? Споменахте, че в продължение на 10 години са правени снимките. Има ли някаква линия освен женската красота?

-Това е, да, очевидната линия. Иначе има визуални изразни средства, които чисто емпирично съм откривал, някои неща съм заимствал от стари класици портретисти, които са ми направили впечатление. Харесвам модните течения на 20-ти век като запечатване на движение на коса, любимо изразно средство.

-Да, във фотографията е често срещано, понякога мокра или не съвсем мокра коса.

-Разплакахме един модел точно с цел да веем косата й. Снимка

-Не излезе ли по-интересна снимка с разплакания поглед? Или в този момент не ви беше до снимане?

-Аз съм чувствителен на тази тема и не искам да виждам страдащи хора. Много е евтино да спечелиш зрителски интерес с човешкото страдание.

-А има ли усмихнати лица в този ред на мисли?

-Няма и много усмихнати всъщност.

-Какво е тяхното изражение чисто лицево, не телесно?

-Скъпите неща са недостъпни и моделите ми са скъпи и недостъпни.

-В буквалния или в преносния смисъл?

-И в двата. Хората са ми скъпи и ми е приятно да ги представя по по-интересен и недостъпен начин.

-Какви са вашите модели като личности в изложбата?

-Загадки! :)

Интервюто с Димитър Дачев може да чуете в прикачения звуков файл:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Кремена Димитрова

Кремена Димитрова преди началото на "Златна роза": Фестивалът е най-добрият вариант за моментна снимка на българското кино

17 български пълнометражни и 24 късометражни филма ще се състезават в 43-тото издание на фестивала на българския игрален филм "Златна роза". Емблематичното събитие започва на 16 септември и до 23 септември ще представи във Варна "най-добрият вариант за моментна снимка на българското кино" , подчерта за Радио Варна Кремена Димитрова от Националния..

публикувано на 12.09.25 в 07:00

Ben Christo (THE SISTERS OF MERCY, DIAMOND BLACK): Музиката на 80-те винаги е имало голяма продуцентска стойност

Интервю с Ben Christo (THE SISTERS OF MERCY, DIAMOND BLACK) По малко от две седмици остават до петия алтернативен „REBEL, REBEL“. Тази година той се завръща в София на 13 и 14 септември след две издания във Варна и едно в Пловдив. Големите участници тази година са THE SISTERS OF MERCY и CLAWFINGER. С помощта на организаторите от..

публикувано на 12.09.25 в 06:45

Zak Tell (CLAWFINGER): Хората продължават да са изключително глупави

Интервю със Zak Tell (CLAWFINGER) За пети път „Rpojector Plus“ организират алтернативния „REBEL, REBEL“. Той ще бъде на 13 и 14 септември и тази година се завръща в София на „Vidas Art Arena“ (Колодрума в Борисовата градина), след едно издание в Пловдив и две във Варна. Бандите – HELLION STONE, ЦАР ПЛЪХ, NO MORE MANY MORE, LEK CITY CASE, ALI,..

публикувано на 12.09.25 в 06:35

Steffen Kummerer (OBSCURA, THULCANDRA): Целта ми е автентичността

Интервю с Steffen Kummerer (OBSCURA, THULCANDRA) Немските прог тех дет машини OBSCURA с нов концерт в България, на който ще представят седмия си албум „A Sonication“. Мястото е софийският клуб „Joy Station“. Датата - 19 септември. Бандата ще бъде подкрепена от гръцките трашари SUICIDAL ANGELS и италианските дет легенди SADIST. Със..

публикувано на 12.09.25 в 06:30
Сабина Максимова

Сабина Максимова: За девет години една трета от детските градини са се отказали от еднократните чашки за пиене

В 1/3 от детските градини у нас децата ежедневно използват и изхвърлят чаши за еднократна употреба. Така  ежегодно детските градини у нас изхвърлят над 80 млн. пластмасови чаши .  Цифрите са наистина са плашещи - между 5 и 6 милиона лева струва изхвърлянето на еднократни пластмасови чаши в детските градини. На практика..

публикувано на 11.09.25 в 16:10

Траян Димитров: Историята е колело, което се върти, и събитията се повтарят

Историята е едно колело, което се върти, и събитията в него се повтарят. Това подчерта за Радио Варна и предаването "Новият ден" историкът Траян Димитров. Месец септември е много богат откъм исторически събития, а Варна заема централно място сред тях, допълни Димитров. " В Деня на Съединението княз Александър I Батенберг тръгва от Варна, минавайки..

публикувано на 11.09.25 в 07:30
проф. Миглена Темелкова - председател на Съвета на ректорите

Проф. Миглена Темелкова: Не сме конкурентни на европейските университети

В края на академичната 2024-2025 година заради действащата нормативна база за изчисляване се стигна до шокиращо повишаване на семестриалните такси за платено обучение във българските университети. Имаше реакция както от студентската общност, включително студентски протести, така и от ръководството на много академични институции и от Съвета на..

публикувано на 10.09.25 в 08:05