Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

КЗП разкрива най-честите заблуди при намаления и промоции

Снимка: Архив

Кампаниите за намаления и промоции са характерни в периодите, когато се сменят сезоните и магазините трябва да освободят място за новите колекции. Но те са често използван от търговците прийом за привличане на клиенти при предлагането на най-широка гама продукти целогодишно. Такива акции често предоставят възможност за изгодни покупки с отстъпка от редовните цени на стоките. Понякога обаче търговците си служат с различни трикове и некоректно внушават, че предоставят възможност за пазаруване по-евтино от тях в сравнение с други периоди. За това предупреждава Комисията за защита на потребителите (КЗП) и дава примери за най-честите установявани и забранявани от нея заблуди при провеждането на подобни кампании.

Сред прилаганите от търговците хитрости при сезонни намаления на облекла е поставянето на големи надписи на витрините на магазините с внушителни проценти отстъпки, които обаче се оказва, че важат за много ограничен асортимент от предлаганите групи артикули или за единични бройки. В други случаи не е достатъчно ясно при какви условия потребителят може да се възползва от анонсираното намаление или пък отстъпките не се прилагат така, както са обявени. В последните години десетки подобни практики са прекратени след намесата на контролния орган.

Има и други капани при провеждането на промоции и намаления, които Комисията установява и забранява целогодишно и които могат да се срещнат и по време на сезонните акции. Например, разпространяването на рекламни брошури, в които не са посочени коректно обхванатите от кампанията стоки или пък се дава подвеждаща информация за съществени характеристики на предлаганите намалени артикули.

Наскоро Върховният административен съд потвърди две решения на КЗП за забрана на нелоялни практики на „Хиполенд” АД, свързани със заблуждаваща информация в брошури относно прилагането на отстъпки при  кампании за намаления. В единия случай търговецът е премълчавал, че базовите клиентски карти за 10% отстъпка на ненамалени артикули не важат при покупка на стоки в „Акция” (независимо дали са намалени или не). След проверка на контролния орган търговецът промени рекламното съобщение, като изрично посочи, че преференциите не се отнасят за стоки в акции, промоции, намаления и специални каталози. Втората нелоялна практика е при кампания „Черен петък” – търговецът е отправил анонс „-20% за всички ненамалени бебешки стоки и още много намаления”. Едва при посещение в магазина става ясно, че намалението се отнася само за няколко вида стоки – бебешки кошари, легла, столове за хранене и кола и за още няколко артикула, но не и за всички ненамалени бебешки стоки.

Друга неотдавна влязла в сила след потвърждение от ВАС заповед на КЗП забранява на „Техномаркет” да публикува в промоционални брошури нееднозначна информация за една и съща съществена характеристика на продукти. Конкретното установено при проверката нарушение е, че за даден модел телевизор с цена 229 лв. търговецът е посочил две различни дължини на диагонала на екрана – 20˝ и 32˝. Чак когато потребителят отиде в магазина, разбира че обявената цена е за по-малкия телевизор, а по-големият е значително по-скъп – 359 лв.

Поставянето на послания като „супер цена”, акция”, „промо” и пр. върху етикетите в магазините е още един популярен подход, с който търговците внушават на клиентите, че им предлагат по-изгодни покупки. Само по себе си това не нарушава правата на потребителите в случай, че артикулите се таксуват на обявените цени. Невинаги обаче е така и пример за обратното е друга забранена от КЗП нелоялна практика на „ЛИЛИ ДРОГЕРИЕ” ЕООД. Проверка на контролния орган установи, че търговецът е продавал стоките по-скъпо от обявената „супер цена”. Например, продукт с посочена на етикета цена 9,98 лв. на касата се таксува 10,49 лв. Експертите са категорични, че цената, особено когато се обявява като промоционална, е съществен фактор при вземането на решение за покупка, а подобни на описаните заблуждаващи практики безспорно нарушават икономическите интереси на потребителите. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимката е илюстративна

Във Варна представят резултатите от кампанията срещу вейповете

Постигнатите резултати и планираните дейности в рамките на кампания срещу употребата на вейп “С вкус на зависимост”, организирана от дирекция “Превенции”, Община Варна, ОД на МВР – Варна и РУО – Варна, ще бъдат представени на 5 март (сряда) от 14:00 ч. в Концертната зала на Младежкия дом. По време на събитието ще бъдат отчетени и наблюдаваните..

публикувано на 04.03.25 в 10:16

Екопаркът във Варна отмени честванията за Тодоровден тази година

Университетската ботаническа градина - Екопарк Варна, е затворен за посещения от 3 до 20 март, включително. Тазгодишното честване на празника Тодоровден там ще бъде отменено, съобщиха от Екопарка. Причината - забавяне на строително-ремонтните дейности по подмяна на магистрални водопроводи, минаващи през територията на градината. Университетските..

публикувано на 04.03.25 в 09:49

Изплащането на пенсиите започва на 7 март

Изплащането на пенсиите през март тази година чрез пощенските станции ще започне на 7 март (петък) и ще завърши на 20 март (четвъртък). Преводите на сумите за мартенските пенсии по сметките на пенсионерите, които получават парите си по банков път, ще бъдат извършени на 7 март 2025 г. На 6 март на всички правоимащи лица ще бъдат изплатени паричните..

публикувано на 04.03.25 в 09:32

Производителите на олио масово затварят заводи - няма слънчоглед

Производителите на олио у нас затварят масово заводите си , това коментира за Радио Варна Яни Янев – председател на Асоциацията на преработвателите. Причината е в липсата на суровина. В България мощностите за преработване за слънчоглед в олио, белено семе и шрот са за над 4 млн. тона на година, а дори и в най-добрите земеделски години..

публикувано на 04.03.25 в 09:30
Снимката е илюстративна

"Чистотата" в Провадия от частна отново става общинска дейност

"Чистотата" в Община Провадия отново да стане общинска дейност. Това е заложила в програмата за тази година местната администрация.  Очаква се след преминаването на тази функция от частни отново в общински ръце, от 2026 г., да се спестяват около 30 % от цената ѝ. За да се реализира този процент икономия в перспектива,  в бюджета за т.г. са..

публикувано на 04.03.25 в 09:06

Високи температури и малко дъжд очакваме през март, на осми времето ще бъде хубаво

По-топъл от обичайното ще бъде месец март тази година. Това са очакванията на метеоролозите, обобщи Венета Тодорова от филиал Варна към Националния институт по метеорология и хидрология. Под климатичните норми ще бъдат валежите през месеца - 40-50 литра на квадратен метър. Най-високата температура, която очакваме през март, е до 25-27 градуса, а..

публикувано на 04.03.25 в 09:05
Снимката е илюстративна

В Добрич организират Обществено обсъждане заради синята зона

Община Добрич публикува за обществено обсъждане новото си предложение за разширяване на обхвата на зоната за платено паркиране в областния център. Припомняме, че преди месец кметът на Община Добрич обяви, че оттегля първото си предложение поради предизвиканото масово недоволство сред жителите на града и се работи върху ново, което да е съобразено..

публикувано на 04.03.25 в 08:36