Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Музикантът Йордан Данев: Винаги има поне още едно решение, което е по-добро

| обновено на 15.11.17 в 16:44

Йордан Данев е от музикантите, които работят тихо, без излишен шум около себе си, но системно и целенасочено, и с интересни идеи. Не е фен на станалото задължително, като че ли, "фейсбук говорене" и това донякъде го "скрива" сред изобилието от музикална продукция. И въпреки че е акордеонист с дългогодишен корепетиторски стаж, в последните години все по-често се радваме на творчеството му като аранжьор и автор на музика. И в двете има немалък опит вече - писал е за много танцови постановки, негови композиции се свирят от различни ансамбли в страната, някои слушатели може би ще си спомнят участието му в някога съществуващото трио "Нестинари" (Николай Йорданов - пиано, Йордан Данев - акордеон, Петър Станков  гайда), преди година участва в проекта "Музика в портрети" на Оркестъра за народна музика на БНР, има един записан албум  с група "Лот Лориен" и десетки аранжименти за певци и инструменталисти в областта на българския фолклор. 
В предаването "Срещи в 7/8" направихме премиера на неговата композиция "Мечтание", което бе повод и да разкажем за една малка част от музикалния му път до този момент. 
Цялото интервю и музиката чуйте в звуковия файл. 

Йордан Данев(...)

Кое е твоето истинско "Аз" - акордеонът или композирането? 

По-скоро творческата работа. Тя ме държи по-буден, в търсене, докато акордеонът си остана по-периферно занимание, но... все пак си ми е инструментът. Творческата работа е много интересен процес, постоянно ограмотяване в нови неща... 

Тази несигурност, която я има във всеки автор, поне така си мисля, как се преодолява? "Това ли е точно, което искам?", "Абе, хубаво звучи, ама ми се иска някой друг да го чуе..." Има го този момент, нали? 

Да, определено. Не толкова като композиция, колкото като реализация на композицията - като звук, като баланс, като мащабност, дали е постигнато това, което е търсено. Няма край тази игра, няма край... Който се вълнува от тези неща, докато диша ще го прави, и винаги ще е в търсене, и в съмнение, важното е човек да трупа опит. Да надгражда и нещата да се получават все по-добре. И да има възможност 
 първо да ги реализира, и да ги представя. Реализацията не е малък проблем. 

Ти казваш "игра" на композирането ли?

Да. 

Когато композираш обаче, ти знаеш, че това са "верните ноти". 

О, да, определено. Не е сериозно, ако не си сигурен в това, което пишеш. Човек трябва да знае какво прави. Естествено понякога му се получава по-добре, понякога не чак толкова добре. Винаги има поне още едно решение, което е по-добро. 

А когато е минало време?

Тогава малко моментът е сложен с възприятията. Обикновено при мен нещата, които съм правил в предишни моменти, минат ли 2-3 години, изглеждат ми малко лековати. Но мисля, че е нормален процесът. Това е добре, че ми изглеждат по този начин, защото иначе си спрял. 

"Мечтание" - ние загатнахме в началото на разговора за тази пиеса, която ти представи с Оркестъра за народна музика на БНР миналата година. Но сега я реализира като самостоятелен проект. 

Тази пиеса се появи на бял свят вследствие на поканата от страна на БНР да участвам в проекта "Музика в портрети". И това което бях направил за оркестъра, го реализирах студийно. Мога да спомена хората, които записваха - Николай Докторов (кавал), Алексей Енчев (гайда), Симеон Симеонов (гъдулка), Калин Момчилов (акустична китара), Божидар Бенев (цигулка), Даниела Казакова (виола) и Борис Казаков (бас).



Какво промени от партитурата, която написа за ОНМ на БНР и тази, която сега ще чуем?

 Чисто технически няма никакви промени, нотите са същите. Просто партиите на гъдулките бяха изсвирени и от цигулка. Това е разликата. 

А онова "мечтание" преди година и това "мечтание" сега, едно и също ли са?

(смее се) Мисля, че да. За една година не се е променило много в главата ми. Но аз така или иначе като съм поставял това заглавие, не съм имал нищо конкретно. Просто мечтанието като...

Композиция...?!

Ами, да. То е много индивидуално, всеки човек си има мечти - някои са по-реални, други са нереални. 

Само за реалните ли пишеш музика? 

Не, хубаво е човек да излиза малко от реалността. Мисля, че няма нищо лошо от време на време да си помечтае. А няма и нищо лошо някои от мечтите да се сбъдват. Това ни води напред. Идеята е музиката да ни изкарва извън реалността. Да ни вкарва в някакъв друг свят.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Емилиян Ялъмов, неговите лакърдии и... вечната любов към морето

Емилиян Ялъмов, авторът на видео подкаста "Лакърдии от кокпита",  е морски човек - с всички нюанси на това определение. Любовта към морето идва още от детските му години, когато гледа с възторг "Васко да Гама от село Рупча". Залепяхме се пред малкия екран и гледахме. Може би от там тръгна това мое влечение, коментира за Радио Варна Ялъмов. Вече..

публикувано на 23.05.25 в 07:15

Виенският Моцартов оркестър с концерт на 31 май в София

Един от най-известните класически оркестри в света Виенският Моцартов оркестър ще зарадва българската публика с величествен концерт на 31 май тази година в зала 1 на НДК, по покана на "BGTSC". Музикантите в състава му се посвещават изцяло на произведенията на най-уважавания представител на Класическия период – Волфганг Амадеус Моцарт. Репертоарът на..

публикувано на 22.05.25 в 07:30

Абитуриентът Николай Костадинов: Успехите са важни, но не бива да са самоцел

Абитуриентът Николай Костадинов е носител на награда "Варна"   в системата на предучилищното и училищното образование - в областта на хуманитарните науки. Николай е ученик от XII клас в Математическата гимназия "Д-р Петър Берон“. Още докато е в V-VI клас, започва да се състезава, тази година завоюва две първи места на областните кръгове на..

публикувано на 21.05.25 в 15:00

Абитуриентката Невяна Пенкова: Винаги съм искала да бъда на сцена

С вълнение преди абитуриентския си бал и в навечерието на изпитите е дванадесетокласничката Невяна Пенкова от Детско-юношеския театър "Златното ключе".  Винаги съм искала да бъда на сцена, категорична е тя. Допълва, че винаги ѝ е бил интересен анализът на персонажа, неговият вътрешен монолог. Невяна ще кандидатства в  Националната академия за..

публикувано на 21.05.25 в 07:35

Илиян Илиев: Участниците в "Лист по лист" спасиха 88 хиляди дървета за 25 години

От 20 до 23 май т.г. Общественият център за околна среда и устойчиво развитие (ОЦОСУР) - Варна организира поредна кампания "Лист по лист" (ЛхЛ) за събиране и предаване на хартия, подходяща за рециклиране.  В 25-годишната история на инициативата  с мото "Предавай и спасявай!"  са работили повече от 50 доброволци от 8 държави.  "За четвърт..

публикувано на 20.05.25 в 14:58

Десислава Мусинска от ВВМУ е победителят в националния конкурс "FameLab"

Курсант Десислава Мусинска, първокурсничка от Висшето военноморско училище "Н. Й. Вапцаров", е победителят в националния конкурс "FameLab" и ще представи България на световния финал в ЦЕРН.  Десислава учи "Корабоводене" и ще представи България в Швейцария през ноември, като премери сили заедно с победителите от още редица държави от Европа, Азия,..

публикувано на 20.05.25 в 08:15

Chris Caffery (SAVATAGE, TSO): Чрез музиката хората осъзнават, че всички сме просто хора

Интервю с Chris Caffery (SAVATAGE, TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA) SAVATAGE са от онези групи, които през 80-те и 90-те години на миналия век дефинираха звука на американския прогресив метъл. 24 години след последния си албум „Poets and Madmen“ SAVATAGE се завръщат към активна дейност. Групата тръгва на турне, за съжаление без Jon Oliva, който има..

публикувано на 19.05.25 в 08:15