Върховната административна прокуратура /ВАП/ е оспорила в съда поскъпването на водата в 16 града в страната, съобщиха от прокуратурата. Оспорването касае и цената на водата във Варна.
Според прокуратурата, от Комисията за енергийно и водно регулиране са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила.
Ето какво съобщават още от ВАП:
"По силата на изричната норма на чл.14, ал.1 от Закона за енергетиката /ЗЕ/ комисията провежда процедура за обществено обсъждане със заинтересованите лица при изготвянето на общи административни актове, предвидени в този закон и в ЗРВКУ, както и по други въпроси от обществена значимост за развитие на енергийния сектор и на В и К сектора.
Известно е, че В и К услугите имат всеобхватен характер, обуславящ и повсеместното им ползване. Макар в регулаторната функция на КЕВР да не се включват конкретните стойности по договорите между В и К оператори и клиенти, то решенията на административния орган са определящи за съдържанието на тези правоотношения. Ето защо единствените време и място, когато и където заинтересованите лица /в частност крупните групи потребители на територията, на която оперират изброените дружества/ могат да представят засягането си, са пред КЕВР. Обществено обсъждане в административното производство не е организирано.
По нататък, в хода на процедурата от КЕВР доводи на участници в откритото заседание са приети за основателни от административния орган, но внесените не само съществени промени, но и нови моменти в проектираното решение са представени и приети единствено на закритото заседание на комисията, без да е предоставена възможност за искания, бележки и възражения на други лица.
На следващо място, при вземане на решението е разкрито противоречие с материалноправни разпоредби.
Според Наредбата за регулиране на цените на водоснабдителните и канализационните услуги цената се определя по формула, в която присъства показател И - инфлацията за периода от влизането в сила на утвърдената цена за първия ценови период до датата на изчисление на изменението, която влияе върху разходите на В и К оператора.
В конкретните изчисления от КЕВР е използвана информацията от интернет-страницата на НСИ за индекс на потребителските цени /ИПЦ/ - месечна инфлация през 2017 г.
Данните са приложени незаконосъобразно от административния орган. От характера на сведенията, публикувани от НСИ е видно, че обсегът на ИПЦ е несравнимо по-голям от инфлацията, която влияе върху разходите на В и К операторите. Затова не е случайно, че видовете разходи, върху които влияе инфлацията, съотв. начисляването на инфлация само върху тях не намират реално описание и в материалите по административната преписка, и в други актове, произхождащи от КЕВР.
По посочения начин от комисията директно е пренебрегната императивна правна уредба.
Не на последно място, при издаване на решението от КЕВР е допуснато противоречие с целта на закона, пряко произтичащо от несъобразяването с нормативните изисквания, фиксирани по-напред.
Така е, защото с преждеописания подход комисията на практика се съгласява да не спази закона, за да осигури спокойното повишаване на съответните цени. Подобна ситуация не е в унисон и с основните цели по чл.4 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги /ЗРВКУ/, и с основните, ръководните начала за дейността на независимия държавен орган, чиято дейност се осъществява по силата на закона въз основа на независимост, безпристрастност, професионализъм, почтеност, последователност, публичност и прозрачност /според чл.10, ал.3 ЗЕ/. Създадено е положение на предопределеност, тъй като производството е реализирано в обстановка на сигурност, че цената на В и К услугите неминуемо ще се повиши. Нещо повече - стореното по настоящия случай, при неспазените нормативни задължения се отдалечава твърде и от друг първостепенен принцип на административния процес - на съразмерността по чл.6, ал.1 от Административнопроцесуалния кодекс, обвързващ административните органи, на първо място, да упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо. А игнорирането на общественото обсъждане е в пряко противоречие както с целта по чл.4, ал.1, т.6 ЗРВКУ за балансиране интересите на В и К операторите и на потребителите, така и с принципа на чл.7, т.3 от с. з. за защита на интересите на потребителите.
В същата насока от ВАП е установено и несъблюдаването на правилата за документално оформяне на произнасянето на комисията и по-специално на чл.13, ал.4 ЗЕ, според който начинът на гласуване на всеки гласувал и мотивите на всеки гласувал против се отразяват в протокол към решението /тези правила са доразвити в устройствения правилник на КЕВР/.
От ВАП не е подминато и процедирането на административния орган при определяне на т. нар. „социална поносимост на цената на В и К услугите“, която /по смисъла на ЗРВКУ/ е налице в случаите, когато тяхната стойност, определена на база минимално месечно потребление на вода за питейно-битови нужди от 2,8 куб. м. на едно лице, не надхвърля 2,5 на сто от средния месечен доход на домакинство в съответния регион.
При тази дейност от КЕВР са отречени данните от изследването „Наблюдение на домакинските бюджети“ и са приети данните от изследването „Статистика на доходите и условията на живот“, което не е публично достъпно и затова всички, извън членовете на комисията са в невъзможност да се запознаят със съдържанието му.
Преди това още през 2015 г. от КЕВР е направено сравнение и е установено, че изследването „Статистика на доходите и условията на живот“ „…значително ще увеличи размера на социалната поносимост на цените на В и К услугите…“ и същите данни „…на практика неутрализират ефекта от намаляването на размера на социалната поносимост от 4 на сто на 2,5 на сто, извършен с промените в Закона за водите от 2015 г.“
От своя страна, ВАП констатира, че разликата е главно във фактора „териториални нива на домакинствата“. От тази гледна точка, приложимо е изследването „Наблюдение на домакинските бюджети“, защото с по-ниско ниво на социалната поносимост се обхващат повече домакинства, а въвеждането на тази уредба е извикано именно от нуждата да се минимизират слоевете от населението, за които цените са непосилни. И всичко това е, защото критерият за социална поносимост е отреден за отчитане на ефекта върху потребителите, а не само върху В и К операторите на фона на нормативната регламентация, че водата за питейно-битови нужди е основна жизнена потребност по смисъла на Закона за социалното подпомагане.
В ползваното от КЕВР изследване „Статистика на доходите и условията на живот“ данните за доходите са по-високи с около 50% спрямо доходите от изследването „Наблюдение на домакинските бюджети“ /а според НСИ по-голяма е и максималната грешка/. Това процедиране, чисто аритметически обуславя по-висок размер на социалната поносимост, респ. осигурява облекчено и безпроблемно завишаване на визираните цени, вкл. и за в бъдеще. И така конкретно за региони Силистра, Монтана, Шумен, Сливен, Кърджали, Враца, Бургас образуваните цени надхвърлят прага на социалната поносимост или са близо до него.
По разкрития начин от КЕВР с подмяната на смисъла на въпросната информация се утежнява положението на потребителите.
В контекста на отразеното, показателна е нагласата на административния орган непременно да увеличава цените на В и К услугите.
С описаните аргументи Върховна административна прокуратура протестира пред Административен съд - София град с искане за отмяна на решението на КЕВР от 15.12.2017 г. за повишаване на цените на В и К услугите."
Във връзка с провеждането на Маратон Варна на 11 май 2025 г. (неделя) ще бъде въведена временна организация на движението по бул. „Приморски“ и бул. „Княз Борис I“. Промени ще има и в маршрутите на част от автобусните линии в града. Мерките целят осигуряване на безопасността на участниците и нормалното протичане на мащабното спортно събитие. Община..
През нощта облачността ще намалее, ще бъде почти тихо. След полунощ ще се образуват мъгли. Минимални температури 5°-10°, за Варна 7°. Утре денят ще започне с предимно слънчево време, но следобед ще се развие купеста облачност, на изолирани места ще превали слаб дъжд. Вятърът ще е слаб до умерен от югоизток, само в Лудогорието и по поречието на Дунав ще..
Водолазите от клуб „Scuba4stars“, както и представители на туристическо дружество „Родни балкани“, организираха днес мащабна почистваща акция на разстояние 20 метра от кейовата стена на Морска гара – Варна. Те извадиха от морето, в рамките на пролетното почистване, организирано от община Варна , тротинетки, рибарски столчета и гуми, както и..
Министерският съвет публикува във профила си във Фейсбук клип , с който защитава цивилизационния избор на България да е член на ЕС и да приеме еврото като официална валута. Това става след като снощи президентът Румен Радев изненадващо обяви в обръщение към нацията, че ще внесе в парламента искане за провеждане на референдум "за" или..
Симеон Иванов от Варна е носителят на Голямата награда от Националния литературен конкурс "Петя Дубарова". Церемонията от 28-ото издание се състоя снощи в Морското казино на Бургас, съобщи БНР Бургас . Симеон е на 18 години, ученик от Пета гимназия с преподаване на чужди езици (ГПЧЕ) "Йоан Екзарх". Той е част от литературния клуб "Касталия"..
Днес ще е облачно с валежи от дъжд които до обяд ще са интензивни в Югоизточна България с по-значителни количества. Следобед валежите ще намалеят и до края на деня навсякъде ще спрат. Ще духа умерен вятър от изток-североизток, който до вечерта постепенно ще отслабне. Максималните температури чувствително ще се понижат и ще са предимно между 11°..
Протест и шествие в защита на животните ще се проведе във Варна на 10 май, събота. Началото е от 11 часа до сградата на Община Варна. Шествието ще премине през бул. "Сливница", пешеходната зона на бул. "Княз Борис I" и площад "Независимост", съобщиха организаторите. Те настояват за спешни промени в Наказателния кодекс и искане за ефективни присъди за..