Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Адриана Чернин – изгубена в безкрайността на орнамента

БНР Новини

СнимкаДо 10 март наскоро откритата софийска галерия „Структура“ предлага на вниманието на своите посетители изложбата на Адриана Чернин „Отклонения“. В нея могат да се видят съвсем нови творби, създадени специално за пространството на галерията. То много ме вдъхнови с архитектурната си цялост. От една страна има характер на зала, от друга –на индустриално хале, и всичко това в сърцето на столицата. Когато го видях, усетих, че трябва да създам творби специално за него – казва авторката.

Адриана Чернин е родена в София. През 1997 г. завършва Университета за приложни изкуства във Виена, където живее и работи в момента. Организирала е самостоятелни изложби в Линц, Виена, Кьолн, Висбаден, Кремс, Бон, Париж и в Музея за съвременно изкуство в Масачузетс, САЩ. Работи с престижната виенска галерия “Пространство за актуално изкуство Мартин Янда”.

В настоящата изложба „Отклонения“ Адриана Чернин е фокусирала креативността си върху орнамент, който произхожда от арабската архитектура. Ето какво разказва авторката:




Снимка

Преди четири години Музеят за приложни изкуства във Виена „МАК“ се обърна към мен с молба да погледна оригинален фрагмент от минбар на джамия в Кайро. Минбар е вид амвон в джамията, където имамът се качва и произнася проповедта. Орнаментът датира от XIII век. През XIX век цялата постройка е била разрушена и различни части от нея са попаднали в западноевропейски колекции. Някои от тези части са попаднали в „МАК“ във Виена. Поканиха ме да видя орнамента, тъй като през последните години се бях занимавала с такъв вид геометрични орнаменти. Това, което ме интересуваше в началото, беше липсващата решетка на този орнамент. Опитах се да му върна завършения вид, представата за това как е изглеждал в оригинал.

В началото на своята кариера Адриана Чернин твори в областта на видеото и рисунката. В последствие се съсредоточава предимно върху втория жанр. Рисунката, както и картината, са статични медии. При тях наблюдателят е този, който открива нови и нови аспекти – обяснява авторката.

В тази изложба Чернин работи изцяло с орнамента. Въпреки, че е прекрасен, този фрагмент не може да бъде разчупен. Всяка точка е зависима от друга, както и всяка линия, затова не съм го въвличала във взаимоотношения с други елементи – обяснява художничката. Работите са изпълнени с молив, акварел и акрил върху хартия. В изложбата са показани и скици, които провокират безброй варианти за анализ.

Творбата „Автопортрет“ е своеобразно обобщение на цялата експозиция. И тук отново орнаментът е фундамент:

Снимка

Досега бях правила един автопортрет и това е вторият – разказва Адриана Чернин. – Общото е, че и при двата лицето, което би трябвало да изразява психическото състояние или това как изглежда художникът, не се вижда. Тялото е облечено в риза, изградена от този орнамент. Фонът също е създаден от него. Там, където би трябвало да е главата, лицето, има една квази скулптурна форма, която също произхожда от този орнамент и дава впечатление за триизмерност. Донякъде скритият смисъл на автопортрета е авторката, изгубена в орнамента.

В момента Адриана работи върху следващата си изложба във Виенския музей по приложни изкуства „МАК“, където нейните творби ще бъдат изложени редом с оригиналния фрагмент от Кайро. Ще има рисунка на стена, в която ще бъдат монтирани оригиналните части, така че да се види каква е идеята на този орнамент.

Снимки: личен архив



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!