В транспортното планиране във Варна има много грешки, смята живеещият от няколко години в града руснак Дмитрий Галихин, програмист по професия и гражданин по призвание, той изследва градоустройтвото, там където е решено в полза на пешеходците. Така създава страницата си http://bgurban.com/ , където публикува възможни практически решения, приложени в градове по света, които са били блокирани от пътния трафик. Преди всичко неговите причини да избере Варна:
Това за мен вече е дом, харесва ми тук – добър климат, Морската градина, морето. Всичко, което харесват обикновените хора.
Какво Ви впечатлява в пътната обстановка във Варна, обичайният трафик в града?
За съжаление, като във всеки български град, са сбъркани малко приоритетите. Защото навсякъде има много коли, а когато колите са твърде много на едно място, те вече не са толкова ефективни. Когато е сбъркан балансът, хората просто стоят в задръстването, търсят място за паркиране, после паркират на тротоарите. Когато е недостъпна пешеходната инфраструктура, това се отразява на градския транспорт, а той в същото време може да бъде много ефективен за придвижване.
Във Варна ефективен ли е – бърз и редовен?
За съжаление, виждате че автобусите седят в задръстването заедно с колите. По този начин не е ефективен. Трябва обособена лента за градския транспорт.
Това е Вашата гледна точка като гражданин на Варна.
Не, аз просто чета по темата, книги, статии за това какво трябва да направим, за да се справим с проблема.
Т.е. виждате пропуски в градоустройството във Варна...
Да, в транспортното планиране в града има много грешки, които трябва да оправят.
А Вие защо се интересувате от оптимизиране на трафика и изобщо от градската среда?
Като хоби ми е. И просто имам желание да живея в красив, чист и ефективен град. Нещата които правя са и с образователна цел, а може би и някои общински служители ще прочетат моите статии.
За други начини за популяризиране на тези идеи мислил ли сте, защото така на случаен принцип вероятността не е много голяма?
На последното публично обсъждане на бюджета на община Варна подготвих материали и ги предадох на общински служители.
На кого?
Не знам на кого точно, но обикновено там са заместник-кмета и някакви други служители. Аз просто им ги предадох.Вече съм събрал електронните пощи на всички кметове и на други служители в общината. Понякога им изпращам материали, но за съжаление никога не получавам никакъв отговор... Транспортните експерти отдавна са разбрали, че когато правиш пътищата по-широки, провокираш хората да използват кола още повече.
И какво можем да прочетем във Вашия сайт?
Превеждам статии на професионални урбанисти и градостроители от руски на български език. Една последните много добри книги, на които попаднах е на Вукан Вучик „Транспортът в градовете, удобни за живот”. По този начин искам да популяризирам темата, защото както виждам на български изобщо няма подобни материали.
Срещаме се с Вас по време на визитата във Варна на световно известния урбанист проф.Ян Геел от Дания. Той е за втори път във Варна по покана на ВСУ, но се надяваме градската администрация да го покани да работи и във Варна, както това се случи в София. Той е работил и в Москва от 2012 до 2018 г. Бил ли сте в Москва скоро, за да споделите впечатления за промените?За съжаление скоро не съм бил, след тези ремонти. Но планирам през м.май да отида. Като гледам снимки и статии на други урбанисти, които правят анализи на промените, те са много доволни защото сега да си пешеходец не е унижение като човек и можеш да вървиш свободно, тротоарите са станали по-широки, има повече дървета, по-добра свързаност и са направени повече пешеходни пътеки. Има още какво да се направи, но подобренията са значителни.
Безплатни профилактични прегледи за нарушения на слуха организира за четвърта година МУ-Варна, по повод предстоящия „ Световен ден за защита на здравето на ушите и слуха “ или накратко Ден на слуха 3 март. Ц елта на подобни инициативи е да се насочи вниманието на обществеността към грижата за слуха при всички възрасти – универсален скрининг..
27-ото издание на конкурса за домашно вино се проведе на 16 февруари във Варна. Участниците предоставиха над 160 проби, а от тях най-много на червени вина – 68, белите са били 65, а розе – 29. До финалния кръг достигнаха 47 проби, като за най-добро червено вино беше отличен Орлин Банков. Той получи и специалната награда за българския сорт..
София Иванова е ученичка в Националното училище по изкуствата "Добри Христов" във Варна. Св ири на флейта и се занимава с класическо пеене. И през тази година София продължава с успешните си изяви, като заслужи две награди "Златна Лира" в Пловдив по време на ежегодния международен конкурс за музикално, танцово и изобразително изкуство "Орфееви..
Ниското качество на храните в България е по-голям проблем от тяхната висока цена. Това мнение изрази в предаването „Позиция“ на Радио Варна доц. Огнян Боюклиев от Института за икономически изследвания към БАН. Според него, бойкотът на хранителните супермаркети е знак за сериозен проблем в системата. Решението на проблема обаче не е в подобни..
Българите преоткриват позабравените сортове тамянка и димят , особено през пролетта и лятото хората си ги търсят. Навлезе и модерното пенливо вино П ет-нат (съкращение от Pétillant-naturel (естествено пенливо), което вече се прави на много места у нас. Български производители започнаха да правят много качествени пенливи вина по оригиналната..
Бойкотът на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, обявен за днес в цялата страна, няма да има никакъв ефект, ако изключим неговото медийно отразяване. Това коментира в предаването "Пост Фактум" на Радио Варна доц. д-р Михал Стоянов - ръководител на катедрата по "Икономика и управление на търговията и услугите" в Икономически..
Големият проблем не е точно това, че веригата продава на определена цена и стоката достига до нея на четвърта ръка. Проблемът е, че между земеделския производител и веригата има едно звено, което купува с кухи фирми, не плаща ДДС, не плаща данъци, не попада в контрола на държавата. С едни бусове се разкарва една продукция, ако не е рентабилно в..