Финансовото министерство предлага сериозна промяна в определянето на налога им, който в момента е от 10 до 30 лв. за всеки започнат тон товароносимост. Вместо това се предвижда товарните автомобили, които притежават категория N1, да се облагат по същия начин както леките коли, т.е. данъкът да зависи от мощността и годината на производство.
По данни на МВР към средата на април 2018 г. са били регистрирани 308 260 товарни автомобила с маса до 3.5 т от 3550 марки и модели. От тях над 2000 модела имат аналог, регистриран и облаган като лек автомобил.
С новото си предложение финансовото министерство иска да пресече установената практика да се купуват “данъчни” автомобили. Това са леки коли, на които се признава категория N1. Това позволява да бъдат регистрирани у нас като товарни и да плащат значително по-нисък годишен данък. Разликата в облагането с техни аналози, регистрирани като обикновени леки коли, може да достигне до 100 пъти в зависимост от мощността на двигателя и годината на производство, аргументират се от финансовото министерство.
Примерите понякога са фрапиращи. Дължимият данък на автомобил с мощност 140 к.с. достига 400 лв., докато при регистрацията му като товарен налогът пада под 10 лв., тъй като товароносимостта е под 1 тон.
Още по-драстична е разликата при по-луксозните и по-мощни коли.
Модата на категория N1, с който се пестят данъци, се наложи след кризата от 2008 – 2009 г., когато продажбите на някои модели силно дръпнаха нагоре не само заради отстъпките, давани от търговците, но и заради данъчните облекчения, тъй като може да се ползват като средство за бизнес. Освен по-нисък местен данък фирмите можеха да ползват данъчен кредит, а поддръжката на колата се признава за разход. За да отговорят на специфичния пазар у нас, производителите един през друг започнаха да пускат леки коли със сертификат за товарни, които се продават у нас напълно законно. Така те са достъпни не само за фирми, а и за обикновените граждани.
Разви се и своеобразен бизнес, при който леки автомобили без сертификат от производителя биваха преоборудвани, като се премахваха или добавяха седалки или преграждения. Стигна се до абсурда да се сваля един от предпазните колани на задната седалка, за да се намалят местата с едно.
Финансовото министерство планира от догодина да промени формулата за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства, като включи и екологичен коефициент. Той ще облекчава данъка за собствениците на коли с екостандарт Евро 4 и нагоре и ще го утежнява за тези с по-ниска екокатегория. Очаква се налогът за старите автомобили над 15 години значително да се повиши, а за новите, които отговорят на най-високите екостандарти, ще падне независимо от мощността им.
Притежаването на Eвро 3 или катализатор вече няма да носи данъчна преференция нито за леките, нито за тежкотоварните автомобили и автобусите, гласят новите текстове в Закона за местните данъци и такси.
18-годишният Мартин Атанасов е “Будител на годината 2025”. Създателят на “Черната писта” – интерактивната карта на катастрофите в България – стана най-младият носител на отличието в историята на кампанията на БНР. Проектът му визуализира опасните пътни участъци у нас, като обобщава данни за над 177 000 пътни инцидента за последните пет години...
Бюджетът за следващата година ще влезе за обсъждане в Народното събрание най-вероятно в средата на следващата седмица. Това съобщи в предаването „Позиция“ на Радио Варна депутатът от ГЕРБ/СДС Бранимир Балачев. Той прогнозира, че 2026-а ще е трудна година за фиска. „2027 година също ще бъде тежка. Ще трябва да се подхожда много отговорно по..
Министърът на здравеопазването доц. д-р Силви Кирилов заяви във Варна по повод отпуснатите в бюджета за следващата година 260 милиона евро за заплатите на медиците, че е за увеличаване на възнагражденията и това е негово верую, но проблемът е в диспропорциите в здравеопазването, защото за него са важни, както учените в сферата, така и..
В Деня на народните будители, за 12-та поредна година Българското национално радио организира церемонията "Будител на годината 2025". Номинирани са десет личности и организации. Церемонията ще бъде излъчена от 15 часа в дигиталните платформи на БНР, както и по БТВ. 10 личности и организации в надпреварата "Будител на годината 2025" на БНР..
Няма юридически основания за задържането на Благомир Коцев. Това каза в предаването на Радио Варна „Позиция“ единият от адвокатите на варненския кмет Ина Лулчева. По думите й, делото срещу Коцев има политически характер и постава сериозния въпрос за независимостта на правосъдието. Лулчева заяви, че не разбира защо обвиненията срещу кмета са..
Областна администрация - Варна ще закупи дрон, с който ще се извършва наблюдение на деретата и реките в региона, като допълнение на физическите проверки на водните обекти. Устройството ще дава ясна и пълна картина от труднодостъпни участъци. Това каза областният управител на област Варна проф. Андрияна Андреева в обзорното предаване на Радио..
С оригинална инженерна задача и много вдъхновение във Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“ днес започна единадесетото издание на националното състезание за креативни умения „Varna Spaghetti Engineering“. По традиция събитието се провежда на 1 ноември – Деня на народните будители, и събира най-добрите ученици от професионалните..