Пътищата трябва да се проектират според интензивността на трафика за период от 30 години. Това предвижда новата Наредба за проектиране на пътища, която вече е обнародвана в "Държавен вестник", съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройство.
С нея се въвеждат завишени изисквания за отводняване на пътното платно. Целта е да се избегне събирането на вода и създаването на условия за "аквапланинг". В участъците с по-сложно движение ще се поставя осветление с цел осигуряване на по-голяма видимост и безопасност. Изискването се отнася за пътните възли на автомагистралите и скоростните пътища, както и за пътните възли и кръстовищата на първокласните пътища. Решението за прилагане на тази мярка ще се взима след технико-икономическа обосновка.
Наредбата ще бъде задължителна при проектирането на нова инфраструктура, както и при основен ремонт или реконструкция на съществуващата мрежа.
Дава се по-голяма свобода при определяне на проектна скорост за всеки клас път в зависимост от транспортните функции и особеностите на терена. Ако автомагистралата минава през равнина, проектната скорост е 140 км/ч, при хълмист терен - 130 км/ч, а при планински - 120 км/ч. При тежки теренни условия автомагистралите могат да се проектират с проектна скорост от 100 км/ч, а скоростните пътища с проектна скорост 90 км/ч. За първокласните пътища е посочена максимална допустима проектна скорост от 100 км/ч. (Проектната скорост е различна от максимално допустимата скорост на движение, определена в Закона за движение по пътищата, но не може да я надвишава).
Край магистралите и пътищата ще бъдат създадени зони за безопасност. Целта е при излизане на моторното превозно средство от пътното платно да се избегнат тежките последици за шофьора и пътниците от удар в стълбове, стени, сгради и други препятствия, или последствията за трети лица, които се намират на крайпътните паркинги, площадките за отдих, пешеходните площи и др. Обхватът на зоната ще се определя в зависимост от класа на пътя и допустимата максимална скорост на движение за автомобилите. Край магистралите тя трябва да е с ширина 16 м при допустима максимална скорост от 140 км, за скоростните пътища - 13 м при допустима максимална скорост 120 км/ч. При първокласните, второкласните и третокласните пътища са предвидени 8 метра. Ширината може да е и по-малка, ако в даден участък са въведени местни ограничения на скоростта.
В наредбата са категоризирани и опасностите. С най-голям риск за пътуващите в моторните превозни средства са стълбовете, дърветата, шумозащитните и подпорните стени, бетонните елементи и други. Опасност от тежки травми крият също реките и окопите с дълбочина по-голяма от 1 метър. Наредбата предвижда в зоната за безопасност да се избягва проектирането на рискови елементи и съоръжения. А ако това е невъзможно, те трябва да бъдат обезопасени съгласно стандартите.
Въвеждат се редица нови екологични изисквания при проектирането на пътища. Предвижда се изграждането на съоръжения от т. нар. "зелена" инфраструктура - това са "зелени" мостове, тунели и виадукти, които осигуряват безпрепятствено преминаване на животните по традиционните им маршрути. В момента също се изграждат тунели за мечки, язовци, костенурки или други животни, предимно по проектите с европейско финансиране. Но мярката досега не е била изрично залегнала в наредба.
За първи път се определят и обхватът, съдържанието и етапите на всеки пътен проект.
Според очакваните резултати наредбата ще позволи строителството на модерна и безопасна пътна инфраструктура и ще допринесе за намаляване броя на пътно-транспортни произшествия.
Двама абитуриенти са загинали при тежка катастрофа, станала около 17.00 часа на 11 март, на пътя Добрич – Силистра. При инцидента са пострадали и двама пътници. Те са настанени за лечение в Многопрофилната болница за активно лечение в Добрич без опасност за живота. Сигналът за катастрофата е получен в 16.50 часа вчера. Инцидентът е станал..
Министерството на транспорта и съобщенията обяви имената на кандидате в конкурсите за членове на съветите на директорите в пристанищата във Варна и Бургас, както и за директор на „Български морски квалификационен център“. Петима са кандидатите за един представител на държавата в Съвета на директорите на „Пристанище Варна“ ЕАД. Това са: Мариета..
Работещи в здравеопазването излизат на протестен палатков лагер пред Министерството на здравеопазването тази сутрин, съобщиха от Национален синдикат "Защита". Медиците настояват за достоен труд и заплащане и срещат подкрепата на свои колеги от цялата стран а, каза за Радио Варна Калинка Николаева – регионален представител за..
Топло и с високи сутрешни температури на въздуха е времето тази сутрин над Източна България и край морето. В 5.00 часа са измерени температура от 11 градуса в Шабла до 18 в Ахтопол, където духа силен вятър с пориви до 15 метра в секунда. Във Варна е 16 градуса, в Добрич 13, в Бургас 14 градуса. Атмосферното налягане във Варна е..
В периода 12.03.2025 - 13.03.2025, от 9:00 до 17:00 , поради неотложни ремонтни дейности на съоръженията за доставка на електроенергия, ще бъде прекъснато електрозахранването в района на с. Гроздьово – ТП 11 Шерба и ТП 12 Бункера. В периода 12.03.2025 - 13.03.2025, от 9:00 до 11:00, от 15:00 до 17:00 , поради неотложни ремонтни дейности на..
Автошествия в знак на протест срещу изборните манипулации тази вечер се провеждат от партия "Величие" в София и Варна. Нерегламентиран автопоход има и в морската столица. Около 60 автомобила се включиха в демонстрацията, съобщиха от пресцентъра на полицията във Варна. Полицейски ескорт е бил осигурен за автоколоната. Протестът е организиран в социалните..
Завърши основният ремонт на три улици в село Тополи в община Варна. Напълно възстановено е движението по ул. "Д-р Атанас Липов", който свързва крайезерния път със стария път за Софияи преминава през селото като част от уличната мрежа. Цялостният ремонт включва асфалтиране на 3,35 км участък. Обособени са банкети от двете страни на пътя извън населеното..