Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как да намерим баланса между коли и пешеходци?

Снимка: Радио Варна

По-добро разпределение на пространството между участниците в движението във Варна предлагат урбанисти. За тях поставянето на велосипедните алеи върху тротоари е неприемливо. Преместването на кофите за боклук от тротоарите  и намаляване на местата за паркиране са част от стъпките в посока търсене на баланс между всички участници в движението.

Всички участници в движението във Варна трябва да бъдат с равни права, това смятат  Силвия Чакърова и Нурхан Реджеб . Те са специалисти по урбанизъм и градски дизайн. Живеят в столицата и работят по международни проекти. Имат и опит в други държави . Убедени са , че може да се направят малки промени за подобряване придвижването на пешеходците.

Те споделиха своя опит със свои колеги от Варна,  заедно с които се разходиха по пешеходната зона в историческата част на града. В групата беше и Невена Вълчева, архитект и член на Ре-аниматори, който е майка на две деца - едното е на велосипед, а другото в бебешка количка. Да се направи анализ на пешеходния и автомобилния трафик - това предлага архитект Максим Недков, убеден в необходимостта от проучването след като е бил няколко години в Мюнхен и е говорил с младите урбанисти от столицата, които са от малкото с подобен опит в България.

Силвия Чакърова: Варна има добро начало за развитие на пешеходни зони. Съществуващата пешеходна мрежа в центъра на града е добро начало, от което може да се започне.


Какво препоръчвате да се направи в началото?

Силвия Чакърова: Понякога  може да се започне от малки подобрения. Не е необходимо всички улици да са пешеходни. Подобряване на пешеходното движение може да се случи и по улици, по които се движат автомобили. Въпросът е да се освободи тротоара за пешеходци. Достатъчно е да го освободим от ненужни елементи, които затрудняват придвижването – да се премахнат колчета и кофи за боклук. Не че няма нужда от тях, но да им се намери по-подходящо място. Първите стъпки могат да бъдат минимални в посока осигуряване на по-добри условия по съществуващите улици. По-добро разпределение на пространството, което и без това е ограничено в историческите центрове на градовете.


СнимкаПо-добро разпределение на пространството между всички участници. Трябва да се направят предварителни изследвания и при разширяването на пешеходната мрежа да се включат и някои по-малки улици, които обаче са важни връзки между ключови публични пространства  и важни обекти, което ще позволи по-лесно придвижване на хората.

Нурхан Реджеб: Най-хубавото нещо е, че Варна има огромен потенциал и се започва от много добра основа. Трябва да се създаде по-добра свързаност на велосипедната мрежа, която на моменти е доста фрагментирана. Елементарното нещо, с което трябва да се започне, е да няма конфликт между пешеходци и велосипедисти. Поставянето на велосипедна алея на тротоар не е приемливо, меко казано. Казвам го като специалист в областта на градското развитие, магистър по урбанизъм и градски дизаин.

Силвия Чакърова: Но и като пешеходци и велосипедисти!

Нурхан Реджеб: Стъпките за подобряване на пешеходните зони могат да бъдат по-малки, но реални. Като оживяване на пространството, примерно в момента сме пред Дома на архитекта.

СнимкаКое е първото, което е добре да се подобри тук?

Нурхан Реджеб: Първото е паркингът. Пространството от двете страни на площада е блокирано от автомобили. Велоалеята е по-голяма от мястото за пешеходци, така че бих започнал с това, а след това да се направи и облагородяване на пространството. Да се върне загубеното усещане за площад!

Силвия Чакърова: Да не се възприема сега, че трябва да намалим велосипедната алея, за да намерим място на пешеходците. Но косото паркиране на автомобилите може да се преобразува в успоредно, а може и на места да изчезне. Всички връзки с околните пространства са преградени от автомобили. Може да се лишим от няколко паркоместа, за да създадем по-удобни връзки за пешеходците с околните пространства.

Ние направихме нашата разходка с една доста смела майка с бебешка количка и малко дете, което се придвижваше с велосипед. Те често срещаха трудни предизвикателства при преминаването по тротоарите – високи бордюри, стъпала, разбити тротоари. Трябва да мислим за тези хора – хората в инвалидни колички, за незрящите хора, за детските колички, за малките деца – как те се придвижват в градската среда. И когато мислим за тях и създаваме среда за тях, тя ще бъде удобна за всички. Ние всички дължим на тези хора повече внимание, когато организираме градовете и когато планираме местата за паркиране на автомобили. Да, важно е да има място за колите, но все пак всички сме пешеходци и трябва да мислим и за най-уязвимите участници в движението.

Невена Вълчева е архитект и част от екипа на „Ре-аниматори“. Вие се придвижвате пеша с бебешката количка, а  по-голямото дете е с велосипед. Какви са трудностите като пешеходец?

Градът е компактен като структура със сравнително малки разстояния и това е благоприятно за придвижване пеша. Но често ставаме свидетели на конфликтни места, където е затруднен достъпа на пешеходци. Има какво да се желае по отношение на безопасността на хората в неравностойно положение, каквито по закон сме и майките с деца.

Добре е да се работи по ограничаване и намаляване на автомобилния трафик. Добри са практиките по благоустрояване на тротоарите, но аз имам усещането, че все още автомобилът има превес над пешеходеца. Би трябвало и с личен пример ние като граждани да ограничим движението като си помислим дали всеки път трябва да използваме автомобила си. Аз нямам автомобил и  успявам да се придвижа навсякъде, това е напълно възможно! Или ползвайки велосипед!

СнимкаМаксим Недков : Когато трябва да правим промени, първо трябва да се направи мащабно обследване какво точно се случва в града – колко автомобили преминават, колко велосипедисти, колко пешеходци. Колко време се задържат в едно обществено пространство, какво задържа хората и за какво са там – дали само преминават или отиват заради нещо.

Във Варна правено ли е такова проучване?

Максим Недков : Такова проучване не е правено. Архитектите от софийското студио "Place.make“ са от малкото българи, които знаят как това се прави, защото са работили по международни проекти заедно с датското студио „Ян Геел“.

Вие предлагате във Варна да се направят два анализа?

Максим Недков:  Анализ на транзитния трафик през града и анализ на зоната, която е между пешеходното пространство на „Княз Борис“ и морето и пристанището. Целта е  когато пристанището бъде приобщено и се получи триъгълник между Морски парк, пристанищна зона и градски център, как пешеходната зона да бъде мрежова.

СнимкаКакво финансиране ще бъде необходимо за такова проучване?

Максим Недков :Трудно е да се коментира, но съм сигурен, че цената не е голяма предвид важните решения, които ще се вземат въз основа на този анализ.

Нурхан Реджеб: Много е важно преди да започнем конкретните намеси да имаме ясна идея какво искаме. Планирането на един град започва от едно по-високо ниво, където да си изясним връзките – кои са големите неща, които свързваме, и кои са по-малко съществените неща. На тази основа да започнем да правим конкретните проекти. Много е важно да възприемаме развитието на средата като процес, много е важно да говорим с хората, много е важно да заставаме зад правилните експертни решения. Много е важно да имаме отношение както към хората, но и да помагаме на администрацията. Нашият екип смята, че процесът на планиране изисква споделени усилия от всички!




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Тома Белев: Докато институциите си прехвърлят отговорността, речните корита изчезват от кадастъра и изникват хотели

Незаконното застрояване на изчезващи от кадастралната карта речни корита е резултат от пълната безотговорност на институциите. Докато те си прехвърлят топката, опасността от наводнения и човешки жертви нараства. Това каза екологът Тома Белев от Сдружение "Зелени закони" в предаването на Радио Варна POST FACTUM. Според него областните управители,..

публикувано на 31.10.25 в 18:40

Стефани Анастасова: Човек може да пътува добре и сам, и с компания

Стефани Анастасова от няколко години пътешества около света съвсем самостоятелно. Тя споделя своите преживявания в канала си в YouTube  "Около света със Стефи"  , което ѝ създава множество последователи, а наскоро гостува във Варна, за да представи новата си книга, в коятo събира впечатления след 7-месечно самостоятелно пътешествие из Южна Америка...

публикувано на 31.10.25 в 08:00
Деница Караджова и Никол Младенова от Образователна общност Варна

Започва "Възможното образование" - фестивалът, посветен на хуманистичния и творчески подход в образованието

Фестивалът "Възможното образование", посветен на хуманистичния подход в образованието, се завръща тази есен във Варна. Тридневното събитие започва в петък 31.10 и продължава до неделя 02.11. в Арт салона на Радио Варна. В програмата има прожекции на три документални филма, които разказват за успешни творчески и човеколючиви практики в българското..

публикувано на 30.10.25 в 16:53
Йонка Господинова с деца в Силистра

Учител зад граница: За новите деца работи подходът с усет и действие, а не твърдата дидактика

Йонка Господинова е педагог и културолог, преподава в българското училище в Париж, преди това дългогодишен учител в България. Това лято тя представи и у нас своята образователна програма „Слънчеви руни“ за българските деца и за децата, посещаващи български училища в чужбина, която се радва на топъл прием от колегите й в различни държави. Част от..

публикувано на 30.10.25 в 08:00

Южна Корея през погледа на Виолета Тончева: Това е свят, в който изкуственият интелект и човекът живеят в хармония

Южна Корея е свят, коренно различен от нашия - организиран, дисциплиниран, толерантен и в същото време динамичен и целеустремен. Посещението в Корея беше поразяващо. С тези начални думи описа ярките си впечатления от пътуването си до Южна Корея журналистът Виолета Тончева в предаването на Радио Варна Post Factum. Тя участва в делегацията на..

публикувано на 29.10.25 в 07:30
Проф. д-р Темелко Темелков

Проф. Темелко Темелков: За мен хирургията е знание, умение, творчество и морал

За мен хирургията е любов, знание, умение и творчество с морал, съчетани с риск, тревожност, саможертва и удовлетвореност. Всичко това се постига с много труд и отговорност. Това подчерта за Радио Варна проф. д-р Темелко Темелков.   Варненският лекар беше отличен по време на годишните награди "Лекар на годината" в  категория "Дългогодишна..

публикувано на 28.10.25 в 08:05
Михаил Екимджиев

Екимджиев за казуса "Коцев": Прокуратурата не води дела, за да осъжда, а за да разчиства терен за интереси

Зад новите обвинения срещу кмета на Варна Благомир Коцев стои политическа мотивация и целенасочено елиминиране на неудобен местен лидер. Българската прокуратура не води дела, за да осъжда престъпници, а за да демонизира и унищожава политици и бизнесмени, като така разчиства терена за други интереси. Така коментира последните действия на обвинението..

обновено на 27.10.25 в 17:38