Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бонус-Малус - наръчник за двойно наказание

Доцент Йото Йотов е пенсионер с повече от 50 години трудов стаж, от които почти 43 години преподава застрахователна математика. В интервю за предаването "POST FACTUM" той коментира предложения проект за Бонус - Малус и го определи като наръчник, по който да се наказват автомобилистите двойно за едно и също нарушение. 

- Приключи ли, според вас,  дебатът кой е застрахованият - водачът или автомобилът?

- В центъра е поставен автомобилистът – човекът, който причинява вреди и следователно той носи отговорност. Безумие е да се приписват отговорности на вещите: камък, тояга, нож, брадва, пистолет, МПС. С всяка една от изброените вещи мога да счупя стъклото на колата на госпожа Емилия, например. Аз съм отговорен да я заплатя. Каква е разликата, за да начисляваме на МПС наказателни точки, а на останалите вещи не? Вещите сами не могат да причиняват вреди, следователно не могат да носят отговорност.

- Какво показва статистиката? Кои са най-честите причини за ПТП?

- Статистиката показва, че около 85 % от пътно транспортните произшествия се дължат на човешка грешка и само около 15 % на неизправност на МПС. Затова вниманието следва да бъде насочено за изучаване и оценка на признаците, характеризиращи рисковия профил на автомобилиста (шофьора): в кой географски район шофира; каква е неговата възраст; образование; професия; семейно положение; поведение и навици; стаж като водач;  честота на използване; пропътувани километри за година; мощност на двигателя; модел на автомобила и неговата възраст. Избират се няколко най-важните от тях. В предложения вариант не се предвижда нито един.

- Как изглежда оргиналната скала Бонус - Малус?

- Оригиналната Бонус-Малус скала е построена на база: брой, честотата и размера (тежина) на вредите, щетите, а  предлаганият вариант е основан на наказателни точки по Закона за движение по пътя и Наказателния кодекс. В Приложение две се посочват различни хипотези, които представляват потенциални опасности за причиняване на вреди. Те са само сериозна предпоставка  за възникване на вреди, т.е. имаме административно нарушение, което се наказва с глоба, но  няма вреда, следователно няма плащане, което да засяга финансово застрахователя. Не може да се налагат две наказания за едно провинение. Пример: превишаване на скоростта с 10 км. Административното наказание е 20 лв. Имате и една Малус точка,която увеличава премията Ви с 10 % (110 % от базовата, например 300 лв). Това означава още 30 лв. Изпълняващият длъжността зам. председател на КФН, ни убеждава, че това (30 лв. ) не било санкция, а какво е, може би „награда” ??? Налице е противоречие!!! За едно нарушение - две наказания.

- Как ще коментирате скоростта, която е разтеглена в девет хипотези за опасностите, които произтичат от нея?

- Моето разсъждение е , че мога да се движа със 100  км/ч над разрешената. Ако няма вреда, застраховката не се задейства, имаме само административно нарушение, породено от това,че представлява потенциална опасност за вреди (щети), за което се налага глоба. В населено място 700 лв., а извън населено място – 600 лв.

- В сравнение със скалите в останалите страни, къде сме ние?

- Познати са повече от 20 скали за Бонус–Малус на 20 страни. Най-високият клас е 270, а най-ниският е 100. Никъде няма 400 %, както предлага КФН да бъде у нас. Нещо повече - намалението, предвидено в скалата за Бонуси, е  само с 25 %, но в замяна на това, трудно и продължително се постига за 7 години. Намалението е само с едно стъпало, а увеличението със скок - голяма гимнастика.

- Какво се цели със  застраховката - постигане на справедливост при преразпределение на финансовата тежест или подобряване на безопасността. Кое е водещо?

-  На три езика : Бонус–Малус на латиница, Отстъпки и добавки на български, а може би на китайски – Морков и тояга. Голяма тояга ни чака, ако се допусне тази измишльотина да бъде наложена.  Споделям мнението на бившия шеф на КАТ Алекси Стратиев, че предложеният вариант представлява „инквизиция” за водачите.

В прикачения файл чуйте разговора на Емилия Николова с доц. Йото Йотов. Ще разберете как ще ви бъде определена застраховката "Гражданска отговорност", ако сте изряден водач, както  и колко време ще ви е нужно, за да си изчистите досието при застрахователя, ако веднъж сте съгрешили?







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

След успеха на "Гунди": Силна година за българските киносалони

Силна година изпращат българските киносалони. Това се дължи до голяма степен и на успеха на филма "Гунди - легенда за любовта", излязъл в средата на октомври. Това обобщи за Радио Варна  председателят на Асоциацията на българските киносалони Божидар Илиев. Той   е съсобственик на новата киноверига, която ще отвори врати във Варна на 21 декември. Деветте..

публикувано на 17.12.24 в 10:28
Иван Костов

Иван Костов: Ако проектобюджетът за 2025 година бъде приет, ни очаква втора Виденова зима

Ако проeктобюджетът за 2025 година бъде приет, следващата година дефицитът ще нарасне лавинообразно, бедните ще станат още по-бедни, а богатите - по-богати. Такава прогноза направи Иван Костов - бивш министър на финансите и бивш министър-председател. Той сравни ситуацията с 1994 година и времето на правителството Жан Виденов, когато по думите му е..

публикувано на 16.12.24 в 18:45

Детският учител има отговорната задача да насърчава децата да творят

Помагалото „Феноменът художествена деформация в детското изобразително творчество" – научно издание, предназначено за учители от специалността „Предучилищна и начална училищна педагогика“, както и за широк кръг читатели, излезе на бял свят, след като в средата на тази година от общинския бюджет на Балчик бяха отпуснати средства за издаването му...

публикувано на 16.12.24 в 08:15

Михаил Луков, ПП/ДБ: Няма яснота с милионите, които отиват към фирма "Градски транспорт"-Варна

Няма ясна представа какво се случва със средствата, отпускани за общинското предприятие „Градски транспорт“, каза за обзорното предаване „Позиция“ общинският съветник от ПП/ДБ Михаил Луков. Според него одитът на дружеството е описал една позитивна картина, която не отговаря на действителността. „Има много критики към ТАСРУД, но те си изпълняват..

публикувано на 14.12.24 в 15:34
Пламен Димитров

Пламен Димитров, КНСБ: Ако бюджетът за 2025 година не бъде приет до 19 януари, държавата ще блокира

Обяснението на синдикалния лидер на КНСБ Пламен Димитров защо имаме такава предложена макрорамка на бюджет 2025-та е, че вината е на депутатите, които тази пролет гласуваха единодушно разходи, които сега се питат "от къде са?".   В обзорното предаване на Радио Варна "Позиция" той припомни, че тогава те са гласували изменение на закона на МВР,..

публикувано на 14.12.24 в 14:57

Ивайло Костадинов, ИТН: В предизборната кампания на Благомир Коцев нямаше предложение за повишаване на местните данъци и такси

Местните данъци и такси не трябва да се вдигат според варненските представители на ИТН. В обзорното предаване „Позиция“ Ивайло Костадинов припомни, че такава е била позицията и на самия кмет Благомир Коцев в началото на неговия мандат. „Ако това намерение,  което предлагат днес от администрацията, присъстваше в предизборната му платформа, дали..

публикувано на 14.12.24 в 14:42

Авторите на документалния филм "Чистота или смърт" и техните герои се срещат с варненската публика

Документалният филм „Чистота или смърт“, разказващ за зависимостите от алкохол, наркотици и хазарт, ще има премиера във Варна този петък, 13 декември, от 19:00 часа в зала „Европа“ на Фестивалния и конгресен център. Шест герои застават с лицата си пред камера, за да споделят своите лични истории. Документалната лента имаше премиера и..

публикувано на 13.12.24 в 06:45