Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бонус-Малус - наръчник за двойно наказание

Доцент Йото Йотов е пенсионер с повече от 50 години трудов стаж, от които почти 43 години преподава застрахователна математика. В интервю за предаването "POST FACTUM" той коментира предложения проект за Бонус - Малус и го определи като наръчник, по който да се наказват автомобилистите двойно за едно и също нарушение. 

- Приключи ли, според вас,  дебатът кой е застрахованият - водачът или автомобилът?

- В центъра е поставен автомобилистът – човекът, който причинява вреди и следователно той носи отговорност. Безумие е да се приписват отговорности на вещите: камък, тояга, нож, брадва, пистолет, МПС. С всяка една от изброените вещи мога да счупя стъклото на колата на госпожа Емилия, например. Аз съм отговорен да я заплатя. Каква е разликата, за да начисляваме на МПС наказателни точки, а на останалите вещи не? Вещите сами не могат да причиняват вреди, следователно не могат да носят отговорност.

- Какво показва статистиката? Кои са най-честите причини за ПТП?

- Статистиката показва, че около 85 % от пътно транспортните произшествия се дължат на човешка грешка и само около 15 % на неизправност на МПС. Затова вниманието следва да бъде насочено за изучаване и оценка на признаците, характеризиращи рисковия профил на автомобилиста (шофьора): в кой географски район шофира; каква е неговата възраст; образование; професия; семейно положение; поведение и навици; стаж като водач;  честота на използване; пропътувани километри за година; мощност на двигателя; модел на автомобила и неговата възраст. Избират се няколко най-важните от тях. В предложения вариант не се предвижда нито един.

- Как изглежда оргиналната скала Бонус - Малус?

- Оригиналната Бонус-Малус скала е построена на база: брой, честотата и размера (тежина) на вредите, щетите, а  предлаганият вариант е основан на наказателни точки по Закона за движение по пътя и Наказателния кодекс. В Приложение две се посочват различни хипотези, които представляват потенциални опасности за причиняване на вреди. Те са само сериозна предпоставка  за възникване на вреди, т.е. имаме административно нарушение, което се наказва с глоба, но  няма вреда, следователно няма плащане, което да засяга финансово застрахователя. Не може да се налагат две наказания за едно провинение. Пример: превишаване на скоростта с 10 км. Административното наказание е 20 лв. Имате и една Малус точка,която увеличава премията Ви с 10 % (110 % от базовата, например 300 лв). Това означава още 30 лв. Изпълняващият длъжността зам. председател на КФН, ни убеждава, че това (30 лв. ) не било санкция, а какво е, може би „награда” ??? Налице е противоречие!!! За едно нарушение - две наказания.

- Как ще коментирате скоростта, която е разтеглена в девет хипотези за опасностите, които произтичат от нея?

- Моето разсъждение е , че мога да се движа със 100  км/ч над разрешената. Ако няма вреда, застраховката не се задейства, имаме само административно нарушение, породено от това,че представлява потенциална опасност за вреди (щети), за което се налага глоба. В населено място 700 лв., а извън населено място – 600 лв.

- В сравнение със скалите в останалите страни, къде сме ние?

- Познати са повече от 20 скали за Бонус–Малус на 20 страни. Най-високият клас е 270, а най-ниският е 100. Никъде няма 400 %, както предлага КФН да бъде у нас. Нещо повече - намалението, предвидено в скалата за Бонуси, е  само с 25 %, но в замяна на това, трудно и продължително се постига за 7 години. Намалението е само с едно стъпало, а увеличението със скок - голяма гимнастика.

- Какво се цели със  застраховката - постигане на справедливост при преразпределение на финансовата тежест или подобряване на безопасността. Кое е водещо?

-  На три езика : Бонус–Малус на латиница, Отстъпки и добавки на български, а може би на китайски – Морков и тояга. Голяма тояга ни чака, ако се допусне тази измишльотина да бъде наложена.  Споделям мнението на бившия шеф на КАТ Алекси Стратиев, че предложеният вариант представлява „инквизиция” за водачите.

В прикачения файл чуйте разговора на Емилия Николова с доц. Йото Йотов. Ще разберете как ще ви бъде определена застраховката "Гражданска отговорност", ако сте изряден водач, както  и колко време ще ви е нужно, за да си изчистите досието при застрахователя, ако веднъж сте съгрешили?







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Юрий Георгиев: Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха

Фестивал на хвърчилата ще се проведе и тази година във Варна  на плаж "Аспарухово" на 30 и 31 август.  "Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха. Човек трябва да разбира от аеродинамика, конструкция и трябва да направи хвърчилото красиво", коментира за Радио Варна организаторът на фестивала Юрий Георгиев.  Фестивалът започва в 10..

публикувано на 21.08.25 в 08:00

Svend Karlsson (BAEST): В метъла няма случайни фенове

Интервю със Svend Karlsson (BAEST) Дет метълът отдавна не е това, което беше. И датчаните BAEST са олицетворение на това, че дет метълът отдавна не е това, което беше. Просто чуйте новия им албум „Colossal“ и ще ви стане ясно за какво става въпрос. Рок, хеви и дет. Това са събрали в него BEAST. „Colossal“ ще бъде надълго и нашироко представен и..

публикувано на 20.08.25 в 21:19

Психолог: Човек се нуждае от един месец отпуск, за да си почине качествено

Колко време отнема на човек да се адаптира отново към работата след отпуск? Според  психолога Добринка Горанова това може да отнеме от 3 дни до една седмица. Всеки човек използва различни механизми за тази цел, но има техники, които със сигурност могат да помогнат. Добринка Горанова съветва, при възможност, човек да си разпредели..

публикувано на 20.08.25 в 07:55

На кафе при Владо: Където всяка чаша е изкуство

Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето.  Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..

публикувано на 19.08.25 в 08:00

Гаро Кешишян за стария облик на Варна: Не е за ръцете на хора без чувство за отговорност и изкуство

Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..

публикувано на 18.08.25 в 07:20

Атанас Кателиев: Варна е град на свободата (ВИДЕО)

Варна е град на свободата, който има хоризонт за това човек да се чувства спокоен и дава увереност на артиста и възможност да твори без да е ограничен от нещо. Само като застанеш на брега и видиш тази шир, това ти прочиства мислите. Това каза варненецът -  изпълнител и автор на песни, Атанас Кателиев, в изнесеното студио на Радио Варна. "Варна с всяка..

публикувано на 15.08.25 в 10:34

Предприемач, почетен гражданин на Варна: Част от приходите на бизнеса трябва да се връщат в обществото

Финансистът и предприемач  Димитър Желев  получи единодушна подкрепа от Общинския съвет за удостояването му със званието почетен гражданин на Варна заради постиженията му в сферата на финансите и индустрията, както и за участието му във възстановяването на фасадите и позлатените куполи на Катедралния храм „Св. Успение Богородично“. Почетните звания и..

публикувано на 15.08.25 в 07:10