Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кристиян Бухман: "На Виенския камерен орекстър могат да нареждат единствено диригентите, композиторите и самата музика"

С концерт на Марио Хосен и Виенския камерен оркестър на 24 март официално, преди тържественото откриване през юни, ще бъде поставено началото на 93-тото издание на Международния музикален фестивал „Варненско лято”. В програмата ценителите на класическата музика ще чуят произведения от Франческо Джеминиани, Франц Йозеф Хайдн, Оторино Респиги, Едвард Григ и Николо Паганини. Кристиан Бухман е мениджър на Виенския камерен оркестър през последните 25 години. Специално за Радио Варна той сподели, че е голяма чест за австрийските музиканти да са част от програмата на „Варненско лято 2019”.

Концертът на Марио Хосен и Виенския камерен оркестър като част от Международния музикален фестивал „Варненско лято 2019” е на 24 март от 19 часа в Зала 1 Фестивалния и конгресен център.


Господин Бухман, какви са предимствата и недостатъците да сте мениджър на оркестър като Виенския камерен оркестър?

Недостатъкът е, че нямаме фиксирани приходи и трябва да работим здраво за издръжката на оркестъра и програмата. Но за щастие не сме ограничени от никакви регулации. Правим онова, което искаме и което музикантите желаят. В личен план това е голямо предимство. Ние сме единственият подобен оркестър и сме щастливи, че носим името Виенски камерен оркестър. Живеем, свирим и съществуваме в центъра на музикалния свят, както казват.

Навсякъде ли свирите или стриктно избирате местата, където да се появявате?

Разбира се, че не свирим където и да било. Никога няма да свирим под циркова шатра. Всъщност веднъж сме го правили, но това беше т.нар. зала за един фестивал тук в Австрия. Всичко беше изпипано до най-малкия детайл, акустиката беше много добра. Обаче обикновено не си позволяваме подобни експерименти. Опитваме се да се качваме на сцената на зали, посещавани от добра публика. Тук оркестърът често свири в концертните зали на Виена. Имаме две програми. Едната е за млада публика, на която представяме класическата музика и една много традиционна, която съществува повече от 70 години. Чести гости сме на големите виенски сцени. Иначе в световен мащаб практически сме свирили навсякъде.

Къде Ви харесва най-много да свирите?

Вкъщи. В Концертхаус Виена. Там започва историята на оркестъра и е мястото, което чувстваме като свой дом. Винаги репетираме там, изнесли сме много концерти, но постоянно пътуваме по света. Скоро ще сме в Япония. Ето сега в неделя сме във Варна, а следващата седмица сме в Рим. Току-що потвърдихме концерт в Париж. Също така сме в навечерието на голям международен конкурс, който ще бъде в Австрия, във Виена през април. Организаторите избраха за участие там Виенския камерен орекстър.

Вашият концерт заедно с виртуозния цигулар Марио Хосен ще открие Международния музикален фестивал "Варненско лято 2019“. Къде е мястото на Виенския камерен оркестър в света на оркестрите?

За щастие фактът, че сме Виенски камерен оркестър, означава, че сме запазена марка. Познати сме в международен мащаб. Например, ако по някаква причина не сме поканени да свирим някъде, но отправим запитване, международният организатор ни предпочита пред останалите, което на тях не им се харесва. Но Виенският камерен оркестър е един от най-важните оркестри в света. Разбира се с още няколко много известни симфонични състава, но сме на една от първите позици. Ние обаче не гледаме на себе си по-този начин, не се определяме като много известни, просто искаме да изпълняваме музика. Това е основната ни цел.

Всъщност как е бил създаден Виенският камерен орекстър?

Основан е във Виена. И то точно във Концертхаус Виена. Годината е 1946. Веднага след Втората световна война.

Кои са най-забележителните моменти в историята на оркестъра?

Най-ниската точка в историята ни са субсидиите. Получаваме някави, но не много. И десет години след създаването на оркестъра, управата на Виена, решава да не подпомага симфоничния състав. Разбираемо е, защото годините след войната не са от най-лесните. За кратко оркестърът спира да съществува. Тогава обаче някои от тогавашните австрииски политици осъзнават важността на Виенския камерен оркестър и той е върнат към живот. Втората най-ниска точка от историята ни е буквално днес, защото субсидията ни от правителството беше намалена още. Заради това се опитваме да стъпим на друга, по-добра основа, като се обвързваме с частни спонсори. Знаем, че в един момент ще трябва да затворим вратата на общенствените средства, дори да са само една част от годишния ни бюджет. Все пак ние искаме да сме независим оркестър и никой да не ни казва какво да правим, с изключение на диригентите, композиторите и музиката.

А успехите?

Виждам, че на фестивала „Варненско лято” ще се появи и Анна Нетребко, както и много други аристи, които познаваме много добре. Успехите ни винаги са свързани с това да работим с добри диригенти, както и с възможностите да участваме на важни международни събития. Което ни поставя в позицията на посланици на Виена и Австрия. Като такива ще дойдем и във Варна. Това е много важна част от нашето ежедневие. Както и мащабните турнета в Япония, Южна Америка, където концертите са в най-големите зали. Успех е, когато самият концерт се получи страхотно. Всъщност всеки концерт по някакъв начин е връх в нашата кариера. Което ме стимулира да давам всичко от себе си за тяхното организиране. Не бих казал, че свирим за пари, но все пак трябва да живеем от това, което работим. Като успех в същото време мога да посоча отношенията в оркестъра. Бих отбелязал, че атмосферата в състава е невероятна. Музикантите сами си налагат задължението да свирят по най-добрия възможен начин.

Има ли българи в оркестъра?

Да, това е Марина Димитрова, тя е българка и е втори концерт майстор. Изключителен цигулар е. За съжаление този път тя няма да може да пътува с нас, за което много съжаляваме. Тя е много нещастна от този факт, но просто няма как да лети, защото скоро ще има бебе.

Разкажете ни повече за участниците във Виенския камерен оркестър, които ще дойдат във Варна 24 март?

Всички участват в орекстъра доброволно. Самият оркестър е на свободна практика. На пръв поглед това обърква хората, защото всеки състав, за да работи добре, трябва да има много стабилна и добре организирана структура от музиканти. Което означава, че те трябва да са членове на оркестъра. За предстоящите концерти сме подготвили много точна и ясна програма, която е типична за нас. Произведения на Хайдн, Оторино Респиги, Едвард Григ и Николо Паганини, който е страхотен за нашия оркестър. Във Варна ще дойде основното ядро на състава, което е като семейство. Когато са на сцената, те се чувстват като у дома си. С оркестъра ще бъде първият ни концерт майстор. Лидерите на отделните секции също. Бих го определи като А-отборът. Всички музиканти, които участват в оркестъра, понякога не са родени във Виена, са виенчани по отношение на музиката. Това е отличителната черта на Виенския камерен оркестър. В него участват музиканти от различни страни, но за нас не е от значение кой от къде е. За нас е важно как свирят и дали имат виенчански подход към музиката.

Споменахте няколко композитори, но все пак какво да очаква варненската публика от Вас на 24 март?

Избрали сме произведения, които обикновено се изпълняват от камерни оркестри, а не от симфонични. За това и изборът ни е специален. На първо място това са произведения, които са много добри за изпълнение от солиста, който свири на цигулка. За това и тези творби са в нашия фокус. Също така сме наблегнали на произведения, които практически са подходящи за живи изпълнения от камерен състав и особено за струнни инструменти. В програмата, която ще изпълним във Варна, има разнообразие. Ще открием с Джеминиани и едно много леко и галантно произведение, което е добре познато на слушателите. След което идва ред на един от най-големите композитори Франц Хайдн с неговия „Концерт за цигулка“. Следват „Античните арии и танци“ на Оторино Респиги, които всеки може да запее и едно от най-любимите ми поризведения сюита „Холберг“ от Едвард Григ. И накрая какво би бил един концерт за цигулка без Паганини. Избрахме го, защото според моите разбирания и познания Марио Хосен е един от съвремените експерти по Паганини. Има и някои изненади, но ще ги оставя за концерта.

И накрая - какво бихте искали да пожелаете на традиционен музикален фестивал като „Варненско лято“? Вече знаете, че той е създаден преди 93 години по примера на фестивала в Залцбург! Какви са Вашите перпоръки и съвети?

Запознат съм с програмата за тази година и мога да отбележа единствено, че сте на прав път. Създали сте нещо добро. Защото има разнообразие от музика и артисти, които ще представите на публиката. Също така под шапката на „Варнеско лято“ има театрален фестивал, джаз фестивал, филмов фестивал, т.е. правите всичко по правилния начин. Това, което бих искал да добавя в края, е винаги да бъдете независими и необвързани с мнението на хора, които идея си нямат какво правите, следвайте сърцето си и публиката ще бъде с вас. И също канете Виенския камерен оркестър, колкото е възможно повече. В нашата програма има музиксално произведение, чиято премиера е била през 1931, което според мен е пет години след основаването на Вашия фестивал. Това са „Античните арии и танци“ на Респиги. По този начин ще се върнем във времената, когато фестивалът е бил създаден.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Виолета Тончева след фестивала "Interferences": Впечатлени сме от високата театрална култура на румънската публика

Варненският драматичен театър взе участие в Деветото издание на Международния театрален фестивал "Interferences" в Клуж-Напока в Румъния. Във форума се включиха членове на Съюза на театрите от Европа, а варненските актьори се представиха със спектакъла "Както ви харесва" на Шекспир, в режисура на Габор Томпа, президент на Съюза на театрите в Европа...

публикувано на 27.11.24 в 08:45

Tom Englund (EVERGREY, REDEMPTION, SILENT SKIES): Изследваме празнотата

Интервю с Tom Englund (EVERGREY, REDEMPTION, SILENT SKIES) В средата на 2024 година шведските прогресари EVERGREY издадоха изследванията си върху празнотата под формата на албума „Theories of Emptiness“. На 29 ноември бандата ще го представи и на българските си фенове, с подкрепата на алтернативната метъл банда KLORG и швейцарската..

публикувано на 27.11.24 в 07:25

Експерт: Фалшивите сайтове-двойници за онлайн пазаруване са с правописни грешки в името

Отчетен е 150% ръст на фалшивите сайтове за онлайн пазаруване в световен мащаб от началото на октомври, сочат доклади на различни лидери в киберсигурността. Това каза  Обретен Обретенов, отговарящ за информационната сигурност в международна компания, базирана във Варна. Занимава се също с експертизи по компютърна криминалистика към Съда и..

публикувано на 26.11.24 в 09:30

Björn Johansson (ARCTIS): Ако музиката е страстта ви, последвайте я без да се занимавате с нищо друго

Интервю с Björn Johansson (ARCTIS) ARCTIS са нова група, създадена от музиканти, със стаж в метъл музиката. Само преди дни бандата издаде едноименния си дебют. Съвсем скоро на 28 ноември ARCTIS ще го представят и пред българските фенове, защото групата прави турне като съпорт на APOCALYPTICA. Китарисът на ARCTIS Björn Johansson даде..

публикувано на 26.11.24 в 08:30
Даниел Стефанов

Политологът Даниел Стефанов: Всеки опит на ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ да правят мнозинство с други партии поотделно е игра

Елементарните сметки за мнозинство за съставяне на правителство сочат, че най-логично е то да е формирано от коалициите ГЕРБ-СДС и "Продължаваме промяната - Демократична България". Всеки опит да се прави мнозинство с други партии около едната от двете коалиции е игра. Това каза политологът Даниел Стефанов в предаването на Радио Варна Post Factum. Той..

публикувано на 26.11.24 в 08:25

"Изобилие" - празнична изложба живопис и пластика

По традиция преди Коледните и новогодишни празници варненската галерия "Арт Маркони" представя сборната изложба "Изобилие". В нея със свои творби участват редица художници - Ангел Атанасов/Ачо, Ангел Веселинов, Васил Петров, арх. Владимир Рачев, Димитър Манолов, Дима Ненова, Димитър Кавръков, Емилия Бояджиева, Ивайло Евстатиев, Илиян Пеев, Клементина..

публикувано на 25.11.24 в 08:20

Eicca Toppinen (APOCALYPTICA): Искаме хората да мислят

Интервю с Eicca Toppinen (APOCALYPTICA) APOCALYPTICA започнаха кариерата си с албум с кавъри на METALLICA. Близо 30 години по-късно финландците издадоха и втора част отново с кавъри на METALLICA. На 28 ноември групата ще представи „Plays Metallica Vol. 2“ и в София по покана на „EventEase“ в Зала 3 на НДК. Това ще бъде деветия концерт на..

обновено на 24.11.24 в 09:45