Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кристиян Бухман: "На Виенския камерен орекстър могат да нареждат единствено диригентите, композиторите и самата музика"

С концерт на Марио Хосен и Виенския камерен оркестър на 24 март официално, преди тържественото откриване през юни, ще бъде поставено началото на 93-тото издание на Международния музикален фестивал „Варненско лято”. В програмата ценителите на класическата музика ще чуят произведения от Франческо Джеминиани, Франц Йозеф Хайдн, Оторино Респиги, Едвард Григ и Николо Паганини. Кристиан Бухман е мениджър на Виенския камерен оркестър през последните 25 години. Специално за Радио Варна той сподели, че е голяма чест за австрийските музиканти да са част от програмата на „Варненско лято 2019”.

Концертът на Марио Хосен и Виенския камерен оркестър като част от Международния музикален фестивал „Варненско лято 2019” е на 24 март от 19 часа в Зала 1 Фестивалния и конгресен център.


Господин Бухман, какви са предимствата и недостатъците да сте мениджър на оркестър като Виенския камерен оркестър?

Недостатъкът е, че нямаме фиксирани приходи и трябва да работим здраво за издръжката на оркестъра и програмата. Но за щастие не сме ограничени от никакви регулации. Правим онова, което искаме и което музикантите желаят. В личен план това е голямо предимство. Ние сме единственият подобен оркестър и сме щастливи, че носим името Виенски камерен оркестър. Живеем, свирим и съществуваме в центъра на музикалния свят, както казват.

Навсякъде ли свирите или стриктно избирате местата, където да се появявате?

Разбира се, че не свирим където и да било. Никога няма да свирим под циркова шатра. Всъщност веднъж сме го правили, но това беше т.нар. зала за един фестивал тук в Австрия. Всичко беше изпипано до най-малкия детайл, акустиката беше много добра. Обаче обикновено не си позволяваме подобни експерименти. Опитваме се да се качваме на сцената на зали, посещавани от добра публика. Тук оркестърът често свири в концертните зали на Виена. Имаме две програми. Едната е за млада публика, на която представяме класическата музика и една много традиционна, която съществува повече от 70 години. Чести гости сме на големите виенски сцени. Иначе в световен мащаб практически сме свирили навсякъде.

Къде Ви харесва най-много да свирите?

Вкъщи. В Концертхаус Виена. Там започва историята на оркестъра и е мястото, което чувстваме като свой дом. Винаги репетираме там, изнесли сме много концерти, но постоянно пътуваме по света. Скоро ще сме в Япония. Ето сега в неделя сме във Варна, а следващата седмица сме в Рим. Току-що потвърдихме концерт в Париж. Също така сме в навечерието на голям международен конкурс, който ще бъде в Австрия, във Виена през април. Организаторите избраха за участие там Виенския камерен орекстър.

Вашият концерт заедно с виртуозния цигулар Марио Хосен ще открие Международния музикален фестивал "Варненско лято 2019“. Къде е мястото на Виенския камерен оркестър в света на оркестрите?

За щастие фактът, че сме Виенски камерен оркестър, означава, че сме запазена марка. Познати сме в международен мащаб. Например, ако по някаква причина не сме поканени да свирим някъде, но отправим запитване, международният организатор ни предпочита пред останалите, което на тях не им се харесва. Но Виенският камерен оркестър е един от най-важните оркестри в света. Разбира се с още няколко много известни симфонични състава, но сме на една от първите позици. Ние обаче не гледаме на себе си по-този начин, не се определяме като много известни, просто искаме да изпълняваме музика. Това е основната ни цел.

Всъщност как е бил създаден Виенският камерен орекстър?

Основан е във Виена. И то точно във Концертхаус Виена. Годината е 1946. Веднага след Втората световна война.

Кои са най-забележителните моменти в историята на оркестъра?

Най-ниската точка в историята ни са субсидиите. Получаваме някави, но не много. И десет години след създаването на оркестъра, управата на Виена, решава да не подпомага симфоничния състав. Разбираемо е, защото годините след войната не са от най-лесните. За кратко оркестърът спира да съществува. Тогава обаче някои от тогавашните австрииски политици осъзнават важността на Виенския камерен оркестър и той е върнат към живот. Втората най-ниска точка от историята ни е буквално днес, защото субсидията ни от правителството беше намалена още. Заради това се опитваме да стъпим на друга, по-добра основа, като се обвързваме с частни спонсори. Знаем, че в един момент ще трябва да затворим вратата на общенствените средства, дори да са само една част от годишния ни бюджет. Все пак ние искаме да сме независим оркестър и никой да не ни казва какво да правим, с изключение на диригентите, композиторите и музиката.

А успехите?

Виждам, че на фестивала „Варненско лято” ще се появи и Анна Нетребко, както и много други аристи, които познаваме много добре. Успехите ни винаги са свързани с това да работим с добри диригенти, както и с възможностите да участваме на важни международни събития. Което ни поставя в позицията на посланици на Виена и Австрия. Като такива ще дойдем и във Варна. Това е много важна част от нашето ежедневие. Както и мащабните турнета в Япония, Южна Америка, където концертите са в най-големите зали. Успех е, когато самият концерт се получи страхотно. Всъщност всеки концерт по някакъв начин е връх в нашата кариера. Което ме стимулира да давам всичко от себе си за тяхното организиране. Не бих казал, че свирим за пари, но все пак трябва да живеем от това, което работим. Като успех в същото време мога да посоча отношенията в оркестъра. Бих отбелязал, че атмосферата в състава е невероятна. Музикантите сами си налагат задължението да свирят по най-добрия възможен начин.

Има ли българи в оркестъра?

Да, това е Марина Димитрова, тя е българка и е втори концерт майстор. Изключителен цигулар е. За съжаление този път тя няма да може да пътува с нас, за което много съжаляваме. Тя е много нещастна от този факт, но просто няма как да лети, защото скоро ще има бебе.

Разкажете ни повече за участниците във Виенския камерен оркестър, които ще дойдат във Варна 24 март?

Всички участват в орекстъра доброволно. Самият оркестър е на свободна практика. На пръв поглед това обърква хората, защото всеки състав, за да работи добре, трябва да има много стабилна и добре организирана структура от музиканти. Което означава, че те трябва да са членове на оркестъра. За предстоящите концерти сме подготвили много точна и ясна програма, която е типична за нас. Произведения на Хайдн, Оторино Респиги, Едвард Григ и Николо Паганини, който е страхотен за нашия оркестър. Във Варна ще дойде основното ядро на състава, което е като семейство. Когато са на сцената, те се чувстват като у дома си. С оркестъра ще бъде първият ни концерт майстор. Лидерите на отделните секции също. Бих го определи като А-отборът. Всички музиканти, които участват в оркестъра, понякога не са родени във Виена, са виенчани по отношение на музиката. Това е отличителната черта на Виенския камерен оркестър. В него участват музиканти от различни страни, но за нас не е от значение кой от къде е. За нас е важно как свирят и дали имат виенчански подход към музиката.

Споменахте няколко композитори, но все пак какво да очаква варненската публика от Вас на 24 март?

Избрали сме произведения, които обикновено се изпълняват от камерни оркестри, а не от симфонични. За това и изборът ни е специален. На първо място това са произведения, които са много добри за изпълнение от солиста, който свири на цигулка. За това и тези творби са в нашия фокус. Също така сме наблегнали на произведения, които практически са подходящи за живи изпълнения от камерен състав и особено за струнни инструменти. В програмата, която ще изпълним във Варна, има разнообразие. Ще открием с Джеминиани и едно много леко и галантно произведение, което е добре познато на слушателите. След което идва ред на един от най-големите композитори Франц Хайдн с неговия „Концерт за цигулка“. Следват „Античните арии и танци“ на Оторино Респиги, които всеки може да запее и едно от най-любимите ми поризведения сюита „Холберг“ от Едвард Григ. И накрая какво би бил един концерт за цигулка без Паганини. Избрахме го, защото според моите разбирания и познания Марио Хосен е един от съвремените експерти по Паганини. Има и някои изненади, но ще ги оставя за концерта.

И накрая - какво бихте искали да пожелаете на традиционен музикален фестивал като „Варненско лято“? Вече знаете, че той е създаден преди 93 години по примера на фестивала в Залцбург! Какви са Вашите перпоръки и съвети?

Запознат съм с програмата за тази година и мога да отбележа единствено, че сте на прав път. Създали сте нещо добро. Защото има разнообразие от музика и артисти, които ще представите на публиката. Също така под шапката на „Варнеско лято“ има театрален фестивал, джаз фестивал, филмов фестивал, т.е. правите всичко по правилния начин. Това, което бих искал да добавя в края, е винаги да бъдете независими и необвързани с мнението на хора, които идея си нямат какво правите, следвайте сърцето си и публиката ще бъде с вас. И също канете Виенския камерен оркестър, колкото е възможно повече. В нашата програма има музиксално произведение, чиято премиера е била през 1931, което според мен е пет години след основаването на Вашия фестивал. Това са „Античните арии и танци“ на Респиги. По този начин ще се върнем във времената, когато фестивалът е бил създаден.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Варненският областен управител: Не е проблем предложените за продажба държавни имоти в морската столица да бъдат поискани от общината

Областният управител проф. Андрияна Андреева е предложила на кмета на Варна да поиска сградата на патентното ведомство в Гръцката махала. За това тя е написала официално писмо до Благомир Коцев, в което предлага след решение на Общински съвет - Варна той да поиска сградата за стопанисване. То се предоставя, когато се комплектова цялата преписка,..

публикувано на 28.06.25 в 15:30
Кметът на Варна Благомир Коцев

Благомир Коцев: Общинските съветници са склонни да не получат възнагражденията си само за да се забави гласуването на бюджета за Варна

Повече от два месеца след като кметската администрация внесе проектобюджета на Варна в Oбщински съвет, той не е гласуван. Няма и насрочена сесия, на която това да се случи. Това заяви кметът на морската столица Благомир Коцев в отговор на въпрос, кой е виновен да се стигне до тази ситуация. В обзорното предаване на Радио Варна "Позиция" той заяви,..

публикувано на 28.06.25 в 13:58

Бавария - интернационална, но умее да пази традициите си

Бавария и въобще Германия е красива през всеки сезон от годината, но сякаш пролетта е най-подходящият период за посещение. Някои пътуват до тази провинция заради историческите замъци, други - заради най-големия панаир в света - Октоберфест или пък коледните празници, а все по-популярни са винените турове и разходките сред природата. Това научаваме..

публикувано на 27.06.25 в 07:00

James LaBrie (DREAM THEATER): Животът е предизвикателство за всеки

Интервю с James LaBrie (DREAM THEATER) Един от най-чаканите реюниъни в метъла беше завръщането на Mike Portnoyв DREAM THEATER. Барабанситът, единият от основателите на американските прог титани, не само се завърна в бандата, но тя издаде и първи албум с него след 16 години. За последно Mike Portnoy свири в „Black Clouds & Silver Linings“..

публикувано на 26.06.25 в 07:05
Висшето военноморско училище

Запазва се интересът към морските професии

Напливът от гръцки студенти към Висшето военноморско училище във Варна продължава да е голям. Над 600 младежи от южната ни съседка и Кипър се обучават в специалности "Навигация" и "Корабни машини и механизми". Това каза Мирослав Цветков, заместник-началник по учебната и научната част. Не се отчита драматичен спад, запазва се нормалното ниво на интереса..

публикувано на 25.06.25 в 08:05
д-р Цветеслава Гълъбова

Системната употреба на психостимуланти води човека към затвора, гроба или психиатрията

В днешно време употребяваните психоактивни вещества са основно психостимуланти, а системната им употреба води към три възможни пътя - към затвора, гроба или психиатрията. Това коментира за Радио Варна и предаването "Пост Фактум" психиатърът Цветеслава Гълъбова, директор на Държавната психиатрична болница "Св. Иван Рилски".  Специалистите отчитат..

публикувано на 24.06.25 в 08:00

Alan Averill (PRIMORDIAL): Дигитализацията на обществото е автоматизация на същото това общество

Интервю с Alan "A.A. Nemtheanga" Averill (PRIMORDIAL, DREAD SOVEREIGN) Три години бяха необходими PRIMORDIAL отново да направят концерт в София. Поканата е от „Death Metal BulgarianFans“, с подкрепата на „Perfect Storm Events“. Датата е 28 юни. Мястото – „Mixtape 5“. Съпорта са българските банди OBSIDIAN SEA и ROBUST. Това е само техническата..

публикувано на 23.06.25 в 07:35