Една тиха армия от поляци, българи, белоруси и други източноевропейци се грижи за това доставките на стоки за Германия да не секват. Много от тях не получават полагащото им се заплащане и са с отрязани социални придобивки, се казва в обширен материал на „Берлинер Цайтунг", озаглавен „Тираджии от Източна Европа: борба за оцеляване."
Изданието пише, че много фирми в Германия работят със спедитори от Източна Европа. Нещо повече: много от големите германски спедитори нарочно създавали свои филиали в Източна Европа, за да могат да заобикалят европейските разпоредби и да наемат тамошната работна ръка на дъмпингови цени.
С нарушени трудови права
„Системата е създадена така, че да нарушава трудовите права на работниците“, казва Михаел Вал, представител на проекта „Честна мобилност“ към Германския синдикален съюз DGB. На паркингите за тирове той разяснява на шофьорите с какви права разполагат. Много от тях работят като подизпълнители само на германска територия и, независимо че са чужденци, би трябвало да получават минималните надници, валидни за Германия.
Реалността обаче е съвсем различна, коментира изданието и пояснява: „По правило източноевропейците получават само минималната надница, приета в тяхната родна страна – в Полша това са около 570 евро на месец, а в България – близо 280 евро. Към тези пари шофьорите наистина получават допълнителни суми, но те са предназначени да покрият разходите им за храна".
Германският синдикалист казва в заключение: „Няма никакъв шанс тези хора да получат справедливо заплащане. Такава е нормалната ситуация сега".
Масово неспазване на предписанията
При това чуждите шофьори на тирове водят труден и опасен живот, се казва в репортаж на Втора германска телевизия ZDF. Ден и нощ те навъртат стотици километри по германските шосета и са в непрекъснат стрес дали ще успеят да стигнат до следващия клиент навреме, четем в публикацията. А условията, в които работят тези хора, често са изключително тежки. Във времената на коронавируса животът на чуждите шофьори стана още по-непоносим. По паркингите на германските аутобани временно бяха затворени всички тоалетни, както и баните с душове. Чак сега от германското министерство на транспорта започват да настояват на професионалните шофьори да се осигурят възможности за поддържане на елементарна лична хигиена.
И това не е единственият проблем. От правна гледна точка е разрешено чуждите тирове да извършват най-много по три пътувания на германска територия в рамките на седем дни, след което да се завръщат на родна земя. Много от регистрираните в Източна Европа камиони обаче кръстосват почти без прекъсване Германия, твърдят и експерти, и шофьори. Често се стигало и до нарушаване на определените по закон времена за почивка. Раймонд Лаусберг, полицай от Белгия, станал известен покрай битката си срещу експлоатацията на спедиторите, твърди, че всички големи фирми са замесени в тази схема. „Колкото фирмата е по-голяма, толкова по-безсрамна е", казва той пред „Берлинер Цайтунг".
А синдикалистът Михаел Вал добавя и това, че наетите като поддоставчици шофьори от Източна Европа могат да бъдат освободени без предупреждение – така да се каже от днес за утре. „Възложителят от Германия не е длъжен да поеме никаква отговорност за шофьора", казва Вал и пояснява, че онези, които се разболеят или не пътуват поради липсата на достатъчно поръчки, в най-добрия случай остават на минимална заплата./БГНЕС, Дойче веле
Робърт Франсис Превост от Съединените американски щати е новият папа. Той е приел името Лъв ХІV, стана ясно от живото предаване на официалния новинарски портал "Ватикан Нюз". Новият папа е на 69 години, роден е в Чикаго, щата Илинойс, САЩ. Робърт Франсис Превост, почетен архиепископ на Чиклайо, е първият американски папа в историята на..
Бял дим се издигна от комина на Сикстинската капела, на втория ден от конклава, предаде АФП. Това е знак, че двете гласувания на кардиналите, проведени вечерта, са довели до избора на нов папа. Хиляди хора са на площад "Свети Петър", за да приветстват новия глава на Римокатолическата църква. Покойният папа Франциск също беше избран от петия път,..
Освен дата, на която честваме Червения кръст и Червения полумесец, 8 май е денят на официалната капитулация на Третия райх. Тя влиза в сила официално в 23 часа и 1 минута по средновропейско време, и е подписана на 7 май. Това припомни за предаването "Пост Фактум" по Радио Варна проф. Петко Петков, преподавател в Историческия факултет на..
Във връзка с честването на 9 май от 9:30 ч. до около 11 часа временно ще бъде спряно движението на автомобили в едното пътно платно на бул. "Осми приморски полк" – в участъка от кръстовището с бул. "Чаталджа" до кръстовището с ул. "Царевец". Затворено за автомобили ще бъде платното по посока спирка "Явор". Варна ще отбележи 9 май (ПРОГРАМА)..
От утре - 9 май (петък) ще бъде преустановена временната организация на движение по бул. „Княз Борис I“ и двете пътни платна ще бъдат отворени за движение на автомобили, съобщиха от Община Варна. Това ще стане след оглед на комисия, с участието на представители на „Пътна полиция“, Областно пътно управление, ВиК – Варна, изпълнителя на обекта и Община..
По започнато строителство на нови сгради област Варна е на пето място в страната. Преди нея са областите: Пловдив - 289 жилищни и 65 други сгради; София - 158 жилищни, 3 административни и 77 други сгради; София (столица) - 195 жилищни и 12 други сгради и Бургас - 126 жилищни и 39 други сгради. Това сочат данните на Териториално статистическо бюро -..
437 521 души е населението на област Варна към 31 декември 2024 г., разпределено в 12-те общини, 115 кметства, 11 градове и 148 села в региона, съобщиха от Националния статистически институт. Най-населеният район във Варненска община е "Приморски" със 102 668 души, или около 1/4 от хората, които живеят в цялата област. Вторият по численост район е..