„Иконите спят” е онлайн проект между театъра и киното, посветен на Гео Милев, творческа хипотеза за последните 9 месеца от живота на поета.
Режисьор на проекта е Елица Йовчева. Провокирана от личността на поета Гео Милев, тя се заема с нелеката задача да създаде текстове, които са вдъхновени от живота и творчеството на големия поет. Монологичните кино епизоди са заснети и се излъчват онлайн.
Фотограф и оператор е Мария Цветкова. В ролята на Гео Милев, неговата съпруга и агента влизат Цветан Пейчев, Александра Майдавска и Зафир Раджаб.
Проектът се осъществява с финансовата помощ на Национален фонд „Култура“.
Обичате да се предизвиквате, обичате по-нестандартните форми в изкуството. В този смисъл „Иконите спят“ предизвикателство към Вас самата ли беше?
Със сигурност. На първо място – да, защото изисква голяма доза смелост и е нещо като следваща стъпка в моите творчески търсения, тъй като включва и написването на текст, подбора на подходящ екип, търсене на финансиране, съчетаване на кино и театрални средства. Срещата с публиката, която никога не знаеш как ще протече. В този смисъл е огромно предизвикателство и висока летва, която си поставих.
Защо избирате Гео Милев?
Гео Милев е за мен огромно вдъхновение, от гледна точка на това, че е притежавал една неизчерпаема творческа енергия. И тезите и темите, които е повдигал и разисквал, които са го държали буден по цели нощи, считам за актуални и необходими в съвременността. Той е иноватор, реформатор на българската литература, на българския театър на българското изкуство като цяло. И на мен лично като творец много ми липсват такива личности във времето, в което живеем. И понеже рядко ги откривам, реших, че бих могла да си позволя да възкреся и интерпретирам една от тях.
Върху какво точно се фокусирате в „Иконите спят“? Какво изследвате?
Изследвам негероичния образ на Гео Милев и всички онези въпроси, които се стремим да не си задаваме, когато мислим за една икона, за един авторитет. Вълнувам се от човешката същност на Гео Милев, от това какво е правил, когато е бил сам, за какво си е мислил, какви са били вътрешните му борби. Целта ми е да снема ореола му на безпогрешен, безапелационен авторитет и да се докосна до неговата идентичност, личност. Като човек, който среща човек и открива всички причини, поради които после той е станал една голяма възхитителна личност.
Как избрахте актьорите, които ще свършат тази работа?
Ще бъда честна - доста интуитивно. За първи път дадох воля повече на интуицията си, отколкото на рационалния си избор. Това важи за Александра Майдавска и Цветан Пейчев. С Цветна Пейчев съм работила и преди, но за първи път усетих , че за тази много предизвикателна роля той притежава всички качества, които аз не съм виждала, но знам, че са там. Същото важи и за Александра Майдавска. Бях я гледала в няколко нейни превъплъщения и имах усещането за човек с висок професионализъм, който, въпреки че е толкова млад и все още е по-скоро неопитен, ще подходи много отговорно към задачата.
Зафир Раджаб беше интересен избор, защото интерпретацията на агента, която пресъздадохме, е доста противоречива. Това не е интерпретация на един възрастен, озлобен, наказващ човек, а по-скоро на един млад човек, който търси отговори.
Разкажете за този формат, който съчетава театър и кино.
Човек би си помислил, че това е компромисен вариант, имайки предвид ситуацията , в която в момента сме поставени и трябва да работим. В момента, в който реших да не подхождам скептично, а по-скоро да се впусна в това приключение, осъзнах, че театърът и киното имат много допирни точки. Трябва са се търсят подходящите изразни средства, които да достигнат до зрителя. Тук това, което се получи, не е изцяло иновативен невиждан жанр, а едно много добро съчетание, по-скоро един танц между актьора и камерата. Камерата, която се движи заедно с актьора, го изследва задълбочено. Тя е око, което вниква в дълбоката му същност. Смятам, че се получи много добър хибрид между театър и кино, с кино средства. Опитали сме се да намалим театралността максимално, но позовавайки се изцяло на един театрален текст. За да бъдем верни на изкуствата, които отстояваме и в които се реализираме.
Ахмед Доган е дал съгласието си за нов политически проект. Това съобщи в предаването на Радио Варна „Позиция“ журналистът Мехмед Юмер. „Ако доганистите искат да направят нова партия, те трябва да разчитат на нови лица, които могат да дойдат от младежката организация на АПС. Хората изгубиха доверие в ядрото около Доган“, подчерта Юмер. По..
Какво се е случвало в античния Балчик – все още археологията не е влязла на дълбоко, за да разкаже. Сърцето на този град е районът около пристанището. Това коментира в хода на представянето на късноантичната и средновековна крепост в кв. Хоризонт в Белия град доц. д-р Чавдар Кирилов от СУ „Св. Климент Охридски“, част от екипа, водещ разкопките там..
Интервю с Niklas Sandin (KATATONIA, LIK) Шведските меланхолици KATATONIA излизат с нов албум. „Nightmares as Extensions of the Waking State“ ще бъде факт след дни. В същото време шведската дет метъл банда LIK издаде „Necro“. Свързващото звено между двете групи е струнникът Niklas Sandin. Басист при KATATONIA и китарист в LIK. Точно той даде..
Колкото ябълката на Нютон е определяща за Закона за гравитацията, толкова е и за разговора ми с агронома Кристияна Опрева. С 27-годишната варненка се срещаме в стопанството й във Варна, за да чуем гласа на растенията: „Тук мога да ви покажа дървото на раздора – наклонената ябълка, която не трябваше да е сред нас, но вече 10 години още е..
33-тата поред церемония по връчване на Годишните награди на Отворено общество – Варна се проведе днес, 28 май, в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център. Носителите на отличията бяха представени за поредна година в документален филм. „Голямата награда за граждански принос“ през 2025 година е за кореспондента на Българското национално радио във..
Кадрите в туризма ще се умножават, увеличават се студентите, избрали този път на реализация. Образованието не е инвестиция в самата професия, а в самите нас. Това казаха студентите в Колежа по туризъм във Варна Борис Соколов и Теменужка Колева. Според третокурсничката сред основните проблеми пред сектора са, от една страна, лошо обучените кадри, а от..
Концентрацията и спокойствието са сред най-важните качества за състезателите по дартс. След това идват талантът и не на последно място - трудът. Това коментира за предаването "Новият ден" Марин Маринов от Управителния съвет на клуб по дартс "Максим" във Варна. Всеки четвъртък се събират в морската столица отдадените на спорта, създаден преди години в..