„Иконите спят” е онлайн проект между театъра и киното, посветен на Гео Милев, творческа хипотеза за последните 9 месеца от живота на поета.
Режисьор на проекта е Елица Йовчева. Провокирана от личността на поета Гео Милев, тя се заема с нелеката задача да създаде текстове, които са вдъхновени от живота и творчеството на големия поет. Монологичните кино епизоди са заснети и се излъчват онлайн.
Фотограф и оператор е Мария Цветкова. В ролята на Гео Милев, неговата съпруга и агента влизат Цветан Пейчев, Александра Майдавска и Зафир Раджаб.
Проектът се осъществява с финансовата помощ на Национален фонд „Култура“.
Обичате да се предизвиквате, обичате по-нестандартните форми в изкуството. В този смисъл „Иконите спят“ предизвикателство към Вас самата ли беше?
Със сигурност. На първо място – да, защото изисква голяма доза смелост и е нещо като следваща стъпка в моите творчески търсения, тъй като включва и написването на текст, подбора на подходящ екип, търсене на финансиране, съчетаване на кино и театрални средства. Срещата с публиката, която никога не знаеш как ще протече. В този смисъл е огромно предизвикателство и висока летва, която си поставих.
Защо избирате Гео Милев?
Гео Милев е за мен огромно вдъхновение, от гледна точка на това, че е притежавал една неизчерпаема творческа енергия. И тезите и темите, които е повдигал и разисквал, които са го държали буден по цели нощи, считам за актуални и необходими в съвременността. Той е иноватор, реформатор на българската литература, на българския театър на българското изкуство като цяло. И на мен лично като творец много ми липсват такива личности във времето, в което живеем. И понеже рядко ги откривам, реших, че бих могла да си позволя да възкреся и интерпретирам една от тях.
Върху какво точно се фокусирате в „Иконите спят“? Какво изследвате?
Изследвам негероичния образ на Гео Милев и всички онези въпроси, които се стремим да не си задаваме, когато мислим за една икона, за един авторитет. Вълнувам се от човешката същност на Гео Милев, от това какво е правил, когато е бил сам, за какво си е мислил, какви са били вътрешните му борби. Целта ми е да снема ореола му на безпогрешен, безапелационен авторитет и да се докосна до неговата идентичност, личност. Като човек, който среща човек и открива всички причини, поради които после той е станал една голяма възхитителна личност.
Как избрахте актьорите, които ще свършат тази работа?
Ще бъда честна - доста интуитивно. За първи път дадох воля повече на интуицията си, отколкото на рационалния си избор. Това важи за Александра Майдавска и Цветан Пейчев. С Цветна Пейчев съм работила и преди, но за първи път усетих , че за тази много предизвикателна роля той притежава всички качества, които аз не съм виждала, но знам, че са там. Същото важи и за Александра Майдавска. Бях я гледала в няколко нейни превъплъщения и имах усещането за човек с висок професионализъм, който, въпреки че е толкова млад и все още е по-скоро неопитен, ще подходи много отговорно към задачата.
Зафир Раджаб беше интересен избор, защото интерпретацията на агента, която пресъздадохме, е доста противоречива. Това не е интерпретация на един възрастен, озлобен, наказващ човек, а по-скоро на един млад човек, който търси отговори.
Разкажете за този формат, който съчетава театър и кино.
Човек би си помислил, че това е компромисен вариант, имайки предвид ситуацията , в която в момента сме поставени и трябва да работим. В момента, в който реших да не подхождам скептично, а по-скоро да се впусна в това приключение, осъзнах, че театърът и киното имат много допирни точки. Трябва са се търсят подходящите изразни средства, които да достигнат до зрителя. Тук това, което се получи, не е изцяло иновативен невиждан жанр, а едно много добро съчетание, по-скоро един танц между актьора и камерата. Камерата, която се движи заедно с актьора, го изследва задълбочено. Тя е око, което вниква в дълбоката му същност. Смятам, че се получи много добър хибрид между театър и кино, с кино средства. Опитали сме се да намалим театралността максимално, но позовавайки се изцяло на един театрален текст. За да бъдем верни на изкуствата, които отстояваме и в които се реализираме.
С всяка следваща година намаляват кандидатите за учители по Български език и литература и по Математика във Варна и областта. Това съобщи за Радио Варна Ирена Радева, началник на Регионалното управление на образованието. За сметка на този недостиг, трайно се увеличават желаещите да преподават в начален етап на образованието, интерес има и към..
Обвинението срещу кмета на Варна Благомир Коцев и оставянето му в ареста имат политическа цел. Това коментира в предаването „Позиция“ на Радио Варна адвокат Ина Лулчева, която е единият от защитниците на кмета. Според нея, по време на вчерашното заседание за промяна на мярката за неотклонение на Благомир Коцев, прокуратурата не е преставила..
17 български пълнометражни и 24 късометражни филма ще се състезават в 43-тото издание на фестивала на българския игрален филм "Златна роза". Емблематичното събитие започва на 16 септември и до 23 септември ще представи във Варна "най-добрият вариант за моментна снимка на българското кино" , подчерта за Радио Варна Кремена Димитрова от Националния..
Интервю с Ben Christo (THE SISTERS OF MERCY, DIAMOND BLACK) По малко от две седмици остават до петия алтернативен „REBEL, REBEL“. Тази година той се завръща в София на 13 и 14 септември след две издания във Варна и преди тях две в София. Големите участници тази година са THE SISTERS OF MERCY и CLAWFINGER. С помощта на организаторите от..
Интервю със Zak Tell (CLAWFINGER) За пети път „Rpojector Plus“ организират алтернативния „REBEL, REBEL“. Той ще бъде на 13 и 14 септември и тази година се завръща в София на „Vidas Art Arena“ (Колодрума в Борисовата градина), след две издания в София и след тях - две във Варна. Бандите – HELLION STONE, ЦАР ПЛЪХ, NO MORE MANY MORE, LEK CITY CASE,..
Интервю с Steffen Kummerer (OBSCURA, THULCANDRA) Немските прог тех дет машини OBSCURA с нов концерт в България, на който ще представят седмия си албум „A Sonication“. Мястото е софийският клуб „Joy Station“. Датата - 19 септември. Бандата ще бъде подкрепена от гръцките трашари SUICIDAL ANGELS и италианските дет легенди SADIST. Със..
В 1/3 от детските градини у нас децата ежедневно използват и изхвърлят чаши за еднократна употреба. Така ежегодно детските градини у нас изхвърлят над 80 млн. пластмасови чаши . Цифрите са наистина са плашещи - между 5 и 6 милиона лева струва изхвърлянето на еднократни пластмасови чаши в детските градини. На практика..