Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Не може да изкара и седмица!" Как стигането от центъра на Белослав до жп гарата е път с препятствия

"Не може да изкара и седмица!" Коментарът е на кмета на Белослав Деян Иванов, по повод осветлението на подлез с дължина около 9 метра под третокласния път Варна - Девня.

За близо 20-те години, в които той е в общината, вкл. и преди да спечели кметските избори през 2015 г., ремонт е правен три-четири пъти. Поне веднъж годишно се монтира и осветление, което заради вандалски прояви успява да изкара броени дни.

По думите му, подлезът макар и не в блестящо състояние е проходим, чисти се максимум през ден, а в бюджета на общината за тази година е заложен както ремонт на спирката, както и оправяне на тротоарите.

Правихме опити да ограничим щетите, монтирахме метални решетки върху лампите, но нищо не помогна. Вандализмът продължава. Максимум през ден районът се чисти. Тази сутрин (в деня на разговора 2 март), като проверих, край него се въргаляха захвърлени бирени бутилки, казва Деян Иванов.

Подлезът обаче е единствената възможност, за да успеят жителите на града да стигнат до жп гарата, или да съседната ѝ спирка и да се качат на автобус по линията Варна - Девня. Няма статистика колко са преминаващите. Пандемията ограничи сериозно броят на учениците, на които им се налага да преминават, но остават работещите в заводите в Девня. Трафикът е най-голям рано сутрин и късно вечер.



Статистиките на БДЖ сочат сериозен отлив по принцип от пътуване в последните 20 години, уточнява Константин Азов от дирекция "Обслужване и продажби" към националния ни железопътен превозвач.

Ако през 2000 г. с влак са превозени общо над 52 млн. пътници, то към днешна дата може да се говори за не повече от 21 млн. души. При това не се отчита 2020 г. и отливът, провокиран от пандемията и lockdown-a. Най-натоварени за железниците са крайградските линии и районът около София.

На жп гарата в Белослав, през която преминават всички влакове с начална и крайна точка Варна, спадът в броя пътуващите е видим. Разбира се, състоянието на подлеза далеч не е единствената причина. Далеч по-значимата е промяната в демографията.

Ако трябва да се кача на влака Варна - София, например, трябва да тръгна поне час, а понякога и до час и половина по-рано, за да мога да се съобразя и с разписанието на ферибота, който да ме превози от южния към северния бряг, да мина по пътеката, да достигна и мина през подлеза, а след това и до жп гарата, и да се кача на влак, разказва Цветелин Петров от Белослав. Правил го е веднъж. Сега за по-напряко, а и по-бързо минава през Варна.

Районът, където е подлезът е опасен, казва Петров. По думите му, за да избегнат преминаването през съоръжението, белославчани или се опитват да минат през пътя, прескачайки мантинелата, или заобикалят по пътеки и пресичат жп линиите. Няма осветление в подлеза, край пътя има все още отпадъци от приключилия през есента на миналата година ремонт, а достъпът до спирката е труден.



За общинската администрация в Белослав - единственият град у нас, в който в ролята на градски транспорт влиза ферибот (между северният и южният бряг на Варненско-Белославското езеро, който свързва града с жп гарата и кварталът до нея - "Акациите") казусът обаче опира и до липсата на представа у част от жителите, че общината няма магьосническа пръчица, за да може да реагира на момента за ремонт на инфраструктурен елемент.

Когато през септември 2020 г., приключи ремонта на пътя Варна - Девня от пътната агенция и асфалтираха, сложиха бордюри. Троатоарите обаче и всичко, което е в пределите на общината, е отговорност на администрацията ѝ, посочва Иванов и уточнява, че за всеки един изхарчен лев за инфраструктура общинските власти в Белослав трябва да знаят от предходната година, най-късно септември-октомври месец.

До няколко месеца спирката, на която спират автобусите по направлението Варна – Девня, ще бъде ремонтирана. Сумата за това е 30 хил. лв. Това уточни за Радио Варна кметът на Белослав Деян Иванов.

Единственият вариант, по който може да се стигне до спирката, както и жп гарата в Белослав, обаче е през подлеза, който е в лошо състояние. Районът е опасен, казва в сигнал до Радио Варна, жителят на града Цветелин Петров. По думите му, за да избегнат преминаването през съоръжението, белославчани или се опитват да минат през пътя, прескачайки мантинелата, или заобикалят по пътеки и пресичат жп линиите.

Няма осветление в него, а край пътя има все още отпадъци от приключилия през есента на миналата година ремонт.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

С изложба Варна отбелязва тройна годишнина на Антон Новак

Тази година Варна отбелязва 165 години от рождението, 130 години от установяването му в града и 80 години от кончината на Антонин (Антон) Ян Новак. Той е създателят на зелената корона на Варна – нейната приморска градина. Антон Новак е член на многобройното семейство чешки интелектуалци и предприемачи, оставили трайни и ярки следи във всички аспекти на..

публикувано на 10.10.25 в 08:06

Националната образователна кампания „Пресичам безопасно с TEDI” гостува във Варна

6. 10 .2025 г. – За шеста поредна година образователната кампания „Пресичам безопасно с TEDI” гостува във Варна. Домакин на инициативата бе основно училище "Петко Славейков", където първокласници придобиха ценни знания за пътната безопасност от представители на Главна дирекция „Национална полиция“. Техен верен спътник в уроците бе и..

обновено на 09.10.25 в 15:57

Разполагат мобилен център за кръводаряване в помощ на Албена, пострадала на ралито край Варна

В детска градина "Иглика" във Варна на 14 октомври, вторник, от 8 часа сутринта, ще бъде разположен мобилен център за кръводаряване. Акцията е в подкрепа на Албена Станчева, пострадала тежко при автомобилно състезание край Варна. "Съвсем скоро майка от нашата детска градина пострада при автомобилен инцидент. Всички съпричастни, могат да се включат. Нека..

публикувано на 09.10.25 в 13:55

Архитект: На Варна, както и на големите градове у нас, ѝ липсват закрити пространства за свободно време

Във Варна, както и в повечето големи градове у нас, липсват закрити пространства за прекарване на свободно време, различни от големите търговски центрове. Това мнение обобщи за Радио Варна и предаването "Новият ден" арх. Маргита Василева. Тя даде за пример Нидерландия, където дори и в малките градове има културни и обществени сгради, които..

публикувано на 09.10.25 в 11:05

Комиксът „Тракиеца“ оживява във Варненската библиотека

Варненската регионална библиотека „Пенчо Славейков“ е домакин на впечатляваща комикс изложба, посветена на графичния роман „Тракиец“ – проект, създаден от талантливи млади автори от Манга Академия под ръководството на преподавателя Любослав Герасимов.  Изложбата представя не само резултат от четиригодишен труд, но и вдъхновяващ пример за колективна..

публикувано на 09.10.25 в 11:00
Икономически университет - Варна

Във Варна започва образователният форум "Градът като учебна площадка"

Във Варна днес започва Петият  международен образователен форум под надслов "Градът като учебна площадка. Използване на градска среда за модерно и качествено образование" в Икономическия университет.  За трета поредна година събитието включва в програмата си ученическа и студентска секция с проекти, в която 18 млади варненци ще представят своите..

публикувано на 09.10.25 в 08:08

Младият медик д-р Павло Славов: България има нужда от своите лекари, аз избирам да бъда тук

Д-р Павло Славов е току-що дипломиран лекар, който в момента е на прага на своята специализация по детска хирургия. Часове след поредния протест на младите медици в столицата, Славов изрази своята подкрепа към колегите си.  Протест на млади медици С лед години учене и лични лишения, заплащането не отговаря на професионалната инвестиция и..

публикувано на 08.10.25 в 10:30