113 метра!
Толкова е дълбочината, под която спасяването на екипаж на последната българска подводница "Слава" някога би се превърнало в невъзможна мисия. За щастие, ние в морската си история нямаме инцидент като този с руската атомна подводница "Курск", която през лятото на 2000 г. потъна в Баренцово море или като изчезването на аржентинската "Сан Хуан" в Атлантика. За нещастие обаче, страницата, озаглавена "българско подводно плаване" беше затворена преди повече от 10 години, официално на 1 ноември 2011 г. и близо година след последното плаване на "Слава" на 21 декември 2010 г.
Днес опцията "да влезете в обувките" на последните български подводничари е достъпна само в Белослав, на последния пристан на превърната в музей "Слава". И, ако за поколенията на 30+ възрастните, особено край морето, да видиш и да влезеш в подводница не е нещо непознато, за милениумите и поколението, родено в дигиталния 21-ви век, "Слава" ще е единствената възможност да се докоснат до спартанската обстановка и духа, в които са "живели" близо 7 000 български подводничари за цялата морска история на България.
Близо две години след изтеглянето на 76-метровата „Слава” до Белослав, реставрацията започна с укрепване на външният ѝ корпус, изчистване на ръждата, премахване на мухъла и влагата и поетапно възстановяване на оригиналната обстановка на построената през 1959 в. подводница, разказва един от последните подводничари Ясен Облачки, чието работно място повече от 10 години е в един от торпедните отсеци на "Слава" и един от хората, с чиято безвъзмездна помощ се поддържа подводницата.
Няма бивш подводничар, гласи веруюто на всички, които са носили службата, казва Облачки, който като всички подводничари има изключително чувство за хумор. Подводничарството учи да работиш в екип. Това е мястото, в което от действията на всеки един, зависи живота на всички останали. Доверието е всичко! Както и мускетарският принцип "Един за всички! Всички за един!".
На практика, подводниците са корабите с най-голяма автономност. Те не са за хора със слаби нерви или с пристъпи на клаустрофобия. Още повече, че почти всичко в подводницата е непипнато в продължения на десетилетия - още от 1959 г., когато тя е спусната на вода в тогавашния СССР точно на 27 септември. Година по-късно, "Слава" е зачислена в състава на ВМС. Любопитен факт е, че макар на борда да не се допускат жени, конструкторът на подводницата всъщност е ... жена.
Подводницата „Слава“ отдавна не е това, което помнят поколенията подводничари. Днес ръждата е почти навсякъде - особено на по-ниското ниво, миризмата на гориво се усеща постоянно, люкът е постоянно отворен и ги няма строените в униформи край нея моряци.
Да слезеш в „Слава“ всеки път е невероятно усещане. Кап. Втори ранг Димитър Върбанов е сред служителите на нея почти от самото ѝ начало.
Началото на българското подводно плаване започва преди 105 г., когато на борда на UB-18, подводница, произведена в България, се вдига за първи път българския флаг и тя излиза на първото си плаване във Варненския залив. На борда ѝ тогава са принцовете Борис и Кирил. Командир е лейтенант Никола Тодоров, а помощник командир - мичман I ранг Иван Вариклечков, бъдещият командир на флота.
Последният капитан на "Слава" и на българска подводница е кап. I ранг Камен Кукуров, понастоящем е началник на Щаба на флота. Сваленият на 1 ноември 2011 г. флаг днес може да се види във Военноморския музей.
До част от случките, свързани с различни моменти от живота на българските подводничари, както и част от славната им история може да се докоснете тук.
Съвсем скоро, надяваме се, ще бъде завършено едно добро дело, започнало преди три години – цялостната реконструкция на емблематичния заслон „Казана“, разположен в подножието на северната стена на връх Вихрен в Пирин. Старата конструкция е малка и морално остаряла. На финалната права, обаче, инициаторите се сблъскват със сериозен проблем. Новият заслон е..
За трета поредна година на първия учебен ден входът на морската градина във Варна ще бъде сцена на "Техностарт" – събитие, което вече традиционно превръща началото на учебната година в технологичен празник за учениците. Началото е в 10 ч., а краят в 17, каза за Радио Варна Силви Дечева, оперативен директор на ИКТ Клъстер – Варна, който обединява..
Поредна жалба срещу новия формат на НВО за 7-и клас е внесена от родител на седмокласник. В жалбата си до Административния съд в София Иван Радев посочва, че заповедта на министъра на образованието Красимир Вълчев (№ РД09-2073 от 26 август) нарушава основния принцип в закона за предучилищното и училищното образование, а именно предвидимостта...
Започна подготовката за извършване на ремонтни дейности и въвеждане на мерки за енергийна ефективност на спортен комплекс „Локомотив“, информират от Общинско предприятие „Спорт-Варна“. Той ще бъде извършен в рамките на процедура BG-RRP-4.020 „Подкрепа на устойчиво енергийно обновяване на публичен сграден фонд за административно обслужване, култура и..
"Калиакра" е кораб, създаден да плава, но хем оправдаваме, хем ни боли за решението той да бъде превърнат в ресторант на Морската гара във Варна. Това коментираха за Радио Варна Диана Бачкова и Светльо Димитров, които бяха част от дарителите, включили се в кампанията за продължаване на учебната дейност на плавателния съд. Два легендарни..
Кулминацията от Седмицата на пожарната безопасност от 8 до 14 септември в Балчик се състоя днес в кв. Васил Левски, където се проведе показно занятие на тема "Аварийно-спасителни дейности при пътнотранспортни произшествия ". Присъстващите деца и възрастни се запознаха с наличната техника за действия при ПТП и видяха отблизо действията на служителите от..
В съвременния свят, където активният начин на живот и подготовката за непредвидени ситуации са все по-важни, фенера се утвърждава като незаменим спътник за българските ентусиасти на открито, професионалисти и домакинства. От нощни преходи в планината до къмпинг край язовири или справяне с аварийни ситуации, качествените фенери предлагат..