Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Експерти: Мигащият зелен сигнал на светофарите е незаконен и неефективен

Снимка: БГНЕС

Светофарите на много възлови кръстовища във Варна са с функцията "зелен мигащ сигнал". Неговата роля е да предупреди водачите няколко секунди преди светването на жълтата светлина и след това червеното. Целта е  да се ограничи риска от пътно-транспортни произшествия.

Функцията беше въведена експериментално за първи път в София през 2016 година, а след това постепенно и на светофарите в другите големи градове в страната. Преди няколко дни, мигащият зелен сигнал беше премахнат от светофарните уредби в столицата. Оказва се, че той е незаконен, тъй като не е регламентиран в Закона за движение по пътищата и в Наредбата, регулираща светлинните сигнали.

Приносът на мигащата зелена светлина за намаляване на пътните инциденти предизвика сериозни дискусии между организации и експерти. От Европейския център за транспортни политики не одобряват тази функция, а преди няколко дни заедно с още 15 организации излязоха с официална позиция срещу мигащото зелено.

"Няма как да определим тази функция като експериментална. Когато се прави експеримент, той трябва да бъде предварително обявен от съответната община. Аз не съм чула нито една община да обяви официално експерименталното пускане на мигащия зелен сигнал. За първи път той се появи в София през 2016 година, когато постепенно започнаха да изчезват броячите на секунди на светофарите", коментира в интервю за "Радио Варна" председателят на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова. Тя допълни, че няма никакви доказателства, подкрепени с цифри, че броят на пътните инциденти е намалял след въвеждане на функцията.

Диана Русинова и нейните колеги са против и промяна на Наредбата за светлинните сигнали, след като от Министерството на регионалното развитие и благоустройството загатнаха за подобен ход, който да регламентира "зеленият мигащ сигнал".

Според експерта, освен че е незаконна, тази функция противоречи и на Виенската конвенция от 1968 година в направление организация на движението.

"Виенската конвенция и другите международни спогодби категорично определят зелената светлина като сигнал за преминаване. С мигащия зелен сигнал на практика се обезмисля жълтата светлина. Защо не се помисли за увеличаване на времето на жълтия сигнал?", попита Диана Русинова.

Тя поясни, че зеленият мигащ сигнал се използва само в няколко държави-членки на Европейския съюз - Австрия, Естония, Литва и Словакия. Според нея обаче, тези страни нямат особено големи успехи по отношение на пътната безопасност.

"В държавите, в които пътната безопасност е развита до много високи нива като Германия, Франция и Белгия например, не използват мигащ зелен сигнал", каза още Диана Русинова.

Мненията на шофьорите са противоречиви. Някои одобряват мигащото зелено, което според тях им помага отдалеч да намалят скоростта, тъй като скоро ще светне жълто, а след това и червено. Има и водачи, които не виждат смисъл в мигащия зелен сигнал, а предпочитат светофарите с броячи.

Чуйте подробностите в звуковия файл:





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

59-годишна жена е с множество изгаряния след пожар във Варна

59-годишна жена е пострадала при пожара, възникнал в жилищна сграда на ул. "Кавала" 20 във Варна.  Сигнал за инцидента е подаден малко преди 17.00 часа . Пострадалата е откарана в болнично заведение с множество изгаряния.  Пламъците вече са потушени.  Изясняват се причините, довели до пожара, съобщават от полицията. 

публикувано на 08.04.25 в 18:31

Десетки във Варна се включиха в протестно шествие за 9% ДДС за ресторантите

Десетки варненци, работещи в заведения, преминаха в поредно протестно шествие от общината до входа на Морската градина заради искането си ДДС да се върне на 9 процента, вместо сегашните 20. Те носеха плакати с надписи "Защо? –Чехия-10 процента, Полша-8, Люксембург - 3,България 20 ?“. Протестиращите заявиха, че ще продължават протестите си, утре в София..

публикувано на 08.04.25 в 18:20
Богдан Милчев

Богдан Милчев: Трябва да има пълна реорганизация на ДА "Безопасност на движението по пътищата"

Не можем да променим нито една система в държавата, когато хората и структурите не се променят с години. Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" не е сменяла ръководителя си от създаването й след трагедията в Своге. Не е изпълнила и нито една точка от заложените в доклад мерки за намаляване на пътния травматизъм след катастрофата през..

публикувано на 08.04.25 в 18:10

Асоциация "Родители" против намаляването на дните на отсъствие от училище по семейни причини

Асоциация "Родители" и Българската педиатрична асоциация изразяват категорично несъгласие с предложението на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" за намаляване наполовина на разрешените дни отсъствия на учениците по семейни причини - от 15, колкото са в момента на 7-8, предаде БНР. В общо становище на двете асоциации пише, че това би принудило..

публикувано на 08.04.25 в 16:52

Хотелиерите във Варна с искане автобусите до курортите да имат курсове до по-късно през лятото

До дни хотелиерският бранш ще изготви писмено искане за удължаване на графика на линия 409 или линии 209Б (бърз), 109 и 9. По думите им това се налага от една страна от нуждите на персонала, който работи на смени, а от друга – от невъзможността на туристите да пътуват от и до центъра на града в часовете след полунощ.  Общинската администрация,..

публикувано на 08.04.25 в 16:19

Повече дела за домашно насилие отчита Варненският окръжен съд

Ръст на въззивните дела по Закона за домашно насилие отчита Варненският окръжен съд. У величението е с 43 на сто.  Общо свършените дела са 5162.  66 са съдиите по щат там, но 57 са реално работещите заради командировани в други съдилища. Това коментира председателят на ВОС Цвета Павлова, която заедно с колегите си от трите отделения, отчете дейността..

публикувано на 08.04.25 в 14:38
Инж. Йордан Вълчев

Разпитаха председателя на АПИ за катастрофата край Телиш

Председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Йордан Вълчев е бил извикан на разпит заради тежката катастрофа, в която загина 12-годишната Сияна, предаде БНР. От него са били изискани документи, свързани с изграждането и поддържката на пътя Луковит - Плевен, за който, както стана ясно, са били подавани десетки сигнали, че е проблемен, научи..

публикувано на 08.04.25 в 14:28