Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Подводните камъни" на коледното пазаруване

За какво трябва да внимават потребителите при големите намаления?

Вече сме средата на декември и обикновено сега е времето, в което хората се втурват да купуват подаръци, които да сложат под елхата и да зарадват любимите хора. В този период търговците обявяват и големи коледни промоции на различни стоки и артикули.

Рекламите за намаления ни заливат отвсякъде - в сайтове, социални мрежи, брошури и други. Ако отидете в някой от големите търговски центрове, ще видите огромни надписи на входовете на магазините за намаления на цените на стоките до 50%, та дори и повече. Именно това "до" е един от подводните камъни при големите промоции, смята доц. Събка Пашова, ръководител на Центъра за качество на стоките и потребителска защита към Икономическия университет във Варна. Според експерта, този търговски "трик" често подвежда потребителите, които влизайки в обекта разбират, че намаленията с 20 или 50% се отнасят само за определени стоки, а при други цената е намалена с не повече от 2-3%.

"Потребителите трябва да знаят реалната цена на стоката преди намалението за да могат да се ориентират и да не останат подведени. Не са рядкост случаите, в които търговците не слагат етикет със старата цена на стоката, а би трябвало да го правят", коментира доц. Пашова.

Често се случва, когато търговският обект е обявил промоции на определени стоки и продукти, количествата да се изчерпат бързо. Според доц. Пашова това е още един търговски трик.

"Тук целта на търговеца е да пусне на промоция стока, която е в малки количества. По този начин той цели да привлече клиента да влезе в търговския обект и да му продаде стока, която е по-скъпа и е залежала", каза още доц. Събка Пашова.

Експертът посъветва потребителите да бъдат внимателни при избора на стоки, защото много често се обявяват промоции за залежали стоки с по-ниско качество.

"Най-важното е потребителите да са информирани и да оглеждат добре стоката преди да я закупят. И в никакъв случай да не пазаруват под влияние на еуфорията", съветва още доц. Пашова.

Според психолога Добринка Тотева-Горанова в навечерието на коледните празници хората са много по-склонни да се отпуснат в пазаруването и да "развържат кесията" за подаръци за своите любими хора.

"Търговците много умело използват този момент", каза Горанова.

"В периода около коледните празници търговските обекти и магазини обявяват големи промоции. Идеята на рекламата е да ни накара да купим точно това нещо, точно в този момент, да запали желанието ни да имаме определена стока, без значение дали тя ни е нужна. Червеният етикет с намалението също е нещо, което ни блазни по един или друг начин", коментира Добринка Тотева-Горанова.

Психологически трик от страна на търговците е и когато не закръглят цената, смята още Горанова.

"Например, вместо 2 лева, определеният артикул струва 1.99 лева, което ни блазни", обясни психолога.

Нейният съвет е винаги, когато пазаруваме, да си изготвяме предварителен списък, защото в противен случай е много вероятно да се хванем "в мрежите" на препълнената с излишни стоки количка. Когато пазарим в хранителни магазини, не трябва да го правим на празен стомах, съветва още Горанова.

Чуйте разговора на Иван Барбов с доц. Събка Пашова и Добринка Тотева-Горанова:




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проучване: В килограм пясък от плаж край Созопол има над 400 частици микропластмаса

По-голяма концентрация на микропластмаса по черноморското крайбрежие и морското дъно се наблюдава при липса на пречиствателни станции. Голямо замърсяване има край Созопол. Пробите от плажа показват, че в килограм пясък се съдържат над 400 частици, а от морското дъно - над 1000. Това установи проучване на учени от Лабораторията по морска екология в..

публикувано на 11.12.24 в 16:30
Снимката е илюстративна

Парите за чистота на Варна за догодина ще станат ясни окончателно на сесия

Без промяна остана предложението за размера на сметката за чистотата на Варна за следващата година - 55 млн. лв, от които 15 млн. са парите, предназначени за сметосъбиране и светоизвозване. Това е записано в докладната записка от кмета Благомир Коцев до членовете на комисията. Още няколко цифри от тази прогнозна сума – около 20 млн...

обновено на 11.12.24 в 15:08

Благотворителни кампании в Балчик

"Благотворителен коледен базар в помощ на Теди и нейната майка е организиран до 18 декември в балчишкото училище "Антим I". Нека всички да ги подкрепим!", призовават от училището. На обособения щанд във фоайето се продават коледни декорации и сладки, изработени от ученици и работещи в училището. Има и дарителска кутия. Междувременно дарителската..

публикувано на 11.12.24 в 14:40

Варна се побратими с аржентинския град Мар дел Плата

Кметът на Варна Благомир Коцев и аржентинският му колега от Мар дел Плата Гилермо Монтенегро подписаха Споразумение за побратимяване между двата пристанищни града. Официалната церемония се проведе в аржентинския град в присъствието на българския посланик в Аржентина Н. Пр. Стоян Михайлов, съобщава общинският пресцентър. В документа се посочва, че двата..

публикувано на 11.12.24 в 14:01

Наградиха над 30 от най-активните доброволци във Варна

Най-активните доброволци към общинската дирекция „Превенции“ бяха наградени днес от името на Община Варна и кмета Благомир Коцев на специална церемония в Юнашкия салон. Над 30 ученици от варненски училища получиха грамоти и награди от заместник-кмета по обществен ред и сигурност Илия Коев и директора на дирекцията Светлана Коева. Те са се отличили през..

публикувано на 10.12.24 в 17:43

Радио Варна на 90 - фотоизложба и концерт (снимки)

С документална изложба и концерт Радио Варна отбеляза своя 90-годишен рожден ден.  Експозицията "Радио Варна на 90!" - част от съвместен п роект на Радио Варна и Държавен архив – Варна, е подредена във фоайето на Фестивалния и конгресен център и може да бъде разгледана до края на работната седмица.  Документална изложба "Радио Варна на 90!" -..

публикувано на 10.12.24 в 12:15

Дарителска кампания в помощ на социалния патронаж във Варна

Вече близо две десетилетия във Варна се провежда традиционната коледна кампания "Купи и дари", организирана от Ротаракт клуб - Варна.  И тази година доброволците от организацията ще събират дарения под формата на хранителни продукти в помощ на нуждаещи се. Това каза за Радио Варна Димитър Георгиев от Ротаракт клуб - Варна.  Даренията се събират в два..

публикувано на 10.12.24 в 11:20