Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Втора варненска община с режим на тока, трета на ръба

| обновено на 17.01.22 в 10:48
Снимка: Алами/Ройтерс

В рамките на малко повече от седмица във втора варненска община въвеждат режим на тока. В трета го обмислят...

Причината навсякъде е една и съща - високите сметки за ток.

Засега режимът обхваща уличното осветление. Мярката е временна, но докога е трудно да се каже.

Режим на уличното осветление в нощните часове въведоха от 6 януари в Дългопол.

За Радио Варна тогава, кметът Георги Георгиев съобщи, че "за 2021 г. Община Дългопол е платила за улично осветление 120 хил. лв. при цена от 109 лв./MWh. След резкия скок в цената на енергоносителите, през декември 2021 г. средната цена на електрическата енергия е 429 лв./MWh", което е почти тройно увеличение (или с 320 лв. повече).

Сметките сочат, че спрямо сегашните цени на тока в община Дългопол ще платят прогнозно през 2022 г. около 472 хил. лв. само за уличното осветление.

Дори след приспадане на компенсацията получавана от държавата до 31 октомври, 2021 г., която е 100 лв./MWh, и продължаването ѝ до 31 декември на база реалните пазарни цени - 128.98 лв./MWh, остават недофинасирани около 252 хил. лв.
Подобно на всички малки общини в България обаче и Дългопол не разполага с финансов буфер, за да покрие разликата в цената дори само на уличното осветление.

И както всички общини, проблем с недофинансирането може да се появи освен за уличното осветление, но и за всички зависими от общинските бюджети социални дейности. В списъка влизат също издръжката на училища, детски градини и ясли, социални домове, общински болници и др., както и за електротранспорта в големите градове.

От Националното сдружение на общините в България (НСОБ) още в началото на януари поискаха компенсации от държавата в помощ на местните власти с аргумента, че трябва да се осигури непрекъсваемост на основните публични общински услуги.

Според закона за енергетиката, общините у нас сключват договори за доставка на ток по свободно договорени цени, мораториумът върху цените на тока, водата и парното не важи за тях, а само за битовите потребители.

В същото време, според ПМС на МС през зимните месеци небитовите потребители като общините ще бъдат компенсирани с не повече от 250 лв./MWh. Прогнозите, според правителството, са за спад в цените на енергоносителите през април, поради ниското потребление и натиска през износа.

За да се намерят пари за сметките за енергоносителите в общините, те "ще трябва да отрежат" парите за различни други дейности.

Понастоящем, в община Дългопол уличното осветление е ограничено във времевите пояси 17.30 - 21.00 ч. и 04.30 до 07.00 ч. Иначе казано, между 21 и 4.30 ч. на територията на всички 16 населени места там не свети нито една улична лампа.

Идентична е причината за въвеждането на режим на уличното осветление и в община Вълчи дол, където според официалните данни има 22 населени места. Сметките за електроенергия и там са скочили тройно в последните месеци.

"Общата стойност на платената фактура от Община Вълчи дол за разходвана електроенергия през месец ноември 2021 година е 58 384,47 лева, докато за месец октомври 2021 потреблението на ел. енергия е било на стойност 20 951,47 лева. Разликата между двете фактури е 37 433,00 лева. Направената прогнозна сметка за стойността на ел. енергията, която Община Вълчи дол ще заплати за 2022 година е в приблизителен размер от 700 хил. лв", пише в съобщението на общината.

В самия град Вълчи дол улично осветление ще има - през стълб, само между 17:30 и полунощ, както и сутрин от 5.30 до 7 ч. В селата на общината, ток по улиците няма да има между 21.30 ч. и 5.30 ч. нощем.

Сходна е ситуацията и в община Аврен, където от началото на годината също обмислят ограничаване на уличното осветление. Близо една трета от уличните лампи в Аврен са енергоспестяващи - 600 от 2 000. За година, увеличението на сметката за ток е над 100 %, каза за Радио Варна кметът Емануил Манолов.

През декември 2020 г. сметката за ток на община Аврен е била около 21 хил.лв, година по-късно, над 49 хил.лв. Държавната компенсация е 9 хил.лв., тоест недофинансирането е над 20 хил.лв, които общината трябва да поеме.

В община Варна увеличението на сметките за ток на електротранспорта, обхващащ малка част от градския транспорт, е повече от 2.7 пъти, а цената на метана за останалите превозни средства е два пъти по-висока. Справките сочат, че през ноември 2021 г., уличното осветление в третия по големина град в страната е 753 хил. лв. срещу 338 хил. лв. точно година по-рано.

Опасенията са, че икономиите и преразпределяне на парите от една общинска дейност в друга обаче няма да са достатъчни, ако цените на енергоносителите продължат да растат. А според Международната агенция по енергетика (МАЕ), светът е изправен пред години на скъпа енергия.
Освен местните власти, високите цени на енергоносителите са сериозни предизвикателства и пред бизнеса, където също се търсят опции за компенсации от страна на държавата.
Пакет от един милиард и половина е заделен в помощ на бизнеса и ЕРП-тата, за да се преодолее енергийната криза, каза в неделя пред БНР премиерът Кирил Петков.
Последният режим на тока в България е от зимата на 1992 г. По времето на социализма ограничаването на енергийното потребление почти беше обичайна практика.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Студ сковава страната

През нощта облачността ще намалее, на места до изясняване, а вятърът чувствително ще отслабне. След полунощ и утре преди обед на много места ще е мъгливо или с ниска слоеста облачност, а следобед ще преобладава слънчево, но студено време. Минималните температури ще са между минус 14° и минус 9°, по Черноморието от минус 7° до минус 2°, а максималните..

публикувано на 19.02.25 в 19:45

Без автобуси "хармоника" по рискови маршрути във Варна утре

Закъсали автобуси и тролеи на градския транспорт във Варна заради непочистените пътища принудиха пътниците да вървят в снега или да търсят алтернативен транспорт през изминалия ден. Не липсваха куриозни случки, на някои от пътуващите дори им се наложи да бутат аварирал рейс. Куриоз: Пътници бутаха закъсал автобус във Варна Автобуси на Градски..

публикувано на 19.02.25 в 18:53

Надзорният съвет на НОИ прие осъвременяване на пенсиите с 8,6 %

По предложение на управителя на Националния осигурителен институт Ивайло Иванов Надзорният съвет на НОИ гласува за това пенсиите да се осъвременят по Швейцарското правило с 8,6 процента от първи юли, предаде БНР. Предложението е одобрено от надзорниците, като така проектът на бюджет на Държавното обществено осигуряване предстои да се разгледа и в..

публикувано на 19.02.25 в 18:06

Удължават срока за временна закрила на украинците, бягащи от войната

До 4 март догодина се удължава срокът за временна закрила на разселени лица от Украйна, реши кабинетът. Така периодът, в който страната ни предлага защита на украински граждани, бягащи от руската военна агресия, се удължава с още една година. Процесът на пререгистрация ще продължи до 30 април, уточняват от правителствената пресслужба. Решението на..

публикувано на 19.02.25 в 18:03

Пътищата във Варна и региона са проходими при зимни условия

Пътищата във Варна и региона са проходими при зимни условия. Пътят от Старо Оряхово до Обзор вече е отворен, но само за моторни превозни средства до 12 тона, съобщи Георги Стратиев, директор на Областно пътно управление-Варна. Бедственото положение в общините Бяла, Дългопол и Долни чифлик остава, обстановката се нормализира, но за утре прогнозата е..

публикувано на 19.02.25 в 17:35
Архив

Пътят Варна – Добрич е отворен за движение на всички превозни средства

В община Бяла все още без електрозахранване са селата Попович и Дюлино. Аварийни екипи работят за отстраняване на авариите. Пътнопочистващи машини продължават да подпомагат движението на територията на общината, съобщават от Областна управа - Варна. В община Долни чифлик екипи на ЕРП работят за отстраняване на аварията, която остави без ток селата Ново..

публикувано на 19.02.25 в 16:25

Предлагат обезопасяване на автобусни спирки във Варна

Част от спирките на градския транспорт във Варна да бъдат допълнително обезопасени. Това предложение беше обсъдено на днешното заседание на постоянната комисия "Обществен ред, сигурност и безопасност на движението“ към Общински съвет – Варна. Първоначално се предвижда монтиране на предпазни колчета на четири локации, като при положителен ефект мярката..

публикувано на 19.02.25 в 15:40