"Правилните въпроси са съществена част от решенията", пише проф. Евгени Станимиров в "Многомерна стратегия за вашия бизнес". Последната книга на ректора на Икономически университет-Варна дава отговори, съображения и препоръки, които са многократно проверени и доказано работещи. Проф. Станимиров е автор на около 20 учебника и учебни помагала в областта на маркетинга, брандинга, управлението на взаимоотношенията с клиенти, маркетинговите проучвания.
Емилия Николова разговаря с проф. Станимиров преди днешното представяне на книгата:
Има голямо количество издадена литература по бизнес и маркетинг. Каква ниша запълва съдържанието на вашата книга?
Написах книгата на един дъх за 22 дни. Обхваща консултантския и преподавателския ми опит от 22 години. Книгата е написана на достъпен и атрактивен език. Кратка е със своите 220 страници, защото съм убеден, че ако искаме да предадем определени послания, можем да го направим в рамките на 150-230 страници, а ако не можем да го направим в тези страници, няма да можем да го направим и в 500. В книгата има много послания за бизнеса, но няма рецепти. В нея се описват определени ситуации, в които съм изпадал и съм намирал неконвенционални начини как да се справя с тях. Има систематизация по отношение на успеха, как да станем по-видими за партньорите и клиентите си, как да дефинираме цели, как да дефинираме стратегията си, така че в книгата има много поуки.
Не лишавате ли маркетолозите от работа, написвайки всичко това в книгата?
Не бих казал. В една книга не може да се опише многообразието от ситуации, в които изпадаме. По-скоро в нея има много препратки и поуки, а ако читателите са с отворени сетива, могат да направят много изводи. Вярвам в сентенцията на Клод Дебюси, че красотата на музиката не е в нотите, а в паузите между тях. В текста между редовете също има много послания.
Еднакво валидни ли са тези послания за хората, които произвеждат яйца и за тези, които строят небостъргачи?
Категорично става въпрос за базови правила, които трябва да спазваме. Дори издателят беше много впечатлен, че съм успял да намеря място и за Михаил Булгаков. Това е един автор, който има интереси в съвсем друга посока, но аз съм вплел това, което той казва в бизнес контекст.
Как форсмажорът присъства в книгата, защото колкото и добре да сме позиционирани, има ли висша непреодолима сила и непредвидимо потребителско поведение, бизнес плановете ни лесно могат да бъдат провалени?
Форсмажорът е отразен във въведението на книгата. Започва с въпрос на журналист, който ми беше поставен дни след обявяване на извънредното положение през март 2020 година. В момента работя върху следващата си книга, тъй като кризата с олиото не беше се случила, когато тази беше написана. Симптомите със сиренето и олиото много си приличат, тъй като са свързани с желанието за спекулативно увеличаване на цените, криейки се зад аргумента за увеличаване на разходите за суровина. Проблемът със сиренето преди години беше решен в рамките на един ден, когато беше освободена част от държавния резерв. Това, което се случи с тоалетната хартия, беше симптом на прекъсване на веригата на доставки и няма нищо общо с недостиг на суровина или високи цени. По същото време, когато тоалетната хартия изчезна от пазара, складовете на производителите бяха пълни с целулоза, която беше ударила десетгодишно ценово дъно на световните стокови борси. Имаше и психологически момент в желанието на хората количките в магазините да изглеждат пълни. Тоалетната хартия и безалкохолните напитки бяха подходящи продукти за туширане на напрежението.
А вие как гледате на вашата книга? Като стока?
По-скоро като мисия. За мен продажбите имат значение единствено от гледна точка на това посланията да достигнат до много повече хора.
Възможно ли е книгата да влезе в академичната програма на университета?
Има я на свободния пазар и може да се чете от всяка една специалност, в която се учи бизнес, както и от хора от самия бизнес. Много от тях си я купиха вече. Не мисля, че трябва да влиза в задължителна програма, дори в препоръчителна, защото поставя едни други въпроси. Предвид факта, че аз съм ректор, това не бива да се допуска.
Заглавието е „Многомерна стратегия за вашия бизнес”. Колко мерна е стратегията, която представяте в книгата?
Изкушавам се да кажа тримерна, но аз не мисля че измеренията са само три. Това заглавие придоби завършен вид в самото издателство. Книгата се казваше „За компаса и часовника” с подзаглавие „Провокативни размисли върху реденето на бизнес пъзел”, но си дадохме сметка, че вероятно много хора няма да се ориентират за съдържанието на книгата, въпреки че смятам, че по-точно отразява онова, което е описано вътре в нея.
Цялото интервю чуйте в прикачения звуков файл.
Интервю с Björn Johansson (ARCTIS) ARCTIS са нова група, създадена от музиканти, със стаж в метъл музиката. Само преди дни бандата издаде едноименния си дебют. На 28 ноември ARCTIS ще го представят и пред българските фенове, защото групата прави турне като съпорт на APOCALYPTICA. Китарисът на ARCTIS Björn Johansson даде специално интервю за..
Варненският драматичен театър взе участие в Деветото издание на Международния театрален фестивал "Interferences" в Клуж-Напока в Румъния. Във форума се включиха членове на Съюза на театрите от Европа, а варненските актьори се представиха със спектакъла "Както ви харесва" на Шекспир, в режисура на Габор Томпа, президент на Съюза на театрите в Европа...
Интервю с Tom Englund (EVERGREY, REDEMPTION, SILENT SKIES) В средата на 2024 година шведските прогресари EVERGREY издадоха изследванията си върху празнотата под формата на албума „Theories of Emptiness“. На 29 ноември бандата ще го представи и на българските си фенове, с подкрепата на алтернативната метъл банда KLORG и швейцарската..
Отчетен е 150% ръст на фалшивите сайтове за онлайн пазаруване в световен мащаб от началото на октомври, сочат доклади на различни лидери в киберсигурността. Това каза Обретен Обретенов, отговарящ за информационната сигурност в международна компания, базирана във Варна. Занимава се също с експертизи по компютърна криминалистика към Съда и..
Елементарните сметки за мнозинство за съставяне на правителство сочат, че най-логично е то да е формирано от коалициите ГЕРБ-СДС и "Продължаваме промяната - Демократична България". Всеки опит да се прави мнозинство с други партии около едната от двете коалиции е игра. Това каза политологът Даниел Стефанов в предаването на Радио Варна Post Factum. Той..
По традиция преди Коледните и новогодишни празници варненската галерия "Арт Маркони" представя сборната изложба "Изобилие". В нея със свои творби участват редица художници - Ангел Атанасов/Ачо, Ангел Веселинов, Васил Петров, арх. Владимир Рачев, Димитър Манолов, Дима Ненова, Димитър Кавръков, Емилия Бояджиева, Ивайло Евстатиев, Илиян Пеев, Клементина..
Интервю с Eicca Toppinen (APOCALYPTICA) APOCALYPTICA започнаха кариерата си с албум с кавъри на METALLICA. Близо 30 години по-късно финландците издадоха и втора част отново с кавъри на METALLICA. На 28 ноември групата ще представи „Plays Metallica Vol. 2“ и в София по покана на „EventEase“ в Зала 3 на НДК. Това ще бъде деветия концерт на..