Твърде сложен изказ в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта на децата, прекалено много информация, недостатъчно примери и обяснения, малко време за упражнения. Това са основните трудности, които срещат децата в училище. Изводите са от национално изследване на „Галъп интернешънъл Болкан“, проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката, съобщиха от ведомството. В пространни интервюта с родители и деца от I до Х клас, които на практика се превърнаха в дълбочинни, социолозите питаха за проблеми в учебните програми по отделните предмети и в конкретните учебници, събираха препоръки за улесняване на процеса на учене.
Малко над половината от анкетираните родители признават, че децата им имат затруднения по един или повече предмети. Най-голямата част от тях - 37%, определят онлайн обучението като основна причина за трудностите на детето. Почти 33% обвиняват учителите, че преподават зле. Близо 28% смятат езика в учебниците за неясен. Толкова са и тези, според които материалът е прекалено обемен.
Проблеми посочват и родителите, чиито деца се справят добре в училище. Около една трета от тях посочват като пречка неясния език в учебниците и учебните помагала. Над 23% смятат, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето, също толкова са недоволни от начина, по който учителят поднася материала.
Математиката е най-трудният предмет в почти всички класове, според отговорите на родителите. Голяма част от тях са убедени, че учебен материал по математика е „свален“ от по-горните класове в по-долни. Оплакват се и от липса на достатъчно време за упражнения.
В III и IV клас проблемни са и други предмети като човекът и обществото и човекът и природата. Много родители посочват, че изучаваният материал не е съобразен с възрастта на децата, има твърде голям и недобре систематизиран обем от информация, който обърква учениците. Често се стига до заучаване „наизуст“ на уроците по тези предмети, без да се разбира съдържанието.
Майки и бащи на по-големите ученици препоръчват да се учи повече национална история и повече българска литература.
Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът на тези майки и бащи достига 84%.
Всеки трети родител плаща за частни уроци по предмети, преподавани в училище, като 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета. Делът на тези отговори е значително по-висок сред родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален курс, което се свързва и с подготовката за изпитите след VII клас и за матурите.
Две от всеки пет деца между I и IV клас признават, че не разбират част от съдържанието на учебниците, основно по математика. Затрудняват ги главно текстовите и логическите задачи. Те често се оплакват, че нямат достатъчно време да се упражняват. Според половината от тях уроците са прекалено дълги.
Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап (V -VII клас). Там вече 57,6% от учениците заявяват, че част от учебниците са написани сложно и неразбираемо. Повечето седмокласници, но и много петокласници и шестокласници, се оплакват най-много от учебниците по история и цивилизации.
Учебното съдържание по география и икономика също се оказва трудно разбираемо за част от учениците между V -VII клас. Тук сложни според тях са множеството нови термини и твърде многото информация в учебниците, която трябва да се помни наизуст.
Гимназистите недоволстват от твърде големия обем от информация, който според тях е излишен и затруднява ученето и определянето на най-важното. Много от запитаните ученици искат учебници на по-достъпен език, повече време за упражнения и по-интерактивно преподаване на материала – с повече илюстрации, графики и примери.
"Най-дългата вечеря на плажа" ще се проведе за 11-а година на плажа във варненския кв. „Аспарухово“ на 23 август. Началото й е от 19 часа и ще бъде съпроводена с богата музикално-артистична програма. В програмата са включени жива музика, артистични изпълнения, танци и приятни изненади. Над 30 артисти ще се включат в събитието, съобщиха..
Над 60 филма включва фестивалната програма на 33-тото издание на "Любовта е лудост", който ще бъде официално открит от 19 часа тази вечер във Фестивалния и конгресен център. Начало на събитието ще даде италианската романтична комедия на режисьора Паоло Дженовезе "Любовта е лудост". За първи път от години насам в конкурсната програма на "Любовта..
С валидиране на две пощенски марки от представители на филателните дружество в Добрич и Варна в Балчик започна 11-ото издание на Международния форум „Българско наследство“, който се провежда за пореден път в датите 22-24 август. На едната от тях е образът на Георги Казанджиев и корицата на неговата книга „ 85 години от Крайовската спогодба -..
Две нови групи за целодневен престой са разкрити в новата пристройка към детска ясла №7 „Роза“, като интересът към тях е бил голям и местата вече са запълнени. Директорът Даниела Йорданова съобщи, че една от групите вече се посещава от 12 деца, като пет от тях са напълно адаптирани, спят на обед и остават целодневно на ясла. През следващата седмица се..
В рамките на националната научна конференция „85 години от Крайовската спогодба“, която ще се проведе днес в Туристическия информационен център „Мелницата“ в Балчик, Регионален исторически музей – Добрич представя фотодокументалната изложба „Добруджа 1940“. Тя поставя началото на редица инициативи на отдел „Нова и най-нова история“, с които музеят ще..
Общинският приют за безстопанствени кучета в Каменар организира кампанията "Снимка с муцунка". Нейната цел е да се помогне на кученцата да си намерят дом. Тя ще се проведе на 23 август, събота, от 10 часа в приюта, където по сетителите ще има възможност да си направят снимки с избрани от тях кучета, с които после ще могат да се включат във..
Рекорден брой заявки от близо 200 фолклорни групи и индивидуални изпълнители са подадени за участие в Единадесетото издание на Националния събор за автентичен фолклор „Тополи пее и се смее“ 2025 г. Така числеността на участниците, които ще представят богатството на българската песен и танц, се очаква да доближи 700. Празникът на българските традиции,..