Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Виктор Минчев: В рекламата всичко е въпрос на добра идея

Варненският специалист разказва за професията криейтив копирайтър

Снимка: Бояна Георгиева

За много от младите хора мечтаната професия е свързана с това тя да предоставя възможността за творческа изява, да позволява работа извън офис, да е свързана с комуникациите и да отразява дневния ред на съвременното общество. Една от областите, които обединяват всичко това, е рекламата, а една от най-харесваните дейности в нея е тази на копирайтъра.

"Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстови материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми – печатна, външна, радио, телевизионна и в интернет. А криейтив копирайтър е този, който измисля слогани, рекламни изречения за промоции, сценарии за радио- и телевизионни реклами и работи върху цялостни рекламни концепции.

Именно това поприще е избрал за своя професия варненецът Виктор Минчев. След завършването на висшето си образование в София той се изправя пред въпроса, който стои пред почти всеки млад българин: а сега накъде? Избира пътя на рекламата и по-точно творческото поле на рекламния текст.

Преди около 10 години с Георги Георгиев и други мои приятели издавахме градския фензин Варненски уличник. Опитът от това време с рекламата, която включвахме в изданието, ми помогна да взема решение да продължа по този път, като за избора ми силно повлия и Георги. И така, въпреки че не успях да започна мечтаната от мен работа в списание, след университета станах криейтив копирайтър.

Какво е необходимо, за да продава един рекламен текст?

Аз лично вярвам, че най-важното нещо е текстът да докосне човека отсреща. Т.е. да не се опитва по агресивен начин да му продаде, а да го накара да почувства нещо - надежда, щастие, каквото и да било. Текстът трябва да осъществи емоционална връзка с потребителя. Защото е установено, че хората никога не вземат рационални решения - те вземат единствено и само емоционални решения. И дори да се опитват да ги облекат в някаква логика, това е по-скоро заблуждаващо замаскиране на реалната причина за предприетото действие. А това емоционално докосване е възможно след като опознаеш потребителя - неговия свят, планове, мечти, страхове, проблеми.

Кое те вдъхновява, за да пишеш ефективни текстове?

Всичко започва с известна доза вдъхновение, но и упоритият труд е много важен. За да стигнеш до добра идея, преди това трябва да изхвърлиш 20-30 лоши. Искам да подчертая "идеи", а не "текстове", зщото според мен в рекламата всичко е въпрос на добра идея. Иначе много се вдъхновявам, когато виждам най-доброто в моята област. Винаги, когато почувствам, че съм забил, си отварям някой уебсайт с най-добрите реклами в света в момента и започвам да ги разглеждам. Това е безотказно средство за рестартиране на креативността. Иначе смятам, че както копирайтърът, така и всеки, който се занимава с реклама, трябва да се интересува от абсолютно всичко, което се случва в света. Т.е. черпя вдъхновение от всичко наоколо, но ако трябва да посоча едно нещо, което ме навежда на размисли, това е концептуалното изкуство. Виждам много общо между него и рекламата - най-вече, защото то работи с идеи.

Как протича един твой работен ден?

Предполагам, че има хора, които си мислят, че практикуващите творчески професии седят на дивана или с крака върху бюрото и чакат да им дойде някаква идея. Това няма нищо общо с истината. Всички хора от бранша, включително и такива от най-големите агенции по света, с които съм разговарял, изтъкват като основна причина за успеха си едно-единствено нещо: неуморна работа. Която включва заетост по над 16 часа на ден, безсънни нощи, работа в почивните дни. Аз от две години и половина работя за себе си и в първите дни, след като се отделих от агенцията, големият ми проблем беше, че повече се наслаждавах на факта, че не трябва в 9 ч. да съм в офиса, и че не трябва да седя зад бюро по 8 часа на ден. Това ми костваше доста изгубено време, но успях да се преборя със себе си и в момента денят ми е строго структуриран. Големият плюс е, че ми е необходим единствено лаптоп, а в някои случаи и само мобилен телефон, което ми дава възможността да работя от всяка точка на света.

Как се съотнася работата на един криейтив копирайтър, работещ за агенция, и такъв, който работи на свободна практика?

Има няколко нива на сравнение. На първо място е бизнес страната - в агенцията имаш осигурени клиенти, имаш гарантирана работа и съответно доход. А когато си фрийлансър, за всичко това трябва да разчиташ единствено на себе си - никога да не спираш да търсиш клиенти, които в крайна сметка ти осгуряват прехраната. От гледна точка на работата в голяма агенция най-вероятно ще имаш по-атрактивни задачи, докато фрийлансърите в България се занимават основно с по-дребни задачи, предимно свързани с интернет. Също така агенцията ти дава ноу-хау, там имаш възможност ежедневно да се учиш от хора с повече опит, а когато си сам, си принуден да разчиташ на опита, който си придобил до момента, и ще ти коства много усилия да си намериш ментори. Един от добрите съвети е да имаш поне 5-годишен опит в агенция, преди да започнеш работа на свободна практика. Защото в агенцията полагаш необходимата основа, там има кой да те навигира по пътя към израстването и придобиването на необходимите умения за една успешна кариера.

Още полезни съвети и любопитни моменти от професията криейтив копирайтър ще научите от интервюто с Виктор Минчев в предаването Улица "Събота". Разговора слушайте в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Суши майсторът Мариела Чобанова: Тази култура навлезе у нас бързо заради любопитството на младите

Суши културата навлезе бързо у нас, благодарение на младите, които са готови да пробват нови вкусове. Това каза суши майсторът Мариела Чобанова, полуфиналист в предаване за кулинария и носител на приза  "Бизнес жена на годината" в наградите "Злато токче".  Мариела Чобанова обича екстремната кухня и признава, че не ѝ допада да е като всички останали...

публикувано на 06.11.25 в 08:05

Jimmy Waldo (ALCATRAZZ): Добрата песен е добра песен

Интервю с Jimmy Waldo (ALCATRAZZ) Американската банда ALCATRAZZ основно е свързвана с вокалиста Graham Bonnet и   с китаристите Yngwie J. Malmsteen и Steve Vai. Обаче през последните години никой от тях не е част от състава. След поредното си събиране през 2019 година бандата издава един албум с Graham Bonnet, който е заменен от Doogie..

публикувано на 05.11.25 в 07:00

Експерт: Повишаването на осигуровките няма да вдигне пенсиите, само отлага нужната пенсионна реформа

Увеличението на пенсионните осигуровки от следващата година няма да реши структурните проблеми в пенсионната система, а само ще отложи дълбоката реформа, от която тя има нужда. Това каза финансовият анализатор Николай Устамитев в предаването на Радио Варна POST FACTUM. Преди няколко години вноската беше 17,8%, после стана 18,8%, после 19,8%,..

публикувано на 04.11.25 в 08:15

"От любов" - животът на Силви Вартан и невидимата ѝ нишка с България, която преплита съдби

Целият живот и кариера на Силви Вартан са движени от любов. Двигателят ѝ никога не е бил реваншизмът или амбицията, а любовта. Не е желанието да доминира или да бъде център на внимание, както често се случва при талантливи хора. Силви Вартан е дълбоко вярващ, смирен и тих човек. Любовта винаги е била нейният пътеводител. Това казва режисьорът на..

публикувано на 03.11.25 в 08:15
Кънчо Стойчев

Кънчо Стойчев: Рано или късно българското общество ще се събуди. Ситуацията е критична

Години наред страната ни води погрешна икономическа политика. Ние взимаме заеми не за да стимулираме икономиката, инвестициите или инфраструктурата, а за да плащаме пенсии и заплати. Това мнение изрази в предаването на Радио Варна "Позиция" Кънчо Стойчев, социолог и заместник-председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния..

публикувано на 02.11.25 в 08:36

Тома Белев: Докато институциите си прехвърлят отговорността, речните корита изчезват от кадастъра и изникват хотели

Незаконното застрояване на изчезващи от кадастралната карта речни корита е резултат от пълната безотговорност на институциите. Докато те си прехвърлят топката, опасността от наводнения и човешки жертви нараства. Това каза екологът Тома Белев от Сдружение "Зелени закони" в предаването на Радио Варна POST FACTUM. Според него областните управители,..

публикувано на 31.10.25 в 18:40

Стефани Анастасова: Човек може да пътува добре и сам, и с компания

Стефани Анастасова от няколко години пътешества около света съвсем самостоятелно. Тя споделя своите преживявания в канала си в YouTube  "Около света със Стефи"  , което ѝ създава множество последователи, а наскоро гостува във Варна, за да представи новата си книга, в коятo събира впечатления след 7-месечно самостоятелно пътешествие из Южна Америка...

публикувано на 31.10.25 в 08:00