Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Виктор Минчев: В рекламата всичко е въпрос на добра идея

Варненският специалист разказва за професията криейтив копирайтър

Снимка: Бояна Георгиева

За много от младите хора мечтаната професия е свързана с това тя да предоставя възможността за творческа изява, да позволява работа извън офис, да е свързана с комуникациите и да отразява дневния ред на съвременното общество. Една от областите, които обединяват всичко това, е рекламата, а една от най-харесваните дейности в нея е тази на копирайтъра.

"Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстови материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми – печатна, външна, радио, телевизионна и в интернет. А криейтив копирайтър е този, който измисля слогани, рекламни изречения за промоции, сценарии за радио- и телевизионни реклами и работи върху цялостни рекламни концепции.

Именно това поприще е избрал за своя професия варненецът Виктор Минчев. След завършването на висшето си образование в София той се изправя пред въпроса, който стои пред почти всеки млад българин: а сега накъде? Избира пътя на рекламата и по-точно творческото поле на рекламния текст.

Преди около 10 години с Георги Георгиев и други мои приятели издавахме градския фензин Варненски уличник. Опитът от това време с рекламата, която включвахме в изданието, ми помогна да взема решение да продължа по този път, като за избора ми силно повлия и Георги. И така, въпреки че не успях да започна мечтаната от мен работа в списание, след университета станах криейтив копирайтър.

Какво е необходимо, за да продава един рекламен текст?

Аз лично вярвам, че най-важното нещо е текстът да докосне човека отсреща. Т.е. да не се опитва по агресивен начин да му продаде, а да го накара да почувства нещо - надежда, щастие, каквото и да било. Текстът трябва да осъществи емоционална връзка с потребителя. Защото е установено, че хората никога не вземат рационални решения - те вземат единствено и само емоционални решения. И дори да се опитват да ги облекат в някаква логика, това е по-скоро заблуждаващо замаскиране на реалната причина за предприетото действие. А това емоционално докосване е възможно след като опознаеш потребителя - неговия свят, планове, мечти, страхове, проблеми.

Кое те вдъхновява, за да пишеш ефективни текстове?

Всичко започва с известна доза вдъхновение, но и упоритият труд е много важен. За да стигнеш до добра идея, преди това трябва да изхвърлиш 20-30 лоши. Искам да подчертая "идеи", а не "текстове", зщото според мен в рекламата всичко е въпрос на добра идея. Иначе много се вдъхновявам, когато виждам най-доброто в моята област. Винаги, когато почувствам, че съм забил, си отварям някой уебсайт с най-добрите реклами в света в момента и започвам да ги разглеждам. Това е безотказно средство за рестартиране на креативността. Иначе смятам, че както копирайтърът, така и всеки, който се занимава с реклама, трябва да се интересува от абсолютно всичко, което се случва в света. Т.е. черпя вдъхновение от всичко наоколо, но ако трябва да посоча едно нещо, което ме навежда на размисли, това е концептуалното изкуство. Виждам много общо между него и рекламата - най-вече, защото то работи с идеи.

Как протича един твой работен ден?

Предполагам, че има хора, които си мислят, че практикуващите творчески професии седят на дивана или с крака върху бюрото и чакат да им дойде някаква идея. Това няма нищо общо с истината. Всички хора от бранша, включително и такива от най-големите агенции по света, с които съм разговарял, изтъкват като основна причина за успеха си едно-единствено нещо: неуморна работа. Която включва заетост по над 16 часа на ден, безсънни нощи, работа в почивните дни. Аз от две години и половина работя за себе си и в първите дни, след като се отделих от агенцията, големият ми проблем беше, че повече се наслаждавах на факта, че не трябва в 9 ч. да съм в офиса, и че не трябва да седя зад бюро по 8 часа на ден. Това ми костваше доста изгубено време, но успях да се преборя със себе си и в момента денят ми е строго структуриран. Големият плюс е, че ми е необходим единствено лаптоп, а в някои случаи и само мобилен телефон, което ми дава възможността да работя от всяка точка на света.

Как се съотнася работата на един криейтив копирайтър, работещ за агенция, и такъв, който работи на свободна практика?

Има няколко нива на сравнение. На първо място е бизнес страната - в агенцията имаш осигурени клиенти, имаш гарантирана работа и съответно доход. А когато си фрийлансър, за всичко това трябва да разчиташ единствено на себе си - никога да не спираш да търсиш клиенти, които в крайна сметка ти осгуряват прехраната. От гледна точка на работата в голяма агенция най-вероятно ще имаш по-атрактивни задачи, докато фрийлансърите в България се занимават основно с по-дребни задачи, предимно свързани с интернет. Също така агенцията ти дава ноу-хау, там имаш възможност ежедневно да се учиш от хора с повече опит, а когато си сам, си принуден да разчиташ на опита, който си придобил до момента, и ще ти коства много усилия да си намериш ментори. Един от добрите съвети е да имаш поне 5-годишен опит в агенция, преди да започнеш работа на свободна практика. Защото в агенцията полагаш необходимата основа, там има кой да те навигира по пътя към израстването и придобиването на необходимите умения за една успешна кариера.

Още полезни съвети и любопитни моменти от професията криейтив копирайтър ще научите от интервюто с Виктор Минчев в предаването Улица "Събота". Разговора слушайте в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Актьорът Стефан Мавродиев в сцена от спектакъла „Аз, Фойербах“

Стефан Мавродиев: Израснал съм в Операта във Варна, играещ човек съм от 6-годишен

Книгата "Играещият човек" представи във Варна българският актьор Стефан Мавродиев. В изданието той събира в едно целия си опит, личните си горчилки и възторзи, мисълта и усета си за света, за да заговори за свободата, достойнството, заблудата и истината... Биографията на един от най-обичаните български актьори е написана в съавторство с Огнян Панов...

публикувано на 22.08.25 в 07:50

Юрий Георгиев: Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха

Фестивал на хвърчилата ще се проведе и тази година във Варна  на плаж "Аспарухово" на 30 и 31 август.  "Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха. Човек трябва да разбира от аеродинамика, конструкция и трябва да направи хвърчилото красиво", коментира за Радио Варна организаторът на фестивала Юрий Георгиев.  Фестивалът започва в 10..

публикувано на 21.08.25 в 08:00

Svend Karlsson (BAEST): В метъла няма случайни фенове

Интервю със Svend Karlsson (BAEST) Дет метълът отдавна не е това, което беше. И датчаните BAEST са олицетворение на това, че дет метълът отдавна не е това, което беше. Просто чуйте новия им албум „Colossal“ и ще ви стане ясно за какво става въпрос. Рок, хеви и дет. Това са събрали в него BEAST. „Colossal“ ще бъде надълго и нашироко представен и..

публикувано на 20.08.25 в 21:19

Психолог: Човек се нуждае от един месец отпуск, за да си почине качествено

Колко време отнема на човек да се адаптира отново към работата след отпуск? Според  психолога Добринка Горанова това може да отнеме от 3 дни до една седмица. Всеки човек използва различни механизми за тази цел, но има техники, които със сигурност могат да помогнат. Добринка Горанова съветва, при възможност, човек да си разпредели..

публикувано на 20.08.25 в 07:55

На кафе при Владо: Където всяка чаша е изкуство

Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето.  Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..

публикувано на 19.08.25 в 08:00

Гаро Кешишян за стария облик на Варна: Не е за ръцете на хора без чувство за отговорност и изкуство

Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..

публикувано на 18.08.25 в 07:20

Атанас Кателиев: Варна е град на свободата (ВИДЕО)

Варна е град на свободата, който има хоризонт за това човек да се чувства спокоен и дава увереност на артиста и възможност да твори без да е ограничен от нещо. Само като застанеш на брега и видиш тази шир, това ти прочиства мислите. Това каза варненецът -  изпълнител и автор на песни, Атанас Кателиев, в изнесеното студио на Радио Варна. "Варна с всяка..

публикувано на 15.08.25 в 10:34